Na ca?ym ?wiecie bran?a detaliczna zainwestowa?a w ubieg?ym roku 181 mld dolarów w technologie dla handlu i rozwi?zania cyfrowe, podaje Gartner. Handel inwestuje spore ?rodki w innowacje, jednak wi?kszo?? przedstawicieli bran?y nadal nie jest zadowolona z poziomu technologicznego zaawansowania swojej organizacji i planuje inwestycje.
Firma doradcza AlixPartners przeprowadzi?a badanie z którego wynika, ?e zaledwie co czwarty (24 proc.) dyrektor sprzeda?y uwa?a, ?e jego organizacja posiada ponadprzeci?tne zaplecze cyfrowe. Natomiast zaledwie jeden na trzech (36 proc.) menad?erów deklaruje, ?e ich zespo?y IT s? w stanie zaspokoi? potrzeby cyfrowe ich organizacji. To ?wiadczy o tym, ?e zdecydowanej wi?kszo?ci firm brakuje odpowiednich kwalifikacji, ?eby skutecznie konkurowa? na rynku detalicznym. Dwie trzecie ankietowanych w?tpi, ?e narz?dzia cyfrowe, jakimi dysponuj? ich firmy obecnie, b?d? wystarczaj?cym wsparciem dla nowoczesnego, opartego na cyfryzacji biznesu.
Wydatki detalistów na IT
Badanie bran?y wykaza?o, ?e 63 proc. detalistów planuje zwi?kszy? wydatki na inwestycje cyfrowe w 2023 roku w porównaniu z rokiem poprzednim. Zdaj? sobie spraw? z tego, jakie s? oczekiwania klientów dotycz?ce obs?ugi oraz ?e po prostu nie mog? pozosta? za konkurencj? w tyle. 3 na 4 dyrektorów ds. handlu jest przekonanych, ?e inwestycje w narz?dzia cyfrowe przynios? ich organizacji oczekiwany wzrost z inwestycji.
– Przedstawiciele handlu potrzebuj? zarówno doskona?ej wiedzy o rynku oraz konkurencji, jak i informacji o swoich klientach, stanie zapasów, aktualnej sprzeda?y oraz finansach. Dost?p do takich informacji w czasie rzeczywistym umo?liwia reagowanie na wszelkie zmiany i podejmowanie w?a?ciwych decyzji – t?umaczy Adam Sienkiewicz, Head of Sales z Sagra Technology, firmy specjalizuj?cej si? w systemach SFA i CRM. – Tymczasem nadal funkcjonuje sporo firm, które nie maj? wydajnych systemów wspomagaj?cych zarz?dzanie lub posiadaj? starsze narz?dzia cyfrowe, nie zapewniaj?ce odpowiednich mo?liwo?ci – dodaje ekspert.
Wed?ug autorów raportu AlixPartners, aby stworzy? model operacyjny, który b?dzie mo?na nazwa? cyfrowym, nale?y przestawi? si? na zarz?dzanie oparte na analizie danych. Niezb?dne do tego jest wdro?enie technologii, która b?dzie pomaga?a w gromadzeniu i przetwarzaniu danych. Sprawdza si? to zw?aszcza w obszarach, w których analiza cyfrowych informacji mo?e pomóc w wyci?ganiu jasnych wniosków, takich jak np. wp?yw konkretnego umiejscowienia produktów na sklepowych rega?ach na decyzje zakupowe klientów czy planowanie kampanii marketingowych na bazie danych dotycz?cych skuteczno?ci poprzednich tego typu przedsi?wzi??.
Dane i automatyzacja
Kolejnym, bardziej zaawansowanym krokiem w digitalizacji jest automatyzacja. Mo?e ona wesprze? coraz bardziej z?o?one sieci dystrybucji, a tak?e pomóc w rozwi?zywaniu d?ugoterminowych problemów, jak pozyskiwanie si?y roboczej i dostawców oraz zarz?dzanie umowami. Wg raportu Reports Insights, rynek automatyzacji w handlu czeka silna ekspansja, a jego warto?? w latach 2023-2030 b?dzie ros?a rocznie w tempie ?rednio 9,65 proc.
– Automatyzacja w handlu dobrze sprawdza si? w standardowych operacjach. Ju? dzi? skutecznie wykorzystywana jest w systemach POS, kasach samoobs?ugowych, skanerach RFID i kodów kreskowych, elektronicznych etykietach pó?kowych czy autonomicznych pojazdach. Odpowiednie aplikacje, wdro?one w magazynach i sklepach, pozwalaj? usprawnia? operacje, zwi?ksza? wydajno?? i odci??y? pracowników w prostych, monotonnych zadaniach. Sprzedawcy s? coraz bardziej zainteresowani wdro?eniami systemów automatyzacji w hipermarketach, supermarketach, ale i w mniejszych sklepach czy aptekach – mówi Adam Sienkiewicz.
Osi?gni?cie nowego, cyfrowego modelu operacyjnego pozwoli na wyznaczenie nowych celów, zw?aszcza, ?e taka zmiana dotyczy równie? kultury ca?ej organizacji. Dzi?ki dost?powi do danych, handlowcy b?d? skoncentrowani nie tylko na zaopatrzeniu czy w?a?ciwej ekspozycji produktów, ale tak?e na zadbaniu o do?wiadczenia klientów. Gromadz?c i analizuj?c dane zarówno z punktów sprzeda?y, jaki i aplikacji, b?d? mogli podejmowa? lepsze decyzje dotycz?ce wszystkiego, od produktów i zapasów, a? po strategie marketingowe i logistyk?.