2019 rok nale?a? do SUV-ów. W kolejnych latach trend si? odwróci

Bartosz Martyka
7 Min

Upodobanie polskich i europejskich klientów do SUV-ów nie s?abnie. W 2019 roku marka Volvo sprzeda?a globalnie ponad 700 tys. samochodów, w tym prawie 11 tys. na rynku polskim. Niezmiennie najch?tniej kupowanym modelem pozostaje XC60. Strategia marki na nadchodz?cy rok to sprzeda? na poziomie 800 tys. aut i pierwsze kroki w kierunku elektryfikacji. Volvo zamierza podwoi? sprzeda? hybryd typu plug-in, a od tego roku w sprostaniu unijnym limitom emisji CO2 pomo?e marce równie? pierwszy elektryk, którego najpierw b?dzie mo?na kupi? na rynkach zachodnioeuropejskich.

“W zesz?ym roku Volvo globalnie pobi?o swój rekord, sprzedaj?c ponad 700 tys. samochodów, i ten pu?ap naszej marce uda?o si? przebi? po raz pierwszy. Z kolei w Polsce zabrak?o dos?ownie kilkunastu samochodów do poziomu 11 tys. sztuk, co równie?  jest rekordowym wynikiem” – podkre?la Stanis?aw Dojs, PR manager Volvo Car Poland.

W Polsce Volvo ro?nie nieco szybciej ni? ca?y rynek motoryzacyjny. W ubieg?ym roku ta dynamika wynios?a 5 proc. przy 4,5-proc. wzro?cie rynku.

Globalnie Volvo umocni?o w zesz?ym roku swoj? pozycj? na kluczowych rynkach, g?ównie w Europie, gdzie marka sprzeda?a ok. 300 tys. samochodów, oraz w Stanach Zjednoczonych, gdzie sprzeda? wzros?a o ponad 10 proc. do poziomu ok. 108 tys. sztuk.

“W Chinach równie? zanotowali?my dwucyfrowy wzrost i tam poziom sprzeda?y po raz pierwszy przekroczy? 150 tys. samochodów. To oznacza, ?e Chiny ponaddwukrotnie przeskoczy?y rynek macierzysty, który jeszcze kilka lat temu by? dla Volvo jednym z najwi?kszych. Dzisiaj to w?a?nie Chiny i Europa ze sprzeda?? na poziomie 300 tys. aut s? dla nas najwa?niejszymi rynkami” – wskazuje Stanis?aw Dojs.

W Polsce ju? od lat najlepiej sprzedaj?cym si? samochodem – nie tylko z portfolio Volvo, lecz w ca?ym segmencie premium – pozostaje model XC60. W 2019 roku marka sprzeda?a ich prawie 4,5 tys. Polski rynek nie odbiega pod tym wzgl?dem od ?wiatowego, na którym ten model SUV-a równie? notuje najwi?ksz? sprzeda?.

“Numerem dwa do tej pory, zarówno na ?wiecie, jak i w Polsce, by? model XC90, a w tym roku wyprzedzi? go XC40 . To oznacza, ?e w?ród najlepiej sprzedaj?cych si? samochodów mamy trzy SUV-y, kolejno: ?redni, ma?y i najwi?kszy” – wymienia Stanis?aw Dojs.

Segment SUV-ów jest jednym z najszybciej rosn?cych na rynku motoryzacyjnym. Ju? od kilku lat SUV-y s? najch?tniej wybieranymi samochodami w Europie, a preferencje polskich klientów nie odbiegaj? pod tym wzgl?dem od ?wiatowych trendów. W Polsce SUV-y odpowiadaj? za ok. 70 proc. ca?kowitej sprzeda?y Volvo.

“Ludzie kochaj? SUV-y i to jest trend cywilizacyjny. W tej chwili wszystkie samochody, które kiedy? by?y kompaktowe czy kombi, dzisiaj s? podnoszone, zamieniaj? si? w ma?e SUV-y czy crossovery. Z bada?, które przeprowadzili?my, wprowadzaj?c na rynek model XC40, wynika?o, ?e ludzie siedz?cy wy?ej czuj? si? bezpieczniej i maj? lepsz? widoczno??. Jest wi?c wiele psychologicznych aspektów, które przemawiaj? za tym, ?e takie samochody bardziej odpowiadaj? klientom. Spodziewamy si?, ?e w najbli?szych latach SUV-y nadal b?d? bardzo modne” – mówi ekspert.

Cel Volvo na 2020 rok zak?ada globaln? sprzeda? na poziomie 800 tys. sztuk, czyli o 100 tys. wi?cej ni? w roku ubieg?ym. W Polsce marka tak?e spodziewa si? kolejnego rekordu.

“Nie deklarujemy dok?adnych liczb, ale sprzedamy na pewno ponad 11 tys. samochodów w ci?gu roku. Mamy te? okre?lone modele, za pomoc? których chcemy t? sprzeda? zrealizowa?. Jeste?my dobrze przygotowani na nadej?cie elektryfikacji, która bardzo wiele zmieni na rynku” – zaznacza Stanis?aw Dojs.

Jak podkre?la, elektryfikacja na rynku motoryzacyjnym jest ju? nieunikniona, co wynika chocia?by z prawodawstwa Unii Europejskiej. Od 2020 roku w UE zacz??y obowi?zywa? nowe normy emisji CO2 dla samochodów – limit b?dzie wynosi? 95 g dwutlenku w?gla na przejechany kilometr. Producenci samochodów nieco ci??szych i z segmentu premium maj? minimalnie wy?sze limity (107 g CO2/km). Od 2025 roku UE planuje wprowadzi? ich kolejn? redukcj? o 15 proc. Wi?kszo?? producentów przygotowuje si? do ostrzejszych unijnych norm, wprowadzaj?c do gamy modelowej hybrydy i elektryki, które maj? pozwoli? im zmie?ci? si? w narzuconych limitach.

“Nie wystarczy ju? zmniejsza? pojemno?ci silnika, aby sprosta? nak?adanym limitom. Trzeba te? do?o?y? niezb?dny komponent elektryczny, czyli bezemisyjny. Miks tych trzech rodzajów samochodów: elektrycznych, hybrydowych oraz hybryd typu plug-in spowoduje obni?enie ?redniej emisji CO2 dla ca?ej bran?y. Nasza strategia koncentruje si? przede wszystkim na hybrydach typu plug-in, a od ko?cówki tego roku w ograniczaniu emisji pomog? nam te? samochody w pe?ni elektryczne” – zapowiada Stanis?aw Dojs.

Ju? od kilku lat marka stopniowo wycofuje z oferty silniki wi?ksze ni? 2 l i diesle. Od ubieg?ego roku wszystkie nowo prezentowane modele Volvo s? ju? hybrydami. Lada moment ruszy równie? sprzeda? pierwszego w pe?ni elektrycznego samochodu tej marki, ale na razie nie w Polsce.

“Jego sprzeda? rozpocznie si? od Europy Zachodniej, gdzie zapotrzebowanie na te samochody jest du?o wi?ksze. Planujemy te? podwoi? udzia? hybryd typu plug-in z nieco ponad 2 proc. do 5 proc. Spodziewamy si? równie?, ?e podwoi si? sprzeda? hybryd typu mild z ubieg?orocznego poziomu ok. 1 tys. sztuk” – mówi Stanis?aw Dojs.

Jak ocenia, w perspektywie kilku nadchodz?cych lat rynek b?dzie nale?e? w?a?nie do samochodów hybrydowych, w tym hybryd typu plug-in, natomiast pó?niej stopniowo coraz bardziej b?d? upowszechnia? si? na nim elektryki.

“W ubieg?ym roku sprzedali?my oko?o 250 hybryd ?adowanych z gniazdka. To jest jeden z lepszych wyników w Polsce, ma?o kto sprzeda? tych samochodów wi?cej od nas. Volvo nale?y do pierwszej trójki marek najliczniej reprezentowanych w?ród 10 tys. elektryków i hybryd typu plug-in zarejestrowanych w Polsce. Jeste?my pewni, ?e w 2020 roku nasze rynkowe udzia?y b?d? nadal zauwa?alnie rosn??” – mówi PR manager Volvo Car Poland.

Udostępnij
Posiada wieloletnie do?wiadczenie w PR, przedsi?biorca, by?y reseller i programista. Specjalizuje si? w zarz?dzaniu strategicznym.