D?ugo oczekiwany powrót do „normalno?ci” nie musi by? zwi?zany z powielaniem starych nawyków. Praca hybrydowa pozostanie z nami na sta?e, jednak nowy rok przyniesie nieodwracalne zmiany nie tylko w sposobie postrzegania, ale równie? wykonywania s?u?bowych obowi?zków. Sytuacja epidemiologiczna wywar?a na firmach konieczno?? umo?liwienia pracy zdalnej, wsz?dzie tam, gdzie tylko by?o to mo?liwe, oraz zweryfikowania zaanga?owania pracowników w nowym modelu wspó?pracy. Nale?y jednak zwróci? uwag?, ?e si?a nap?dowa do wdra?ania zmian zostanie równomiernie podzielona mi?dzy pracodawców a pracowników w nadchodz?cym roku. Firmy, które chc? utrzyma? swoj? pozycj? na rynku, b?d? musia?y zrozumie? i przyj?? t? fundamentaln? zmian?, aby znale?? równowag? mi?dzy technologi? i transformacj? modelu wspó?pracy.
Prognoza 1 – Koniec z prac? w sta?ych godzinach
Podobnie jak „d?in” uwolniony z lampy pracownicy, którzy poznali zalety pracy w modelu hybrydowym, nie maj? ochoty wraca? do korporacyjnego ?ycia na pe?ny etat. Wed?ug ostatnich bada? przeprowadzonych przez firm? Poly, a? 80% pracowników z Europy i Bliskiego Wschodu woli pracowa? przez kilka dni w tygodniu z domu. Powodem jest du?a potrzeba elastyczno?ci oraz „wielka rezygnacja” zatrudnionych, w zwi?zku z tym maj? oni wi?cej mo?liwo?ci wyboru sposobu i miejsca pracy.
„Pracownicy potrzebuj? zachowania zdrowej równowagi mi?dzy ?yciem zawodowym a prywatnym oraz wi?kszej elastyczno?ci, aby móc i?? do dentysty, wzi?? udzia? w szkolnym przedstawieniu lub zamieni? dni pracy, czy spotka? si? ze starym przyjacielem w dogodnych dla siebie godzinach. Zamiast by? zasobem, który wymaga zarz?dzania, pracownicy przyj?li rol? klienta: wiedz?, czego chc?, kiedy i jak oraz otwarcie o tym mówi?. Je?eli firma zignoruje ich g?os, poszukaj? nowego miejsca pracy” – mówi Paul Clark, Senior Vicepresident w Poly na Europ?, Bliski Wschód i Afryk?.
Prognoza 2 – Polimorficzne biura wyposa?one w odpowiednie narz?dzia
Biura nie b?d? ju? fizycznymi przestrzeniami z przypisanymi pracownikom biurkami. Przysz?e miejsca pracy b?d? ekosystemami przestrzeni i pomieszcze?, które odpowiadaj? nawykom oraz potrzebom ró?nych osób. Cz?onkowie zespo?ów nie b?d? ju? przychodzi? do biura dlatego, ?e musz?, a dlatego, ?e chc?. Konieczno?? zapewnienia mo?liwie najlepszych do?wiadcze? z pracy doprowadzi do znacz?cych zmian w projektowaniu pomieszcze? i inwestycjach w urz?dzenia oraz technologie do wspó?pracy w budynkach biurowych.
„Organizacje, które nie b?d? wspiera? elastycznego miejsca pracy w 2022 r., b?d? mia?y trudno?ci z umacnianiem kultury wspó?pracy. Podczas pandemii, zmniejszenie cz?stotliwo?ci fizycznych spotka? cz?onków zespo?u stworzy?o konieczno?? kreatywnego i innowacyjnego podej?cia do kontaktu mi?dzy wspó?pracownikami. Nieformalne pogaw?dkilub nieplanowane spotkania przy ekspresie nie by?y mo?liwe w czasie pracy zdalnej, a przecie? takie momenty przyczyniaj? si? do wymiany do?wiadcze? i rozwi?zywania problemów. Sprawna komunikacja oraz p?ynna wspó?praca jest niezb?dna dla komfortu i poczucia przynale?no?ci pracowników – warto równie? zauwa?y?, ?e zwi?zek pomi?dzy ich dobrym samopoczuciem a wynikami biznesowymi jest znacz?cy” – dodaje Clark.
Prognoza 3 – Równo??: nowy imperatyw
W czasie pandemii g?ównym priorytetem biznesu by?o utrzymanie ci?g?o?ci procesów, a firmy musia?y przyj?? filozofi? opart? na mo?liwo?ci wyboru. Sytuacja, w której cz?onkowie zespo?ów mog? samodzielnie podejmowa? decyzje zwi?zane z organizacj? pracy, jest doskona?ym czynnikiem wyrównuj?cym i katalizatorem produktywnej wspó?pracy. Takie podej?cie stanowi doskona?? okazj? dla firmy, aby lepiej zrozumie?, czego pracownicy oczekuj? od pracy. Ostatnie badania Uniwersytetu Stanforda pokazuj?, ?e ponad 40% zatrudnionych aktywnie szuka?oby nowego miejsca pracy, gdyby ich pracodawcy nie oferowali modelu hybrydowego.
„G?ównym wyzwaniem zwi?zanym z elastyczn?, hybrydow? prac? jest zapewnienie wszystkim równych szans. Wyrazisto?? i jako?? obrazu oraz d?wi?ku s? niezb?dne do lepszej wspó?pracy mi?dzy zespo?ami. Bez wzgl?du na to, gdzie ludzie zdecyduj? si? (lub b?d? musieli) pracowa? – b?d? oczekiwa? wsparcia ze strony urz?dze? i technologii. Dost?p do narz?dzi umo?liwiaj?cych komunikacj? jest kluczem do zapewnienia wszystkim pracownikom tych samych informacji w tym samym czasie i unikni?cia stronniczo?ci” – komentuje Clark.