Rynek telekomunikacyjny w Polsce, mimo bardzo wysokiego nasycenia, w dalszym ci?gu zyskuje u?ytkowników i buduje swoj? warto??. W ostatnich miesi?cach dla koniunktury rynku kluczowe by?y trzy czynniki – realizacja przez operatorów strategii „more-for-more”, zapewniaj?cej wy?sz? mar?owo?? us?ug (komórkowych i ISP), popyt na wysokoprzepustowe ??cza stacjonarne, który podbija pandemia COVID-19 oraz konsolidacja rynku i konwergencja us?ug telekomunikacyjnych.
Wed?ug danych PMR, na polskim rynku telekomunikacyjnym ulokowanych jest ok. 80 mln RGU-sów (Revenue Generating Unit – pojedyncza, aktywna, generuj?ca przychód detaliczny us?uga), wliczaj?c karty M2M czy karty SIM w modelu pre-paid. Zdecydowana wi?kszo?? z nich przypada jednak na segment us?ug abonamentowych. Telefonia komórkowa odpowiada za wi?ksz? cz??? liczby RGU ogó?em, w nast?pnej kolejno?ci s? rynek p?atnej telewizji i ISP. W kolejnych latach (2021-2026) najwi?ksze perspektywy wzrostu w uj?ciu ilo?ciowym w dalszym ci?gu wida? na rynku komórkowym.
G?ówne czynniki i trendy odpowiedzialne za wzrosty rynku telecom
To, co w g?ównej mierze odpowiada za wzrosty na rynku us?ug telekomunikacyjnych, to zdecydowanie nastawienie operatorów na budowanie warto?ci oraz wzrostu przychodów i rentowno?ci w ramach strategii „more-for-more”. Jednocze?nie wa?na jest te? koncentracja na jako?ci ?wiadczonych us?ug, w tym g?ównie wysoka parametryzacja mobilnych i stacjonarnych us?ug dost?powych. Nie bez znaczenia jest te? rozwój sieci 5G i sprzeda? taryf 5G.
– Pozosta?e czynniki wp?ywaj?ce na wzrost warto?ci rynku us?ug telekomunikacyjnych, to rosn?ca liczba abonentów dost?pu do internetu stacjonarnego, w tym dodatkowy popyt na wysokoprzepustowe ??cza stacjonarne z uwagi na pandemi? COVID-19, inwestycje ?wiat?owodowe, konsolidacja rynku i konwergencja us?ug telekomunikacyjnych, pakietyzacja us?ug telekomunikacyjnych, w tym p?atnej telewizji, która powstrzymuje zjawisko cord-cuttingu w Polsce oraz kontent premium oferowany w ramach p?atnej telewizji i dosprzeda? us?ug dodatkowych. Fenomenem na rynku telekomunikacyjnym jest to, ?e ro?nie nawet w skali 1-2% w warunkach mocnego nasycenia us?ugami czy przeceny rynku, jaka mia?a miejsce we wcze?niejszych latach. – podsumowuje Katarzyna Sacha, Senior Analyst w PMR.
Rynek telekomunikacyjny w Polsce jest rynkiem dojrza?ym i wysoko nasyconym, dlatego te? od d?u?szego czasu jego warto?? porusza si? w trendzie bocznym, jednak z tendencj? do wzrostu w kolejnych latach. W 2020 r. warto?? rynku – definiowana jako suma przychodów operatorów telekomunikacyjnych, z uwzgl?dnieniem us?ug p?atnej telewizji – dozna?a odbicia i wynios?a 41,1 mld z?. Oznacza to wynik o 1,3% wy?szy w porównaniu z rokiem 2019. Pozytywna koniunktura rynku to wypadkowa wyników wypracowanych przez operatorów w segmentach: telefonii komórkowej, ISP oraz p?atnej telewizji.
W krótkim okresie (2021-2022) rynek telekomunikacyjny czekaj? lekkie spadki. Z kolei w ?rednim oraz d?ugim terminie (2023-2026) rynek na powrót zostanie podparty dodatni? dynamik?. Ogólnie w ca?ym prognozowanym okresie ?rednioroczna stopa wzrostu rynku ukszta?tuje si? na poziomie 0,4%.
Wi?cej informacji na temat ca?ego rynku telekomunikacyjnego i poszczególnych kana?ów rynku mo?na znale?? w darmowym raporcie PMR: „Wart 41 mld z? rynek telekomunikacyjny w Polsce z tendencj? do wzrostu”