Bran?a cyfrowa krajów Trójmorza – CEE Digital Coalition – wezwa?a Komisj? Europejsk? do dialogu w sprawie obecnego kszta?tu op?aty reprograficznej w krajach Unii oraz podj?cia prac nad reform? tego archaicznego systemu. Apel ma zwi?zek z otwarciem dyskusji o przysz?o?ci op?aty reprograficznej w Polsce i zapowiedziami rozszerzenia jej m.in. o smartfony, tablety i telewizory smart.
Pod wspólnym stanowiskiem podpisa?o si? 10 organizacji bran?y cyfrowej z 9 pa?stw nale??cych do grupy pa?stw Trójmorza: Bu?garii, Czech, W?gier, ?otwy, Litwy, Rumunii, S?owacji, S?owenii oraz Polski. Organizacje wzywaj? Komisj? Europejsk?, by przedyskutowa? temat dzisiejszego kszta?tu i przysz?o?ci systemu op?aty reprograficznej w Unii Europejskiej. Powód? Obecny system nie jest spójny dla ca?ej Unii Europejskiej, co k?óci si? z ide? Jednolitego Rynku Cyfrowego oraz nie odpowiada na dzisiejsze wymagania technologii i spo?ecze?stwa.
Pretekstem do podj?cia tematu przez CEE Digital Coalition jest zapowied? rozszerzenia op?aty reprograficznej w Polsce, m.in. na tablety, smartfony i telewizory smart. – Organizacje bran?owe z krajów Trójmorza zgadzaj? si?, ?e system oparty na op?acie reprograficznej jest przestarza?y i nieefektywny. Samo poszerzanie listy o kolejne sprz?ty do niczego nie doprowadzi. Potrzebna jest gruntowna reforma tego systemu, by z jednej strony spe?ni? oczekiwania twórców, a z drugiej przedsi?biorców oraz konsumentów – t?umaczy prezes Zwi?zku Cyfrowa Polska Micha? Kanownik, który podpisa? si? pod stanowiskiem.
Nowy system powinien by? wspólny dla ca?ej UE
Jak podkre?lono w stanowisku, Koalicja Cyfrowa podziela wspólny cel umacniania Jednolitego Rynku Cyfrowego w naszym regionie i w ca?ej Unii Europejskiej oraz zabiega o tworzenie jednolitego ?rodowiska regulacyjnego przystosowanego do realiów wspó?czesnej Europy. Zdaniem bran?y obecny system wynagradzania pracy spo?eczno?ci twórców oparty o op?at? reprograficzn? jest przestarza?y i niedostosowany do dzisiejszych warunków. „Zgadzamy si?, ?e praca artystów zas?uguje na system godnego i sprawiedliwego finansowania. Powinien on jednak mie? na wzgl?dzie wszystkie podlegaj?ce mu podmioty. B?d?c zobowi?zanymi do uwzgl?dniania op?aty reprograficznej w cenach urz?dze? zgodnie z krajowymi przepisami i przekazywania ?rodków organizacjom zbiorowego zarz?dzania prawami autorskimi, producenci i dystrybutorzy urz?dze? elektronicznych s? kluczowym elementem obowi?zuj?cego mechanizmu. System ten nie odpowiada jednak dzisiejszym warunkom technologicznym i zachowaniom spo?ecznym” – zauwa?ono w stanowisku.
Archaiczno?? op?aty reprograficznej
CEE Digital Coalition przypomina, ?e op?ata reprograficzna to twór z lat 60. XX wieku. Od tego czasu nast?pi? ogromny post?p technologiczny, co te? prze?o?y?o si? na zmian? sposobu obcowania z wytworami pracy artystów, np. poprzez streaming. „Nowe modele odbioru zast?pi?y nawyk kopiowania wytworów kultury. W tym samym czasie mechanizm op?aty reprograficznej nie ewoluowa?, staj?c si? przestarza?ym. Nowe metody prowadzenia biznesu i modele us?ugowe wyprzedzi?y nieaktualne ramy op?aty reprograficznej, odbiegaj?cej od dzisiejszych realiów konsumowania i do?wiadczania dzie? kultury. Wraz z zanikaniem uzasadnionych podstaw dla op?aty, system nie jest w stanie nad??y? za technologi?, rozwojem urz?dze? i aktualnymi sposobami kontaktu z kultur?, a ponadto nie spe?nia celu, w jakim powsta?” – argumentuj? organizacje z bran?y cyfrowej. Dlatego – jej zdaniem – wymagana jest reforma tego przestarza?ego mechanizmu, aby zapewni? mo?liwo?? rekompensaty i finansowania ci??kiej pracy ?rodowisk artystycznych, jednocze?nie odpowiadaj?c na aktualne warunki technologiczne i szanuj?c istotn? rol? naszej bran?y w omawianym systemie.
Obecny system niekorzystny dla artystów, przedsi?biorców i konsumentów
Kolejnym argumentem za potrzeb? reformy jest fakt, ?e dzisiejszy system nie radzi sobie z nadej?ciem nowych rozwi?za?, które powstaj? szybciej, ni? mo?liwe jest dostosowanie ram prawnych do dost?pnych na rynku produktów i us?ug. Co wi?cej, aktualny niejednolity system jest nieefektywny w skali Europy, poniewa? rozbie?no?ci w jego dzia?aniu wyst?puj? nawet na poziomie blisko wspó?pracuj?cych pa?stw naszego regionu. Stoi on tym samym w sprzeczno?ci z ide? integracji. Dlatego zdaniem sygnatariuszy listu nale?y jak najszybciej gruntownie przebudowa? system finansowania pracy artystów opartego na op?acie reprograficznej.„Dalsze odwlekanie tego procesu wraz z nieuchronnym rozwojem nowych urz?dze?, modeli biznesowych i sposobów obcowania z tworami artystów na ca?ym ?wiecie, wzmo?y jedynie opisane trudno?ci w ca?ej Europie. Zach?camy Komisj? Europejsk?, by odpowiedzia?a na wezwanie do opracowania nowego, uniwersalnego i sprawiedliwego modelu, gwarantuj?cego dobrobyt artystów oraz bran?y cyfrowej i nowoczesnych technologii w regionie Europy ?rodkowo-Wschodniej oraz w ca?ej Unii Europejskiej”.
Organizacje bran?y cyfrowej z krajów Europy ?rodkowo-Wschodnije wzywaj? te? Komisj? Europejsk?, by ta do??czy?a do dialogu i zaakceptowa?a zaproszenie na spotkanie z przedstawicielami bran?y cyfrowej Europy ?rodkowo-Wschodniej, aby przedyskutowa? temat dzisiejszego kszta?tu i przysz?o?ci systemu op?aty reprograficznej w Unii Europejskiej.
CEE Digital Coalition to koalicja organizacji bran?y cyfrowej i nowoczesnych technologii z krajów nale??cych do Inicjatywy Trójmorza. Powsta?a we wrze?niu 2020 r. z inicjatywy Zwi?zku Cyfrowa Polska, a jej celem jest pe?nienie roli bran?owego think tanku dla rz?dów pa?stw z Europy ?rodkowo-Wschodniej.