Jak firmy wykorzystuj?ce nowoczesna narz?dzia do wspó?pracy mog? wspiera? anga?uj?ce ?rodowisko pracy i u?atwia? pracownikom pourlopowy powrót do firmowej codzienno?ci.
Wracaj?cy z wakacji, wypocz?ci i pe?ni energii pracownicy, którzy ju? nast?pnego dnia chodz? poirytowani narzekaj?c na codzienne problemy to biurowa rzeczywisto??. W miar? zwi?kszaj?cego si? obci??enia prac? i powracaj?cych frustracji, okres tu? po zako?czeniu sezonu letniego mo?e by? trudny dla wielu osób. Przedsi?biorstwa próbuj? zapewni? mo?liwie najlepsze miejsce pracy dla pracowników powracaj?cych z urlopów, zw?aszcza bior?c pod uwag? rosn?ce trudno?ci zwi?zane z pozyskiwaniem i utrzymywaniem talentów.
Wychodz?c naprzeciw takim problemom, eksperci Cisco prezentuj? pi?? sposobów na zapewnienie zespo?om bardziej wydajnego i satysfakcjonuj?cego ?rodowiska pracy, a tak?e redukowanie powakacyjnej szaro?ci dnia codziennego, dzi?ki wykorzystaniu narz?dzi do wspó?pracy:
1. Elastyczna praca to podstawa
Pracownicy wracaj?cy z przerwy letniej cz?sto zastaj? ogromn? liczb? skumulowanych zada? do wykonania. Firmy mog? zmniejszy? stres powakacyjny i poprawi? wydajno?? w tym intensywnym okresie, m.in. poprzez wprowadzenie elastycznego systemu pracy.
Elastyczna polityka pracy ma szans? zwi?kszy? wydajno?? i zadowolenie pracowników oraz zmniejszy? ich absencj? i rotacj?. Badanie przeprowadzone przez uczonych z Uniwersytetu Stanforda wykaza?o, ?e wydajno?? firm, które j? wdro?y?y, wzros?a o ponad 13%, podczas gdy rotacja personelu zmniejszy?a si? o 50%. Pracownicy powinni mie? swobod? pracy z dowolnego miejsca praktycznie zawsze, gdy nie s? zobowi?zani do przebywania w biurze. Mog? dzi?ki temu oszcz?dza? czas i energi? na poradzenie sobie z nag?ym wzrostem obci??enia po okresie letnim.
2. Kreatywna praca wspierana rozwi?zaniami do wspó?pracy
Aby utrzyma? wysoki poziom satysfakcji pracowników, wykorzystywane przez nich narz?dzia powinny wspiera? kreatywno??. To w?a?nie ona jest konsekwentnie klasyfikowana jako jedna z kluczowych cech, które powinien posiada? pracownik. Ponadto jest to zasadniczy element wspierania innowacji biznesowych. Ma ona równie? du?y wp?yw na zatrzymanie pracowników w firmie – pracownicy, którzy maj? mo?liwo?? wyra?enia swojej kreatywno?ci, nie tylko b?d? bardziej produktywni, ale równie? bardziej zadowoleni ze swojej roli w organizacji.
Na kreatywno?? wp?ywaj? narz?dzia do wspó?pracy, które umo?liwiaj? ludziom spotykanie si? i wymian? pomys?ów. Przedsi?biorstwa powinny udost?pni? pracownikom takie rozwi?zania jak wirtualne tablice, a tak?e umo?liwi? wspólne edytowanie ró?nych dokumentów w czasie rzeczywistym. Idealny scenariusz zak?ada równie?, ?e funkcje te powinny by? dost?pne na ka?dym urz?dzeniu, umo?liwiaj?c prac? wsz?dzie tam, gdzie pojawiaj? si? impulsy kreatywno?ci.
3. Walka z tym, co rozprasza podczas pracy
Jedn? z pierwszych rzeczy, które prawdopodobnie zauwa?? pracownicy wracaj?cy do pracy, zarówno fizycznie jak i zdalnie, jest to, jak cz?sto s? odrywani od wykonywanych zada?. Jak wynika z raportu Udemy in Depth: „2018 Workplace Distraction”, oko?o 50% pracowników twierdzi, ?e rozproszenie uwagi jest g?ównym problemem w pracy, co powoduje, ?e s? oni znacznie mniej produktywni.
Firmy powinny minimalizowa? rozproszenie uwagi podczas spotka? i wspó?pracy, np. poprzez wdro?enie narz?dzi, które mog? zidentyfikowa? i odfiltrowa? irytuj?ce odg?osy z otoczenia, takie jak szczekanie psów, wycie syren czy pisanie na klawiaturze.
Idealny scenariusza zak?ada, ?e te same rozwi?zania na rzecz wspó?pracy oferuj? pomoc wizualn? (np. automatyczne powi?kszenie na ekranie uczestników wirtualnego spotkania, odpowiednie ich ?ledzenie i kadrowanie), eliminuj?c w ten sposób rozproszenia audiowizualne.
4. Wygodniejsza i ?atwiejsza praca dzi?ki sztucznej inteligencji
Wi?kszo?? pracowników jest bardziej zmotywowana, kiedy mo?e realizowa? swoje zadania skuteczniej. Dyrektorzy ds. informatyki (CIOs) powinni d??y? do stworzenia ?rodowiska, w którym pracownicy mog? znale?? swój “styl pracy”, koncentruj?c si? na tym, co robi? najlepiej. Czas przeznaczony na realizacj? kluczowych zada? cz?sto musz? podzieli? na otwieranie nowych narz?dzi, odpowiadanie na wiadomo?ci czy reagowanie na zaproszenia do kalendarza. Du?o czasu po?wi?caj? równie? na zarz?dzanie, planowanie i do??czanie do spotka? oraz sprawdzanie, czy wszystkie istotne osoby w nich uczestnicz?, jednocze?nie sporz?dzaj?c notatki.
Obecnie CIO powinni oczekiwa?, ?e systemy wspomagane mechanizmami sztucznej inteligencji b?d? w du?ej mierze w stanie przej?? cz??? obowi?zków przed, w trakcie i po spotkaniach. Asystenci g?osowi pozwalaj? szybko do??cza? do spotka?, a tak?e pomagaj? w szybkim lokalizowaniu informacji. Rozpoznawanie twarzy s?u?y do automatycznego ustalenia, czy wszyscy uczestnicy s? obecni. Rozpoznawanie g?osu mo?na wykorzysta? do tworzenia transkrypcji, podsumowania spotkania czy przydzielania dalszych zada? jego uczestnikom.
5. Wykorzystanie narz?dzi do wspó?pracy w celu wspierania kontaktów mi?dzyludzkich
Znaczenie relacji mi?dzyludzkich w miejscu pracy jest nie do przecenienia. Tam, gdzie komunikacja za po?rednictwem np. poczty elektronicznej mo?e by? bezosobowa, narz?dzia wideokonferencyjne mog? zapewni? du?o bogatszy kontekst, dostarczaj?c wskazówek wizualnych i d?wi?kowych, które pomagaj? w utrzymaniu dobrych relacji zawodowych. Ponadto systemy do wspó?pracy mog? np. zebra? informacje kontekstowe na temat przewidywanych uczestników spotkania, takie jak wykaz ich ostatnich aktywno?ci w mediach spo?eczno?ciowych, wypowiedzi lub interakcji z innymi u?ytkownikami. S? to nie tylko informacje istotne z perspektywy przebiegu spotkania, ale równie? daj?ce szans? na zbudowanie nici porozumienia w oparciu np. o wspólne zainteresowania. Rozpoznawanie twarzy podczas spotkania pozwala okre?li? kto jest kim, a nast?pnie wy?wietli? identyfikatory ka?dego z uczestników. Dzi?ki takim rozwi?zaniom ?atwiej jest prowadzi? rozmow? i nawi?za? bliskie relacje.