Trwaj?ca niemal od pocz?tku roku epidemia koronawirusa SARS-CoV-2 uwydatni?a to, ?e istnieje grupa firm, które mog? czerpa? korzy?ci biznesowe i trwale si? rozwija? niezale?nie od ogólnej sytuacji gospodarczej kraju. Mowa o startupach, czyli m?odych firmach technologicznych. Mo?na pokusi? si? o stwierdzenie, ?e do?wiadczenia p?yn?ce z wiosennego lockdownu oraz nowych obostrze? wskazuj? kierunek, w jakim startupy b?d? si? rozwija? w nadchodz?cych miesi?cach. Przede wszystkim b?dzie to rozwój 5G, telemedycyna i praca zdalna.
Wszyscy doskonale kojarzymy takie marki, jak Instagram, Airbnb czy Uber. Firmy te rozpoczyna?y swoj? dzia?alno?? jako startupy technologiczne – dzi?ki nowatorskim pomys?om i najnowocze?niejszym technologiom osi?gn??y ?wiatowy sukces, który liczy si? w miliardach dolarów zysku oraz milionach u?ytkowników na ca?ym ?wiecie. Ich historie to ?wietna nauka dla w?a?cicieli firm technologicznych, którzy dopiero zaczynaj? podbój ?wiatowych rynków. Tym bardziej, ?e okoliczno?ci temu sprzyjaj?. W zwi?zku z obecn? sytuacj? gospodarcz? i ?wiatowym kryzysem zdrowotnym wszyscy zmuszeni jeste?my zmieni? swój dotychczasowy styl ?ycia – tak w wymiarze prywatnym, jak i zawodowym. Co to oznacza dla startupów technologicznych? Iwo Rybacki z Grupy Assay omawia kierunki rozwoju startupów w 2021 roku.
1. Praca zdalna
Chocia? temat wydaje si? oczywisty, wci?? pozostaje ogromne pole do dzia?ania dla startupów oferuj?cych rozwi?zania u?atwiaj?ce prac? zdaln?. Wiele funduszy Venture Capital zauwa?a, ?e obecne us?ugi i narz?dzia nie rozwi?zuj? wszystkich problemów zwi?zanych z teleprac?. Jednym z takich zagadnie? jest cyberbezpiecze?stwo – przyk?adowo bezpiecze?stwo danych udost?pnianych podczas rozmów na narz?dziach typu Skype, Zoom czy Slack. Oprócz tego, eksperci zauwa?aj? równie? inne wyzwania, jakie niesie ze sob? praca zdalna. S? nimi wspó?praca pomi?dzy zespo?ami czy automatyzacja procesów. Wszystko to prowadzi do wniosku, ?e praca zdalna wci?? stwarza ogromne mo?liwo?ci dla firm technologicznych tworz?cych narz?dzia do wspó?pracy projektowej na odleg?o??.
2. Zrobotyzowane dostawy
Na polskim gruncie temat w?a?ciwie nie istnieje. Wynika to z braku ch?ci wykorzystania tej technologii w dostawach. Jednak to, co dotychczas wydawa?o si? skomplikowane i dro?sze od sprawdzonych rozwi?za?, sta?o si? jednym z najgor?tszych globalnych trendów. Jak mo?na si? spodziewa?, to Chiny s? krajem, który jako jeden z pierwszych wykorzysta? roboty do zamówie? w celu spowolnienia rozprzestrzeniania si? koronawirusa. Mechanizm dzia?ania jest szalenie prosty: aplikacje dostawcze zacz??y wykorzystywa? autonomiczne pojazdy, czy maszyny do wysy?ki zamówie? spo?ywczych do klientów. Na ?wiecie powstaje coraz wi?cej startupów, które oferuj? podobne rozwi?zania i wydaje si?, ?e b?dzie ich powstawa? jeszcze wi?cej, bior?c pod uwag? chocia?by wzrastaj?cy udzia? handlu elektronicznego w bran?y spo?ywczej.
3. Teleporady i wirtualne leczenie
Bran?a medyczna to jeden z tych sektorów gospodarki, który w obliczu epidemii zacz?? na niespotykan? dot?d skal? wykorzystywa? rozwi?zania telekomunikacyjne, aby proponowa? us?ugi w formie teleporad. Dotyczy to nie tylko sektora prywatnego, lecz tak?e placówek publicznych. Wszystko to jest spowodowane ch?ci? zmniejszenia ryzyka zaka?enia pacjentów i personelu medycznego.
Mimo ?e indywidualny charakter podstawowej opieki zdrowotnej stwarza potrzeb? bezpo?redniego spotkania lekarza z pacjentem, okazuje si?, ?e wizyty te w wi?kszo?ci mog? by? realizowane w formie teleporad. Jak wynika z bada?, tylko w tym roku liczba wizyt online wzros?a o 50 proc. w stosunku do poziomu sprzed pandemii. Wed?ug firmy badawczej Forrester Research do ko?ca bie??cego roku liczba ta wzro?nie do blisko miliarda. Dla startupów dzia?aj?cych zw?aszcza w sektorze opieki zdrowotnej daje to mo?liwo?? rozwoju i konkurowania z wi?kszymi graczami. Warto podkre?li?, ?e bran?a healthcare w wirtualnej ods?onie nie ogranicza si? tylko do us?ug medycznych ?wiadczonych drog? telefoniczn? czy online. Biotechnologia, automatyzacja prowadzenia dokumentacji medycznej, wykorzystanie sztucznej inteligencji oraz uczenia maszynowego do opracowania lekarstw i szczepie?, wykorzystanie robotyki to kolejne wielkie zagadnienia, które stawiaj? ogromne wyzwania przed m?odymi firmami technologicznymi.
4. 5G oraz Internet rzeczy (IoT)
Je?li chodzi o statystyki, te przedstawiaj? si? nast?puj?co: ponad 35 krajów – w tym Polska – uruchomi?o ju? komercyjne us?ugi 5G. W wymiarze globalnym w sie? 5G inwestuje obecnie ponad 380 operatorów. Nie ma w?tpliwo?ci, ?e przeniesienie wielu aspektów ?ycia do ?wiata wirtualnego stworzy?o du?o wi?ksze, ni? dotychczas zapotrzebowanie na szybszy Internet i dobrze skomunikowane urz?dzenia w ramach Internetu rzeczy (Internet of Things). Wydaje si?, ?e trwaj?ca epidemia jeszcze bardziej popchn??a do przodu prace nad wdro?eniem 5G.
Na przyk?adzie Chin wida?, ?e wprowadzenie tej sieci mo?na przeprowadzi? w do?? sprawny sposób. Startupy maj? szereg mo?liwo?ci wykorzystania zagadnienia 5G do rozwoju swojego biznesu. Warto przyjrze? si? na przyk?ad temu, jak 5G wp?ywa na rozwój inteligentnych miast oraz zastosowaniu technologii Internetu rzeczy. Mo?e by? to zarz?dzanie sygnalizacj? ?wietln?, o?wietleniem publicznym, systemem informacji publicznej, rozwi?zaniami stosowanymi w komunikacji miejskiej, monitoringiem przestrzeni publicznej czy czujnikami mierz?cymi jako?? powietrza.
5. Edukacja online
W ostatnich miesi?cach nast?pi? ogromny wzrost zapotrzebowania na platformy umo?liwiaj?ce nauk? online. Wi?kszo?? placówek edukacyjnych, takich jak szko?y, uczelnie czy centra coachingu prowadz? zaj?cia z wykorzystaniem platform telekonferencyjnych. Wydaje si?, ?e to rozwi?zanie pozostanie w edukacji nawet po ustaniu epidemii, kiedy wszystko wróci do normy. To równie? otwiera szereg mo?liwo?ci i wyzwa? przed startupami dzia?aj?cymi na rynku telekomunikacji.
Podsumowuj?c, warto podkre?li?, ?e sukces startupów technologicznych w du?ej mierze zale?y od tego, czy b?d? one wykorzystywa? rozwi?zania z zakresu sztucznej inteligencji czy uczenia maszynowego. To trendy, które s? na rynku obecne od lat, w ci?gu nadchodz?cej dekady b?d? mia?y kluczowe znaczenie dla m?odych firm, które chc? konkurowa? z wi?kszymi, bardziej znanymi markami.
?RÓD?A
https://medium.com/swlh/the-5-biggest-startup-trends-for-2021-631434909940
https://www.startechup.com/blog/business-material/whats-the-future-of-tech-startups-in-2021-and-beyond/
https://startuparound.com/read/1592843407.0509927/4-enterprise-developer-trends-that-will-shape-2021-