2,3 mld z?otych – tyle da si? zaoszcz?dzi? wdra?aj?c e-dor?czenia

Klaudia Ciesielska
6 Min
?ród?o: Freepik/creativeart

Zgodnie z przepisami, od 10 grudnia br. e-Dor?czenia b?d? obowi?zkowo stosowane mi?dzy innymi przez wszystkie ograny administracji publicznej, a tak?e jednostki samorz?du terytorialnego. Dodatkowo do posiadania adresu do dor?cze? elektronicznych b?d? zobligowane osoby wykonuj?ce zawody zaufania publicznego, a tak?e nowi przedsi?biorcy wpisani do Krajowego Rejestru S?dowego. To oznacza, ?e zamiast listu poleconego urz?dnik, notariusz czy adwokat wy?le nam pismo drog? elektroniczn? – t? sam? b?dziemy mogli si? z nimi skontaktowa?.

– e–Dor?czenia umo?liwi? prowadzenie elektronicznie formalnej korespondencji w kontaktach z podmiotami publicznymi. Docelowo pozwol? wyeliminowa? korespondencj? papierow? w urz?dach. Liczymy jednak na to, ?e stopniowo stan? si? równie? powszechne na rynku us?ug komercyjnych w kontaktach pomi?dzy przedsi?biorcami i obywatelami. Jest to rozwi?zanie, które zapewni identyfikacj? nadawcy i odbiorcy, poufno?? i autentyczno??, jak i integralno?? ka?dej przesy?ki, a rezultacie – zast?pi tradycyjn? przesy?k? polecon?podkre?la minister cyfryzacji Janusz Cieszy?ski.

E-dor?czenia – szybciej i taniej

Aby lepiej zrozumie? z?o?ony temat nowych cyfrowych listów poleconych, eksperci Obserwatorium.biz wraz z partnerami publicznymi i przedstawicielami biznesu i bran?y cyfrowej przygotowali raport „e-Dor?czenia – bezpieczne rozwi?zanie dla transformacji korespondencji papierowej”. Eksperci wyliczaj? w nim korzy?ci z migracji na drog? elektroniczn?. Jedn? z nich jest szybko?? lub nawet natychmiastowo?? przesy?ania dokumentów. Dor?czenie elektroniczne umo?liwia b?yskawiczne przekazanie informacji, bez konieczno?ci oczekiwania na fizyczne dostarczenie listu. To szczególnie istotne w przypadkach, gdy czas jest kluczowy, na przyk?ad w sektorze finansowym czy obszarze prawno-administracyjnym.

Autorzy raportu wskazuj?, ?e w przypadku migracji 90 proc. przesy?ek realizowanych w kontaktach z administracj? publiczn? do us?ug elektronicznych maksymalne roczne oszcz?dno?ci mog? si?gn?? 2,3 mld z?otych. A to wyliczenia dla komunikacji obywateli i przedsi?biorstw z administracj? publiczn? oraz w relacji administracja-administracja. Eksperci Obserwatorium.biz szacuj?, ?e sami obywatele i firmy docelowo przenios? w sumie ponad 100 milionów przesy?ek wysy?anych do administracji publicznej na form? elektroniczn?, a które dzi? realizowane s? w formie tradycyjnej. Z tego tytu?u biznes i obywatele w Polsce uzyskaj? docelowo ponad 1,05 mld z? oszcz?dno?ci w skali roku – wskazuj? autorzy analizy.

– Technologie cyfrowe ju? na sta?e zmieni?y oblicze polskiej administracji, owocuj?c wdra?aniem kolejnych us?ug elektronicznych i wp?ywaj?c na sposób, w jaki korzystamy z us?ug urz?dów i aparatu pa?stwowego. Naturalnym, kolejnym krokiem na tej ?cie?ce cyfryzacji i klamr? spinaj?c? implementowane od lat kolejne e-us?ugi jest wdro?enie i upowszechnienie us?ugi rejestrowanego dor?czenia elektronicznego zauwa?a Micha? Kanownik, prezes Zwi?zku Cyfrowa Polska, jednej z organizacji, która zaanga?owa?a si? w proces popularyzacji e-Dor?cze? w naszym kraju. – e–Dor?czenie da szans? na przyspieszenie wielu procesów w administracji, dzi?ki czemu mo?e sta? si? katalizatorem kolejnych zmian. Dla urz?dów to szansa, by zmniejszy? emisje zwi?zane z ich funkcjonowaniem, dzi?ki zmianom uda si? te? zmniejszy? zu?ycie papieru. Nasze spo?ecze?stwo staje si? coraz bardziej cyfrowe i tego samego oczekuje od administracjidodaje Micha? Kanownik.

Rozwia? obawy

Czy jednak rynek jest gotowy na tak? rewolucj? w e-us?ugach? Eksperci Obserwatorium.biz przeprowadzili badanie w tej sprawie. I cho?, zdaniem badanych respondentów, e-Dor?czenia powinny spotka? si? z pozytywnym odbiorem rynku ze wzgl?du m.in. na wymierne korzy?ci, to jednak wci?? konieczne jest rozwianie obaw w tym zakresie. – Cz??? odbiorców mo?e nie mie? zaufania czy nawet okazywa? niepewno?? wobec tak innowacyjnego rozwi?zania, które zast?pi korespondencj? tradycyjn?. Jednak po do?wiadczeniach z pandemii spo?ecze?stwo wydaje si? bardziej otwarte na cyfrowe zmiany tego typuwyja?nia Micha? Tabor, Partner w Obserwatorium.biz.

Ekspert dodaje, ?e jedn? z g?ównych obaw u?ytkowników s? kwestie zwi?zane z cyberbezpiecze?stwem nowej e-us?ugi. – Wszystkie us?ugi dor?czenia elektronicznego musz? spe?nia? rygorystyczne wymagania bezpiecze?stwa okre?lone w rozporz?dzeniu eIDAS i normach technicznych, a tak?e podlegaj? obowi?zkowym audytom – uspokaja Micha? Tabor. I precyzuje, ?e us?ugi zaufania e-Dor?cze? s? realizowane przez kwalifikowanych dostawców. Oparte s? równie? o standardy podobne do tych, które stosowane s? w kwalifikowanych podpisach, a tak?e wykorzystuj? technologie kryptograficzne. Takie podej?cie pozwala na bezpieczne wykorzystanie elektronicznej korespondencji przez administracj? publiczn?, firmy oraz inne organizacje.

Opracowanie „e-Dor?czenia – bezpieczne rozwi?zanie dla transformacji korespondencji papierowej” powsta?o w wyniku wspó?pracy kilku partnerów, w tym Ministerstwa Cyfryzacji, Ministerstwa Rozwoju i Technologii, NASK, Urz?du Komunikacji Elektronicznej, Zwi?zku Cyfrowa Polska, Polskiej Izby Informatyki i Telekomunikacji, a tak?e firm Asseco Data Systems, Autenti, Poczty Polskiej oraz Polskiej Wytwórni Papierów Warto?ciowych.

– Nasz raport stanowi startowe kompendium wiedzy dla wszystkich, którzy b?d? odpowiadali za wdra?anie, a nast?pnie wykorzystanie e-Dor?cze? w swoich instytucjach. Jest te? przyk?adem na to, ?e wspólna praca na rzecz rozwoju rynku cyfrowego, niezale?nie od tego czy pochodzimy z instytucji publicznej, regulatora rynku, czy z konkuruj?cych ze sob? codziennie firm komercyjnych, jest jak najbardziej w naszym kraju mo?liwamówi Mi?osz Brakoniecki, Partner i Cz?onek Zarz?du Obserwatorium. Biz.

Udostępnij
Redaktor Brandsit