18 lutego obchodzimy Dzie? Baterii. Jak dba? o bateri? w telefonie?

Klaudia Ciesielska
6 Min

Blisko po?owa Polaków nie dba o kondycj? baterii w swoim telefonie – wynika z badania iMad. Bateria to niezb?dny komponent ka?dego smartfona. Nie lubi ekstremalnych temperatur, maksymalnego opró?niania i nape?niania. Jej ?ywotno?? w du?ej mierze zale?y od naszych nawyków. Tymczasem blisko 60 proc. badanych ?aduje bateri? w swoim smartfonie do 100 proc., a blisko 50 proc. czeka z ?adowaniem a? poziom baterii spadnie poni?ej 10 proc. W 2021 r. a? 40 proc. napraw w sieci iMad dotyczy?o w?a?nie wymiany baterii. Aby unika? takich sytuacji, prezentujemy kilka cennych porad dotycz?cych u?ytkowania tej cz??ci smartfona.

1. Co za du?o to niezdrowo

Z badania przeprowadzonego przez iMad, autoryzowanego sprzedawc? i serwis urz?dze? firmy Apple w Polsce, wynika, ?e a? 58 proc. z nas ?aduje telefon do 100 proc., 45 proc. pozostawia urz?dzenie pod??czone do ?adowarki przez ca?? noc, a 48 proc. u?ytkowników o ?adowanie dba dopiero w momencie, gdy poziom baterii w telefonie spada poni?ej 10 proc. A to du?y b??d, który wp?ywa na kondycj? naszej baterii, a co za tym idzie jej ?ywotno??.
Na szcz??cie, jak wynika z badania, o od??czaniu z kontaktu, gdy urz?dzenie osi?gnie po??dany poziom na?adowania, pami?ta 39 proc. u?ytkowników.

Wed?ug specjalistów najlepiej jest ?adowa? bateri? do 80 proc. jej pojemno?ci – tak ma w zwyczaju jedynie co dziesi?ty z nas. Kontrolowanie tej warto?ci przy ka?dym ?adowaniu by?oby k?opotliwe. U?ytkownicy iPhone’ów maj? domy?lnie w??czon? funkcj? zoptymalizowanego ?adowania, która przez ostatnie 20 procent obni?a nat??enie pr?du, co gwarantuje d?u?sz? ?ywotno?? akumulatora. iPhone równie? „uczy si?” naszych nawyków i do?adowanie baterii od 80 do 100% pozostawia na czas przed od??czeniem naszego urz?dzenia od ?adowarki, czyli na przyk?ad tu? przed naszym obudzeniem si?.

2. Ciep?o, cieplej, parzy!

Akumulatory w naszych telefonach nie lubi? skrajnych temperatur. Optymalny zakres dzia?ania to temperatura od 0 do 35 stopni Celsjusza. W razie przegrzania lub ekspozycji na bardzo niskie temperatury, urz?dzenia nie tylko b?d? si? wy??cza?, równie? ?ywotno?? baterii mo?e si? zmniejszy?. Dlatego zawsze powinni?my chroni? smartfon przed bezpo?rednim dzia?aniem promieni s?onecznych i mrozem. Co wa?ne, gdy wrócimy z roz?adowanym z zimna telefonem do nagrzanego pomieszczenia, nie pod??czajmy go od razu do ?adowania. Warto poczeka? ok. 30 minut, a? do momentu, gdy osi?gnie ono temperatur? pokojow?. Nie próbujmy te? przyspieszy? ogrzewania np. k?ad?c telefon na grzejniku.

Zimowe temperatury cz?sto ujawniaj? z?y stan baterii i to w?a?nie wtedy u?ytkownicy decyduj? si? na ich wymian?. „W styczniu tego roku 80 proc. napraw zrealizowanych w serwisach iMad dotyczy?a w?a?nie wymiany baterii. W ca?ym 2021 roku by?o to ok. 40 proc. wszystkich us?ug serwisowych”wyja?nia Mateusz Kukla, szef warszawskiego serwisu iMad.

3. Tak nie ?adujemy

Nie bez znaczenia dla dba?o?ci o telefon i jego bateri? jest te? jako?? samej ?adowarki. Najlepiej wybra? t? od producenta. Jak wynika z badania, zasady tej przestrzega zdecydowana wi?kszo?? z nas, bo 75 proc. korzysta z ?adowarki do??czonej do telefonu przy zakupie. Kolejne 13 proc. osób dokupuje inn? ?adowark? u producenta swojego smartfona. Nieautoryzowane ?adowarki mog? powodowa? przegrzanie urz?dzenia, uszkodzenie p?yty g?ównej i przez to tak?e baterii, a finalnie nawet doprowadzi? do po?aru. Na takie ryzyko dzi? nara?a si? 12 proc. u?ytkowników, którzy ?adowark? kupuj? od nieautoryzowanych producentów, w takich miejscach jak markety, stacje benzynowe i internet. Warto równie? pami?ta?, by podczas ?adowania zapewni? dost?p powietrza do smartfona i nie przykrywa? go.

4. Wymie? bateri? na koszt producenta

Zauwa?alny spadek wydajno?ci baterii mo?na odczu? ju? przy oko?o 85 proc. jej pojemno?ci ca?kowitej. Warto wi?c regularnie monitorowa? kondycj? naszej baterii. Niestety po?owa z nas nie ma takiego nawyku. Z badania wynika, ?e 30 proc. ankietowanych nigdy tego nie robi, a 21 proc. nawet nie wie, jak to zrobi?. Kolejnym 32 proc. osób zdarzy?o si? jednorazowo sprawdzi? ?ywotno??. Regularnie czynno?? t? wykonuje jedynie 26 proc. posiadaczy smartfonów.

Warto pami?ta?, ?e u?ytkownicy iPhone’ów mog? o baterie w swoich urz?dzeniach dba? w aplikacji, a ewentualne usterki naprawi? w serwisie. Je?li podczas pierwszego roku u?ytkowania naszego iPhone’a, poziom baterii spadnie poni?ej 80 proc. przy maksymalnej liczbie 500 cyklów ?adowania, producent mo?e wymieni? j? na w?asny koszt. Je?li nie jeste?my zadowoleni z dzia?ania baterii w naszym iPhonie, mo?emy uda? si? do jednego z salonów iMad, gdzie wymiana baterii wi??e si? z utrzymaniem ogólnej gwarancji na telefon oraz przed?u?eniem gwarancji na wymieniony komponent. Na ekspresow? wymian?, trwaj?c? do 1 godziny, mo?na si? umówi? przez aplikacj? Booksy. Do ko?ca lutego klienci iMad mog? równie? skorzysta? ze specjalnego rabatu na t? us?ug?.


Badanie DIY wykonane na platformie Omnisurv by IQS w dniach 11-14.02.2022 r.
Próba ogólnopolska, Wiek: 18-50, N=50

Udostępnij
Redaktor Brandsit