Wyniki badania opublikowanego przez Salesforce – Generative AI Snapshot Research: The AI Divide obrazuj?, ?e ponad jedna trzecia obecnych u?ytkowników sztucznej inteligencji to „super-u?ytkownicy”, którzy codziennie korzystaj? z generatywnej AI i planuj? korzysta? z niej jeszcze cz??ciej. Te same dane pokazuj? równie?, ?e po?owa wszystkich konsumentów nigdy nie korzysta?a z tej technologii i twierdzi, ?e ich wiedza na temat tego rozwi?zania jest ograniczona lub nic nie wiedz? o sztucznej inteligencji. Jednak a? 70% pokolenia Z korzysta z tej technologii – w porównaniu do zaledwie 23% Baby Boomers – a prawie po?owa urodzonych po roku 1995 uwa?a, ?e jest na dobrej drodze do opanowania pe?ni mo?liwo?ci, jakie daje AI.
Zdolno?? pokolenia Z do ufania generatywnej sztucznej inteligencji jest tak samo wa?na, jak jej aspiracje do u?atwiania ?ycia wszystkim. By? mo?e bardziej ni? jakiekolwiek inne pokolenie, pomog? w zrozumieniu tej technologii. Chc? wiedzie? jak dzia?a generatywna sztuczna inteligencja i upewni? si?, ?e jest bezpieczna. Dodatkowo zale?y im na pewno?ci, ?e ich dane nie zostan? wykorzystane gdzie indziej bez ich zgody.
Jest te? dobra wiadomo?? dla firm martwi?cych si? o konsumentów, którzy deklaruj? si? jako niezaznajomieni z generatywn? sztuczn? inteligencj?, którzy nie maj? pewno?ci, w jaki sposób ta technologia wp?ynie na ich ?ycie. Prawie po?owa z nich twierdzi, ?e korzysta?aby z generatywnej sztucznej inteligencji, gdyby by?a ona ?atwiejsza w u?yciu lub zintegrowana z technologi?, któr? ju? posiadaj?. A? 51% z nich jest zdania, ?e sytuacja mog?aby si? zmieni?, gdyby firmy by?y bardziej transparentne w kwestii tego, jak z niej korzystaj?.
Istniej? trzy kroki, które liderzy biznesowi mog? podj??, badaj?c, buduj?c i wdra?aj?c platformy bazuj?ce na AI:
1) Wype?nienie luki mi?dzy tym, jak pokolenie Z korzysta ze sztucznej inteligencji, a tym, jak chce z niej korzysta?
Pomimo szumu wokó? tego, jak AI mo?e u?atwi? nam ?ycie, to a? 38% u?ytkowników generatywnej sztucznej inteligencji u?ywa jej tylko dla zabawy.
Pokolenie Z chce jednak wykorzysta? sztuczn? inteligencj? w miejscu pracy, aby usprawni? procesy i zwi?kszy? swoj? produktywno??. Zale?y im, aby AI by?a zintegrowana z narz?dziami, z których ju? korzystaj?. Podczas gdy organizacje buduj? i wdra?aj? sztuczn? inteligencj?, skupienie si? na narz?dziach, które pozytywnie wp?ywaj? na produktywno?? pracowników, mo?e zwi?kszy? przyj?cie i zmniejszy? opór, przyspieszaj?c rozwój firmy w przysz?o?ci.
2) Wdra?anie transparentnych i etycznych praktyk AI
Chc?c odpowiedzie? na etyczne obawy pokolenia Z w tym kwestie takie jak stronniczo??, prywatno?? i transparentno?? danych oraz aby utrzyma? ich zaufanie, wa?ne jest, aby liderzy zagwarantowali, ?e narz?dzia i platformy AI oferuj? przejrzyste wyja?nienia swoich dzia?a?. W okre?lonych przypadkach mo?e by? konieczne zaanga?owanie cz?owieka w ca?y proces, aby naprawi? wszelkie problemy lub b??dy.
3) Wspieranie wspó?pracy mi?dzy tymi, którzy czuj? si? komfortowo z generatywn? sztuczn? inteligencj?, a tymi, którzy podejmuj? te decyzje biznesowe
Pracownicy odpowiedzialni za codzienne decyzje, które nap?dzaj? rozwój firmy, to wed?ug bada? ci, którzy obecnie nie wykorzystuj? generatywnej sztucznej inteligencji i nie w pe?ni j? rozumiej?. Ta luka w wiedzy prowadzi do ró?nic w opiniach na temat tego, gdzie powinny trafia? zasoby i czy nale?y nada? priorytet w finansowaniu tej technologii.
Je?li firmom nie uda si? zasypa? przepa?ci mi?dzy zwolennikami sztucznej inteligencji a tymi, którzy s? wobec niej oporni, prawdopodobnie napotkaj? wyzwania w skutecznym wykorzystaniu potencja?u tej nowej technologii. Dlatego tak wa?ne staje si? nadrobienie tej „technologicznej lekcji”, tak aby pracownicy bez wzgl?du na to z jakiego s? pokolenia, mogli wykorzystywa? to narz?dzie w swojej codziennej pracy.