30 przedmiotów, których przedsi?biorca nie móg? wzi?? w leasing 30 lat temu

Klaudia Ciesielska
5 Min

Smartfony, drukarki laserowe, oprogramowanie Windows czy iOS – dzisiaj trudno wyobrazi? sobie bez nich prowadzenie biznesu czy ?ycie w ogóle. A jednak! Jeszcze 30 lat temu nie by?y powszechnie dost?pne albo nie by?o ich wcale! Z okazji 30-lecia EFL sprawdzi?, czego przedsi?biorca nie móg? wzi?? w leasing na pocz?tku lat 90-tych

– Bran?a leasingowa w Polsce ko?czy w tym roku 30 lat, a EFL jest jej rówie?nikiem. Powsta? w 1991 roku jako jedna z pierwszych firm leasingowych w naszym kraju. ?wiat wygl?da? wówczas zupe?nie inaczej. Wystarczy zda? sobie spraw?, ?e jeden z najwi?kszych prze?omów technologicznych w historii, jakim by?o uruchomienie ogólno?wiatowej sieci World Wide Web, mia? miejsce dopiero 3 lata pó?niej. A to znaczy, ?e Steve Jobs nie my?la? jeszcze o iPhonie, a Mark Zuckerberg o Facebooku. Nie by?o smartfonów i tabletów. Na niebie nie lata?y drony, a po ulicach nie je?dzi?y hulajnogi elektryczne. Do celu nie prowadzi?  GPS, a zamiast e-maili wysy?ane by?y faksy. A to dopiero pocz?tek! Z okazji naszych 30-tych urodzin, przygotowali?my list? przedmiotów, które dzi? s? bardzo popularne, ale 30 lat temu nie by?y dost?pnemówi Rados?aw Wo?niak, prezes zarz?du EFL.

#1 – #5: bez smartfonu jak bez r?ki

List? TOP30 przedmiotów, których nie mo?na by?o wyleasingowa? w 1991 roku, otwieraj? te urz?dzenia, bez których ?aden przedsi?biorca nie wyobra?a sobie dzi? prowadzenia biznesu. To smartfon, tablet, MacBook, telefon GSM i smartwatch. Cho? w ubieg?ym roku sprzeda? tych pierwszych spad?a – jak wynika z raportu IDC o 8,5 proc. r/r w uj?ciu ilo?ciowym, to i tak liczba sprzedanych sztuk robi wra?enie. W 2020 roku sprzedano 8,5 mln smartfonów.

#6 – #10: biznes jedzie z pr?dem

Drug? pi?tk? przedmiotów, o których zakupie i leasingu 30 lat temu nikt nie my?la?, otwiera samochód hybrydowy. O jego rosn?cej popularno?ci ?wiadcz? wyniki sprzeda?y w pandemicznym 2020 roku. Podczas gdy rejestracje nowych samochodów osobowych odnotowa?y prawie 23 proc. spadek rok do roku, sprzeda? hybryd wzros?a o prawie 48 proc. r/r. (dane PZPM).  Jeszcze lepiej poradzi?y sobie auta elektryczne, które zajmuj? ósme miejsce na li?cie – ich rejestracje wzros?y niemal trzykrotnie (+198 proc. r/r/). Miejsce siódme zaj?? ci?gnik automatyczny, dziewi?te – ci??arówki elektryczne, a dziesi?te – kombajn zdalnie sterowany.

#11 – #15: nowa rzeczywisto??

W?ród firm M?P, które planuj? wej??? w OZE, zdecydowana wi?kszo??? stawia na panele fotowoltaiczne (8 proc.) – wynika z raportu EFL „Zielona energia w M?P. Pod lup?”. St?d paneli s?onecznych nie mog?a zabrakn?? na li?cie – zajmuj? jedenast? pozycj?. Zaraz za nimi znajduj? si? coraz popularniejsze drony, okulary VR, hulajnoga elektryczna i hoverboard.

#16 – #20: technologiczne biuro

Biuro wi?kszo?ci firm to nie tylko meble i komputer, jak mia?o to miejsce 30 lat temu, ale du?o nowoczesnego sprz?tu IT, który ka?dy przedsi?biorca mo?e wzi?? w leasing. Czy to popularne urz?dzenia wielofunkcyjne (pozycja szesnasta), drukarki laserowe, kasy fiskalne online, tablice interaktywne czy drukarki 3D zajmuj?ce miejsce dwudzieste. Sprzeda? tych ostatnich ro?nie jak na dro?d?ach – jak wynika z danych Allegro, w ci?gu trzech pierwszych kwarta?ów 2020 roku sprzeda?o si? o oko?o 50 proc. wi?cej drukarek 3D ni? przez ca?y rok 2019.

#21 – #25: z biznesem w chmurach

Nie na twardym dysku, nie na p?ycie CD, ale w chmurze – tam coraz wi?cej firm trzyma ca?a swoj? infrastruktur? czy dane. Jak wynika z raportu Polcom „Cyfryzacja, chmura i nowe technologie”, ponad 90 proc. firm M?P wykorzystuje mo?liwo?ci chmury w zakresie wsparcia ju? dzia?aj?cych procesów biznesowych. Ta znalaz?a si? na dwudziestym drugim miejscu listy EFL. Poprzedza j? ekran HD/4K, a za ni? znalaz?y si? dysk internetowy, telewizor plazmowy i urz?dzenie WiFi.

#26 – #30: sprawnie do celu

Podró? s?u?bowa bez nawigacji GPS – ?aden przedsi?biorca sobie jej nie wyobra?a. Dlatego musia?a znale?? si? w zestawieniu – na dwudziestej szóstej pozycji. Tu? za ni? uplasowa?y si? nowoczesne odtwarzacze audio, projektor cyfrowy, sprz?t do wideokonferencji. List? zamykaj? s?uchawki bezprzewodowe – hit pandemicznego roku. Jak wynika z raportu Canalys, mimo trwaj?cej pandemii sprzeda? bezprzewodowych s?uchawek w 2020 roku wzros?a o niemal 20 proc. r/r.

TEMATY:
Udostępnij
Redaktor Brandsit