30 proc. klientów podzieli si? z mark? danymi… je?li dostanie co? w zamian

Newsroom BrandsIT
5 Min

Analiza danych to jedno z kluczowych dzia?a? jakie mo?e by? podejmowane przez sprzedawców w celu poprawy wydajno?ci, zwi?kszenia wspó?czynnika konwersji i wzrostu sprzeda?y. Jednak mimo tego, ?e wi?kszo?? detalistów zdaje sobie spraw? z konieczno?ci tego dzia?ania, jedynie 23proc. wykorzystuje dane o p?atno?ciach do zrozumienia tego, jak i kiedy kupuj? ich klienci. Z drugiej strony 44proc. konsumentów chce, by sprzedawcy zapami?tywali ich preferencje i histori? zachowa?, aby stworzy? bardziej sprofilowane do?wiadczenie zakupowe. O czym jeszcze mogliby si? dowiedzie?, korzystaj?c z danych?

Oczekiwania klientów stale rosn?, a przy tym niektóre z nich, zw?aszcza na polskim rynku, nie tylko nie s? codzienno?ci?, ale bardzo rzadkim przypadkiem. Niedawno opublikowane badanie Adyen Retail Report pokazuje np. ?e a? 60proc. klientów chce, by sprzedawca oferowa? mo?liwo?? wys?ania produktu, którego brakuje podczas wizyty w fizycznym sklepie, do domu klienta. Co wi?cej, 55proc. pragnie, ?eby sprzedawcy wykorzystywali technologi? w celu przygotowania produktów z internetowej listy ?ycze? klienta, do przymierzenia w sklepie. Tyle samo twierdzi równie?, ?e wizyty w stacjonarnych placówkach powinny by? ekscytuj?ce. Te preferencje zakupowe stwarzaj? okazj? do budowania lojalno?ci i zwi?kszania przychodów, ale wiele firm wci?? niepewnie podchodzi do cyfryzacji.

Zapa? do innowacji na pi?tym biegu?

W sektorze handlu detalicznego wiele obszarów nadal czeka na modernizacj?. Dla przyk?adu jedynie 19proc. sprzedawców umo?liwia klientom ?atwe dokonywanie zakupów i realizacj? transakcji w kana?ach online i offline. W efekcie nie mog? oni sprosta? oczekiwaniom odwiedzaj?cych. By zlikwidowa? t? luk?, firmy powinny zwróci? si? w kierunku rozwi?za? ujednoliconego handlu, ??cz?cych kana?y sprzeda?y, konsoliduj?cych p?atno?ci i prze?amuj?cych silosy, aby zapewni? klientom bardziej nowoczesne do?wiadczenia.

„W wielu przypadkach decyduj?ce jest zebranie danych ze wszystkich kana?ów dzia?alno?ci w jednym, scentralizowanym miejscu – 44proc. przebadanych przez nas firm twierdzi, ?e to w?a?nie strategia Unified Commerce pomog?a im poprawi? do?wiadczenie klienta. Obejmuje to dane zebrane z systemów PoS, informacje o wybieranych metodach p?atno?ci, preferencje dot. kana?ów kontaktu z mark? czy zapisy do programów lojalno?ciowych”komentuje Jakub Czerwi?ski, VP CEE w Adyen.

Poniewa? ewoluuj?ce zachowania konsumentów nadal nap?dzaj? potrzeb? innowacji i elastyczno?ci na silnie konkurencyjnym rynku, firmy powinny postawi? mocniejszy akcent na strategie transformacji. Wed?ug Adyen Retail Report, 54proc. sprzedawców jest zdania, ?e obecnie klienci s? mniej tolerancyjni wobec z?ych do?wiadcze? zakupowych online. 51proc. w?a?cicieli biznesów twierdzi jednocze?nie, ?e ich firma jest w lepszej sytuacji ni? dotychczas – wszystko dzi?ki inwestycjom, które zosta?y podj?te w czasie pandemii w odpowiedzi na szybko zmieniaj?ce si? potrzeby spo?ecze?stwa. Dla dzisiejszych klientów to jednak zaledwie katalizator coraz to nowszych wymaga?.

Nowy punkt lojalno?ci

Wyszukiwanie, porównywanie i kupowanie marek z nowych ?róde? nigdy nie by?o ?atwiejsze, a to ma wp?yw na tradycyjnie pojmowan? lojalno?? klientów na ca?ym ?wiecie. Aby zbudowa? d?ugotrwa?e relacje, sprzedawcy detaliczni musz? oferowa? im bardziej przekonuj?ce powody do regularnego kontaktu. Podczas pandemii 49proc. kupuj?cych ch?tniej pobiera?o mobilne aplikacje marek. 63proc. ?ci?gn??oby z kolei tak? aplikacj?, je?li oferowa?aby ona bonusy czy nagrody za lojalno??, a jeszcze wi?cej, bo 65proc. twierdzi, ?e firmy powinny poprawi? sposób, w jaki nagradzaj? klientów za zakupy. 30proc. podzieli si? równie? danymi z mark?, je?li otrzyma w zamian jakiego? rodzaju korzy??. Co wi?cej, ponad po?owa klientów ch?tniej kupowa?aby produkty od sprzedawcy, którego program lojalno?ciowy by?by po??czony z ich kart? p?atnicz?. Dane odgrywaj? na tym polu kluczow? rol? – lojalno?? powi?zana z p?atno?ciami mo?e pomóc firmom w uzyskaniu bogatszych informacji o kliencie, zrozumieniu preferencji zakupowych i lepszym przewidywaniu potrzeb. Strategia wydaje si? wi?c prosta.

„Analiza najnowszych danych dotycz?cych polskiego krajobrazu handlowego powinna stanowi? dla chc?cych si? rozwija? firm istotn? wskazówk?. Ci sprzedawcy, którzy potrafi? wykorzysta? technologie, aby uczyni? swoje us?ugi wszechobecnymi i anga?owa? klientów we wszystkich kana?ach, maj? wi?ksze szanse na zbudowanie d?ugoterminowej lojalno?ci. Jest to obszar do?wiadcze? klienta dojrza?y dzi? do innowacji”podsumowuje ekspert. 

Udostępnij