Smart home bez w?tpienia staje si? coraz bardziej popularnym rozwi?zaniem w polskich domach. Niegdy? science fiction, dzi? ju? codzienno?ci? staj? si? rozwi?zania, dzi?ki którym zdalnie w??czymy i wy??czymy ogrzewanie, odkurzacz, ods?onimy rolety itp. Za takimi rozwi?zaniami przemawia nie tylko ch?? wygody, ale tak?e kwestie bezpiecze?stwa lub finansowe. Na pytania dotycz?ce technologii smart home w polskich domach odpowiada Krystian Bergmann, Growth Director Fibaro.
Smart home zyskuje na popularno?ci. IDC szacuje, ?e w IV kw. 2020 roku rynek ten wzrós? o 12% w porównaniu z analogicznym okresem w 2019 roku. Czy istnieje zwi?zek pomi?dzy tym wzrostem a pandemi??
Z uwagi na pandemi? koronawirusa dostrzegli?my lekkie zwolnienie rynku wynikaj?ce m.in. zamkni?tymi fabrykami czy trudno?ciami zwi?zanymi z dostawami komponentów. S? jednak inwestycje, które mimo pandemii by?y kontynuowane. Bardzo dobrym przyk?adem by?y budynki deweloperskie wyposa?ane w system smart home, czy projekty zwi?zane z budynkami u?yteczno?ci publicznej. Inwestycje u osób prywatnych lekko spowolni?y, ale nale?y pami?ta?, ?e system FIBARO, dzi?ki swojej bezprzewodowo?ci, mo?liwy jest do instalacji na ka?dym etapie inwestycji.
Z jakich rozwi?za? FIBARO najch?tniej korzystaj? polscy konsumenci? Jak Pan/Pani s?dzi, z czego to wynika?
Z bada?, które przeprowadzili?my wynika, ?e najwa?niejsze funkcje smart home to sterowanie ogrzewaniem, ochrona przeciww?amaniowa, przed zalaniem, po?arem i czasdem. Na kolejnych miejscach pasuj? si? sterowanie o?wietleniem oraz bramy i rolety. Trend ten mo?na obserwowa? ju? od jakiego? czasu. Chcemy czu? si? w naszym domu bezpieczni, trzymanie pieczy nad zdrowiem naszych najbli?szych zawsze by?o dla nas priorytetem. Z kolei sterowanie ogrzewaniem jest dla u?ytkowników inteligentnego domu FIBARO warto?ci? sam? w sobie – pozwala oszcz?dza? energi? ciepln?, nagrzewa? pomieszczenia tylko w momencie, kiedy jest to potrzebne – np. na krótko przed naszym powrotem do domu.
W?ród osób, które korzystaj? lub chc? korzysta? ze smart home trwa nieustanna dyskusja dotycz?ca bezpiecze?stwa rozwi?za? z zakresu inteligentnego domu. Jak ocenia Pan/Pani ryzyko wyst?pienia incydentów bezpiecze?stwa?
Specjali?ci FIBARO doskonale rozumiej? jak wa?na jest kwestia bezpiecze?stwa. Dlatego nieustannie pracujemy nad zapewnieniem najwy?szego poziomu ochrony. Z tych wzgl?dów podejmujemy wspó?prac? z najwi?kszymi dostawcami zabezpiecze? cyfrowych. Bezpiecze?stwo i stabilno?? systemu inteligentnego domu stanowi? dla FIBARO kluczow? kwesti?. Ochron? przed hackerami jest szyfrowana transmisja danych (zarówno w po??czeniach lokalnych, jak i zewn?trznych). Jednocze?nie wykorzystanie mocnych, wysokojako?ciowych komponentów daje centrali mo?liwo?? dzia?ania tylko lokalnie i w przypadku braku dost?pu do chmury zapewnienie kluczowych funkcjonalno?ci domu. Nale?y tak?e pami?ta?, ?e kwestie bezpiecze?stwa danych w du?ej mierze nale?y tak?e do mieszka?ców smart home; stosowa? nale?y ró?ne, d?ugie i trudne has?a do ró?nych us?ug, nie mo?na udost?pnia? nikomu hase? oraz danych do logowania, nie dzieli? si? z nikim numerami seryjnymi urz?dze?. Wa?ne s? tak?e aktualizacje oprogramowania, które pozwalaj? utrzyma? system na najwy?szym poziomie.
Du?ym problemem w zakresie wdro?enia technologii inteligentnego domu okazuje si? kwestia braku standardów, co oznacza, ?e rozwi?zania ró?nych producentów nie wspó?pracuj? ze sob?. Czy Pana/Pani zdaniem mo?liwe jest urzeczywistnienie takich standardów?
Takie standardy dzia?aj? ju? od lat, s? doskonale znane i rozwijane. Do?? wspomnie? o standardzie Z-Wave, w ramach którego obecnie na rynku jest blisko 3000 urz?dze? ró?nych marek, które komunikuj? si? ze sob? i u?atwiaj? ?ycie mieszka?ców smart home. Kolejnymi standardami jest tak?e ZigBee czy HomeKit od Apple.
Cz?st? obaw? konsumentów jest kwestia awarii systemu zasilania w kontek?cie korzystania ze smart home. Obawy zwi?zane s? np. z brakiem mo?liwo?ci ods?onienia rolet, gdy w domu nie pr?du. Jak? odpowied? na ten problem ma FIBARO?
Nie ma takiego ryzyka, ?e system smart home nas uwi?zi w domu i nie b?dziemy mogli wyj??. Je?li nast?pi przerwa w dostawie pr?du lub które? z urz?dze? smart home przestanie dzia?a? wszystkie czynno?ci nadal b?d? mog?y by? wykonywane „tradycyjnie” – przy u?yciu mi??ni.