3 zasady ci?g?o?ci dzia?ania firmy

Klaudia Ciesielska
4 Min

Polskim firmom cz?sto brakuje wiedzy jak przygotowa? si? na kryzys oraz reagowa? na niego. A? w 54% z nich nie zdefiniowano podzia?u odpowiedzialno?ci podczas nadzwyczajnych sytuacji. Tymczasem w?amanie, awaria sprz?tu i zasilania, po?ar, cyberatak lub nawet epidemia mog? skutecznie sparali?owa? dzia?alno?? firmy poprzez odci?cie pracowników od danych albo bezpowrotne zniszczenie wa?nych dokumentów. Tego typu zdarzenia negatywnie wp?ywaj? przede wszystkim na relacje biznesowe (74%), reputacj? przedsi?biorstwa (61%) oraz morale pracowników (59%).

Aby zachowa? ci?g?o?? dzia?ania firmy, potrzebne s? trzy rodzaje dzia?a?: wdro?enie cyfrowych narz?dzi pracy, regularne wykonywanie kopii zapasowych danych (backup) oraz stworzenie odpowiedniego planu dzia?ania w sytuacji kryzysowej.

1. Cyfrowa wspó?praca i narz?dzia

A? 64% firm deklaruje ograniczenie inwestycji w czasie kryzysu, m.in. w dzia?ania maj?ce na celu digitalizacj? zasobów i automatyzacj? procesów. Taka decyzja mo?e jednak pog??bi? negatywne skutki trudnej sytuacji. Ka?de przedsi?biorstwo potrzebuje bowiem sta?ego, powszechnego i bezpiecznego dost?pu do wszystkich dokumentów i danych, a mog? go zapewni? przede wszystkim cyfrowe narz?dzia wspó?pracy w chmurze lub w ?rodowisku hybrydowym. Umo?liwiaj? one pracownikom bezproblemow? zmian? sprz?tu, miejsca pracy czy projektu, nawet z dnia na dzie?. Cyfrowy obieg informacji u?atwia te? przekazywanie obowi?zków nowym pracownikom czy osobom przyjmowanym na zast?pstwo oraz pozwala na nieprzerwany kontakt z klientami i ich obs?ug?, zdalne nadzorowanie procesów i projektów, a nawet ?wiadczenie us?ug online.

2. Przezorny zawsze z backupem

Wed?ug bada? skutki zwi?zane z zak?óceniami technicznymi, takimi jak awarie czy cyberataki, s? dla firm bardziej dotkliwe (22% wskaza?), ni? zaburzenia p?ynno?ci finansowej (17%) czy utrata reputacji (15%). Aby ?atwo i szybko odzyska? dane, stracone w wyniku ataku czy usterek sprz?towych, wa?ne jest jak najcz?stsze wykonywanie kopii zapasowych, najlepiej na no?nikach i urz?dzeniach, które nie maj? po??czenia z internetem. Na rynku dost?pne s? tak?e rozwi?zania automatycznie tworz?ce zaszyfrowane kopie w chmurze, co dodatkowo u?atwia szybki powrót do dzia?ania.

3. Plan równie? na czas kryzysu

W nadzwyczajnych sytuacjach ludzie cz?sto ulegaj? niepokojowi i podejmuj? b??dne, nieprzemy?lane decyzje. Dlatego pracownicy oraz mened?erowie powinni mie? jasno wyznaczone zadania i obowi?zki. Konkretny plan i procedury pozwol? ?atwo przeorganizowa? firm?, a tak?e szybko i sprawnie zareagowa? na nieprzewidziane incydenty. Nie tylko zminimalizuje to skutki zdarze?, ale przede wszystkim pozwoli dalej obs?ugiwa? klientów – realizowa? zamówienia i prowadzi? dzia?alno??.

– W przypadku sytuacji kryzysowej kluczowa jest szybka reakcja i u?o?enie planu dzia?a? ratunkowych. Przedsi?biorcy, którzy zainwestowali wcze?niej w odpowiednie narz?dzia, s? teraz w bardziej komfortowej sytuacji, jednak na rynku s? te? rozwi?zania mo?liwe do zaimplementowania od razu i zapewniaj?ce wszystkie elementy w jednym: cyfrowe systemy wspó?pracy i obiegu dokumentów, wykonywanie kopii zapasowych oraz analityk? pomagaj?c? w bie??cym planowaniu. Przy ich wyborze warto zwraca? uwag? na oferowane przez dostawc? doradztwo oraz wsparcie techniczne, które pozwoli zminimalizowa? negatywne skutki wszelkich awarii sprz?tu czy cyberzagro?e? – wskazuje Mateusz Macierzy?ski, mened?er ds. systemów ITS w firmie Konica?Minolta.
Badanie PwC Global Crisis Survey, 2019, https://www.pwc.pl/pl/publikacje/2019/badanie-pwc-global-crisis-survey-2019.html
https://www.pwc.com/gx/en/services/advisory/forensics/global-crisis-survey/the-chain-reaction-of-crisis.html
Badanie PwC CFO Pulse Survey z marca 2020 roku, https://www.pwc.pl/pl/artykuly/wplyw-cfo-na-ciaglosc-dzialalnosci-gospodarczej.html
Badanie PwC Global Crisis Survey, 2019
Udostępnij
Redaktor Brandsit