Wi?kszo?? polskich M?P jest zadowolona z ostatniego roku. Dla 30 proc. by? on dobry, a dla 44 proc. raczej dobry – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie Diners Club Polska. Mimo ?e wynik jest optymistyczny, z roku na rok przybywa firm, które negatywnie podsumowuj? swoj? dzia?alno??. W 2020 r. wi?kszo?? przedsi?biorców skupi si? na pozyskaniu nowych klientów lub utrzymaniu obecnych.
2019 rok by? udany dla wi?kszo?ci polskich firm z sektora M?P. 30 proc. oceni?o go jako dobry, a 44 proc. jako raczej dobry – wynika z badania Diners Club. Niezadowolonych z tego okresu jest 25 proc. przedsi?biorstw.
Wi?kszo?? firm dobrze ocenia ostatnie 12 miesi?cy, dlatego mo?emy wnioskowa?, ?e spora grupa przedsi?biorców zrealizowa?a swoje plany. Warto jednak zaznaczy?, ?e porównuj?c wyniki z trzech ostatnich lat, zauwa?amy systematyczny spadek pozytywnych ocen. Z 2017 roku zadowolonych by?o a? 89 proc. przedsi?biorców, z 2018 ju? 82 proc., a z 2019 – 74 proc. Gorsze oceny s? prawdopodobnie zwi?zane ze spadkiem kondycji finansowej cz??ci firm w tym roku. Niektóre z nich mog?y ju? tak?e odczu? spowolnienie dynamiki wzrostu gospodarczego, który by? w ostatnich latach bardzo wysoki, a teraz zaczyna wyhamowywa? – mówi Monika Masztakowska z Diners Club Polska.
Z ostatniego roku najbardziej zadowolone s? firmy ?rednie (mi?dzy 50 a 249 pracowników). Jako dobry oceni?a go co druga, a jako raczej dobry co trzecia. Gorzej jest w mniejszych przedsi?biorstwach. Do nieudanych, 2019 rok zaliczy?a co czwarta mikro (do 9 pracowników) i co pi?ta ma?a firma (10-49 pracowników).
2020 pod znakiem klientów
Najwa?niejsze zadania w 2020 roku dla wi?kszo?ci przedsi?biorstw z sektora M?P s? zwi?zane z klientami. Jak wynika z badania Diners Club Polska, 36 proc. firm jako g?ówny cel stawia sobie pozyskanie nowych kontrahentów oraz nabywców ich produktów i us?ug. Na drugim miejscu (30 proc.) jest utrzymanie obecnych klientów.
Nadal najwi?cej firm z sektora M?P chce przede wszystkim szuka? nowych klientów. Warto jednak zwróci? uwag?, ?e odsetek przedsi?biorców, którzy skupiaj? si? na zwi?kszaniu skali dzia?ania z roku na rok maleje. Jeszcze w 2017 roku taki cel na pierwszym miejscu stawia?o sobie 51 proc. firm – o 15 proc. wi?cej ni? teraz. Zwi?zane jest to mi?dzy innymi z systematycznym wzrostem liczby przedsi?biorstw, które chc? si? skupi? na utrzymaniu obecnych klientów. Jeszcze dwa lata temu by?o ich zaledwie 14 proc., teraz ju? 30 proc. – mówi Monika Masztakowska z Diners Club Polska.
Na trzecim miejscu s? inwestycje, które b?d? najwa?niejszym zadaniem dla 14 proc. firm. Z 9 do 11 proc. wzros?a liczba przedsi?biorców planuj?cych ograniczenie kosztów. Podobnie jak w 2017 roku, 7 proc. badanych jako g?ówny cel stawia sobie zwi?kszenie zatrudnienia.
Najwa?niejsze zmiany w celach, jakie stawiaj? sobie przedsi?biorcy s? zwi?zane mi?dzy innymi z kondycj? finansow? i koniunktur?. Systematycznie ro?nie liczba firm, które przewiduj? pogorszenie swojej kondycji finansowej. Stopniowo spowalnia tak?e dynamika wzrostu gospodarczego. To sprawi?o, ?e wi?cej przedsi?biorców chce si? skupi? przede wszystkim na ju? pozyskanych klientach oraz ogranicza? koszty – mówi Monika Masztakowska z Diners Club Polska.