10 prognoz: co nas czeka w ?wiecie technologii?

Bartosz Martyka
Bartosz Martyka
Posiada wieloletnie do?wiadczenie w PR, przedsi?biorca, by?y reseller i programista. Specjalizuje si? w zarz?dzaniu strategicznym.
11 Min
technologia

Utwory z czo?ówek list przebojów komponowane przez sztuczn? inteligencj?, wirtualna rzeczywisto??, któr? przetestuje 100 mln osób czy automatyczne sterowanie domem w oparciu o dane z naszych inteligentnych zegarków – wed?ug IDC, w takiej rzeczywisto?ci b?dziemy funkcjonowa? ju? niebawem. Firma doradcza opublikowa?a 10 najwa?niejszych technologicznych prognoz, które zmieni? nasz ?wiat. Oto one:

1.      Dzi?ki technologiom konwersacyjnym, inteligentny dom stanie si? rzeczywisto?ci?

W ubieg?ym roku ??czna liczba sprzedanych urz?dze? sk?adaj?cych si? na kategori? „smart home” – m.in. czujników, inteligentnych g?o?ników czy sprz?tu RTV/AGD wyposa?onego w sensory umo?liwiaj?ce komunikacj? z innymi urz?dzeniami, wynios?a niemal 644 miliony. To a? o 31% wi?cej ni? w 2017 r. Mimo to, konsumencki rynek Internetu Rzeczy na razie znajduje si? w powijakach. Potencjalnych klientów powstrzymuje przed zakupem urz?dze? obawa o z?o?ono?? ich instalacji i obs?ugi, a tak?e brak standardów pozwalaj?cych na bezproblemow? wspó?prac? mi?dzy rozwi?zaniami ró?nych producentów. To powód dla którego klient rozwa?a najcz??ciej zakup pojedynczych urz?dze?, spe?niaj?cych konkretne potrzeby.

IDC przewiduje jednak, ?e warto?? ?wiatowego rynku inteligentnych urz?dze? domowych w ci?gu najbli?szych kilku lat znacz?co wzro?nie. O co najmniej 16% rok do roku. Motorem nap?dowym rynku b?dzie rozwój inteligentnych asystentów takich jak Amazon Alexa czy Google Assistant. Klienci obyci z rozwi?zaniami konwersacyjnymi, niezale?nie od tego czy b?d? one stanowi?y element inteligentnych g?o?ników, lodówek, telewizorów czy kuchenek mikrofalowych, b?d? coraz ch?tniej si?ga? po rozwi?zania IoT. Dzi?ki temu b?d? te? lepiej rozumie? korzy?ci wynikaj?ce z posiadania ca?ego ekosystemu inteligentnego domu. Cyfrowi asystenci stan? si? rdzeniem rozwi?za? smart home umo?liwiaj?c klientom dost?p do szerokiej gamy us?ug: pocz?wszy od rozrywki, przez e-zakupy, po np. mo?liwo?? rezerwacji hoteli. Platformy konwersacyjne zapewni? nowy poziom wspó?pracy mi?dzy urz?dzeniami, co bezpo?rednio wp?ynie na pozytywne do?wiadczenia u?ytkowników i rozwój rynku, którego warto?? co roku b?dzie rosn?? o co najmniej 16%.

2.      Platformy streamingowe na fali

IDC szacuje, ?e do 2020 roku, u?ytkownik platform streamingowych b?dzie korzysta? z trzech subskrypcji us?ug, takich jak m.in. Netflix czy Amazon Prime. Stosunkowo niskie ceny za us?ugi, w po??czeniu z produkcj? w?asnych tre?ci sk?aniaj? konsumentów do wi?kszej liczby subskrypcji. IDC w styczniu 2018 roku przeprowadzi?o badania, które pokaza?o, ?e abonenci w Stanach Zjednoczonych ?rednio korzystaj? ju? z dwóch platform streamingowych. W Niemczech, Chinach i Korei Po?udniowej liczba subskrypcji by?a jeszcze wy?sza.

Konsumenci b?d? coraz cz??ciej odchodzi? od tradycyjnych us?ug p?atnej telewizji na rzecz rozwi?za? OTT (over-the-top – subskrypcja kana?ów przez Internet), które b?d? przypomina?y w coraz wi?kszym stopniu p?atn? telewizj?. W tym sensie, ?e najlepsi dostawcy us?ug obok udost?pniania w?asnych tre?ci, b?d? te? agregatorami innych kana?ów i us?ug.

Ad imageAd image

3.      Inteligentne zegarki po??czone online

Do 2021 roku 53% inteligentnych zegarków sprzedanych na ?wiecie b?dzie wyposa?onych w modu? ??czno?ci komórkowej – prognozuje IDC. Wi?kszo?? b?d? stanowi?y urz?dzenia Apple’a, ale tak?e w przypadku innych platform – Android, Tizen, WearOS, firma doradcza spodziewa si? zakupu modeli pozwalaj?cych na po??czenie z Internetem. Spowoduje to rozwój nowych funkcjonalno?ci smartwatchy. Przyk?ady to np.:

  • Aplikacje dedykowane szeroko poj?temu zdrowiu, wykorzystywane np. do monitorowania zdrowia pacjentów.
  • Wymiana danych z urz?dzeniami i us?ugami dedykowanymi dla Internetu Rzeczy, np. smartwatch z ??czno?ci? komórkow? samodzielnie w??czy ?wiat?o i wy??czy system alarmowy kiedy u?ytkownik takiego inteligentnego zegarka zbli?y si? do domu.
  • Us?ugi lokalizacyjne – u?ytkownicy b?d? mogli otrzymywa? powiadomienia o wydarzeniach odbywaj?cych si? w ich pobli?u.
  • Komunikacja – przesy?anie g?osu to dopiero pocz?tek, docelowo inteligentne zegarki umo?liwi? rozmowy wideo, tak?e grupowe.
  • Gry i rozrywka – wzrost popularno?ci inteligentnych zegarków posiadaj?cych ??czno?? komórkow?, pozwoli na tworzenie nowych rodzajów gier tocz?cych si? w okre?lonej lokalizacji, analogicznie do tego jak Pokemon Go w 2016 roku spopularyzowa? now? kategori? gier.

4.      Sztuczna inteligencja stworzy muzyczne hity

Masowa rozrywka: scenariusze Disneya, seriale telewizyjne i popularne powie?ci, maj? powtarzalne, przewidywalne elementy. To doskona?e pole do popisu dla cyfrowych algorytmów. IDC prognozuje, ?e do 2021 roku, blisko po?owa (45%) najpopularniejszych utworów ?wiatowej muzyki popularnej b?dzie tworzona przez narz?dzia sztucznej inteligencji. Przyk?adów potwierdzaj?cych zasadno?? tej prognozy nie brakuje ju? dzisiaj – w ubieg?ym roku, artystka Taryn Southern skomponowa?a ca?y album muzyczny wspomagaj?c si? rozwi?zaniami sztucznej inteligencji.

5.      E-sport stanie si? pot??nym biznesem

Przychody wygenerowane przez bran?? e-sportu wzrosn?, w skali globalnej z 1,2 mld w 2018 r. do poziomu 3 miliardów dolarów w 2022 r. Na t? kwot? z?o?? si?: wynagrodzenia dla graczy, przychody ze sponsoringu i reklam, biletów oraz zak?adów i handlu. Na warto?? rynku najwi?kszy wp?yw b?dzie mia?a Ameryka Pó?nocna, ale Europa Zachodnia b?dzie trzecim  najwi?kszym graczem na ?wiecie.

6.      Do 2020 roku po?owa nowych smartfonów b?dzie wyposa?ona w uk?ady dedykowane sztucznej inteligencji

Obecnie smartfony z wy?szej pó?ki wyposa?one s? w uk?ady wspieraj?ce sztuczn? inteligencj?. Ich wydajno?? pozwala na wykonywanie lepszych zdj??, polepsza wra?enia dostarczane przez rozwi?zania rozszerzonej rzeczywisto?ci dzi?ki zaawansowanym algorytmom. IDC spodziewa si?, ?e te mo?liwo?ci obliczeniowe zach?c? producentów sprz?tu i aplikacji do tworzenia nowych produktów i us?ug z my?l? o sztucznej inteligencji. Bior?c pod uwag? obecne dostawy smartfonów z uk?adami dedykowanymi AI, firma doradcza prognozuje, ?e do 2020 roku po?owa nowych smartfonów dostarczanych na rynek b?dzie w stanie obs?ugiwa? aplikacje wykorzystuj?ce sztuczn? inteligencj?.

Dedykowany AI uk?ad w smartfonie pozwoli na wykonywanie cz??ci oblicze? na kraw?dzi (Edge), zmniejszenie opó?nie? w komunikacji w porównaniu do przesy?ania np. obrazów do chmury, pozwoli tak?e na unikni?cie problemów z prywatno?ci? u?ytkownika.

Je?li chodzi o zastosowania w biznesie, to smartfony wyposa?one w uk?ady wspieraj?ce sztuczn? inteligencj? mog? usprawni? logistyk? i zarz?dzanie ?a?cuchem dostaw. Smartfony najlepiej radz?ce sobie z zastosowaniami sztucznej inteligencji b?d? dro?sze zarówno pod wzgl?dem zakupu, jak i zu?ycia danych. Jednocze?nie IDC zwraca uwag?, ?e wykorzystanie AI w telefonie jest efektywniejsze i ta?sze ni? chmura.

W przypadku polskiego rynku, kilkana?cie procent urz?dze? sprzedanych w ostatnim kwartale by?o wyposa?onych w uk?ady dedykowane sztucznej inteligencji.

7.      Blockchain przeciw oszustwom

Do 2020 r., ponad 35% ca?ej ?wiatowej sprzeda?y reklam video w Internecie b?dzie obs?ugiwane przez ?a?cuchy rozproszonych bloków, czyli technologi? blockchain. Wszystko po bo, by zapobiec oszustwom i nadu?yciom, które b?d? coraz cz?stsze ze wzgl?du na szybko rosn?c? warto?? rynku reklamy online. Szacuje si?, ?e w 2017 r. rynek reklam video online  wart by? 28 mld dolarów. W tym samym czasie rynek reklamy telewizyjnej wart by? 193,7 mld dolarów. Warto jednak pami?ta? o tym, ?e ta kwota trafi jednak pr?dzej czy pó?niej do wydawców online.

Najwi?kszym problemem dla powszechnego przyj?cia mechanizmów blockchain w reklamie jest to, ?e jest to technologia zbyt powolna. Wiele transakcji reklamowych odbywa si? w czasie rzeczywistym, a czasy odpowiedzi musz? wynosi? poni?ej 100 ms. Tymczasem transakcje blockchain trwaj? nawet kilka minut. Jednak w tej chwili realizowane s? projekty pilota?owe, które pozwol? ten czas znacznie skróci?.

8.      Co ósmy mieszkaniec naszej planety zetknie si? z wirtualn? rzeczywisto?ci?

Do 2023 r. ponad 1 mld osób rocznie odwiedzi przynajmniej jeden „fizyczny” punkt handlowy posi?kuj?cy si? wirtualn? rzeczywisto?ci?. Ponad 10% z nich t? technologi? przetestuje, dostrzegaj?c sens jej zakupu.

Na ?wiecie coraz wi?cej internetowych kafejtek, kin, parków rozrywki, oferuje do?wiadczenia VR. Na przestrzeni ostatnich 18 miesi?cy w USA sie? barów i restauracji Dave & Buster’s wdro?y?a rozwi?zania HTC Vive w ponad 100 lokalizacjach, Parki rozrywki Disney wprowadzi?y mo?liwo?? wirtualnego udzia?u w Gwiezdnych Wojnach. Ju? 110 tys. kafejek internetowych w Chinach oferuje gry video w VR. IDC szacuje, ?e do 2023 r. takie miejsca odwiedzi ponad 1 mld osób, co oznacza, ?e z wirtualn? rzeczywisto?ci? zetknie si? co ósmy mieszkaniec Ziemi.

9.      Szybki rozwój interfejsów g?osowych

Do 2024 roku ponad 70% interakcji z urz?dzeniami inteligentnego domu b?dzie si? odbywa? poprzez interfejsy inne ni? ekrany dotykowe. Obecny ekosystem inteligentnego domu bazuje na aplikacjach jako metodzie interakcji z u?ytkownikiem. Ma to swoje zalety, ale w miar? dodawania kolejnych urz?dze? smart home, korzystanie z wielu ró?nych aplikacji do obs?ugi i konfiguracji ekosystemu staje si? k?opotliwe dla u?ytkownika. To jeden z powodów dlaczego b?d? oni coraz cz??ciej korzysta? z funkcji rozpoznawania mowy czy te? sterowania gestami. Inteligentni asystenci ju? teraz staj? si? g?ównym sposobem interakcji z urz?dzeniami inteligentnego domu.

Interfejs dotykowy pozostanie w u?yciu tylko dla pewnych kategorii aplikacji, g?os i gesty stan? si? podstawowym interfejsem komunikowania si? u?ytkownika.

10.  Inteligentne zegarki stan? si? podstawowym ?ród?em informacji dla smart home

17% wszystkich inteligentnych domów, b?dzie wykorzystywa? inteligentne zegarki domowników jako podstawowe ?ród?o danych o ich nawykach, preferencjach i oczekiwaniach, w celu jak najwi?kszego zautomatyzowania ekosystemu smart home.

Ogromn? zalet? smartwatchy jest rosn?ca liczba funkcji. Przyk?adem mog? by? aplikacje wspieraj?ce uprawianie sportu i monitoruj?ce stan zdrowia czy rozwi?zania, które pozwalaj? na wspó?prac? z korporacyjnymi urz?dzeniami IoT. Ulepszone czujniki – akcelerometr, ?yroskop czy czujnik t?tna, który potrafi wychwyci? wzorce oddechowe, bardziej zaawansowane systemy operacyjne i dost?pno?? smart asystentów, pozwol? inteligentnym zegarkom rywalizowa? na rynku ze smartfonami. Wraz z rozwojem technologii, b?d? one coraz cz??ciej integrowane z rozwi?zaniami domowymi IoT.

Ju? dzi? thermostat Google Nest mo?e by? kontrolowany za po?rednictwem aplikacji na inteligentnym zegarku.  Ale prawdziw? warto?ci? smartwatchy jest mo?liwo?? pasywnego zarz?dzania za po?rednictwem czujników wbudowanych w zegarki. Przyk?ad? Za?ó?my, ?e u?ytkownik usypia na swoim ulubionym fotelu podczas ogl?dania telewizji. Wówczas akcelerometr i ?yroskop wychwytuj?, ?e puls obni?y? si? a u?ytkownik nie wykonuje ?adnego ruchu. Ta informacje jest przekazywana do systemów IoT, które automatycznie przyciemniaj? ?wiat?o, uaktywniaj? system bezpiecze?stwa i dopasowuj? temperatur? otoczenia, by zapewni? jak najwi?kszy komfort snu.

IDC przewiduje, ?e 17% inteligentnych domów b?dzie wykorzystywa?o inteligentne zegarki do sterowania.

Udostępnij