Czy jest co? szczególnego, co powoduje, ?e ta firma jest ?wietnym miejscem pracy? Prosz? poda? konkretne przyk?ady – to otwarte pytanie zawsze pojawia si? w badaniach przeprowadzanych przez Great Place to Work® na ca?ym ?wiecie. Polscy respondenci wskazali „atmosfer?” jako wyró?nik ich miejsc pracy – tak wynika z analizy odpowiedzi pracowników na otwarte pytanie w ankietach przeprowadzonych w poprzednim roku przez Great Place to Work® w 16 krajach Europy. Solidnym fundamentem dla tej wyj?tkowej atmosfery cz?sto by?y dobre relacje ze wspó?pracownikami.
Wraz z nadej?ciem pandemii nasze miejsca pracy zmieni?y si?. Zmianie uleg?y nasze zwyczaje integruj?ce ludzi, takie jak poranne spotkanie przy kawie czy wspólne wyj?cie po pracy, by uczci? dobrze wykonane zadanie lub te? zwyczajnie mi?o sp?dzi? czas z ca?ym zespo?em. Z dnia na dzie? musieli?my ograniczy? kontakty do minimum. Wielu z nas pandemia koronawirusa zamkn??a w domowych biurach. I wszystko wskazuje na to, ?e, chc?c nie chc?c, b?dziemy jeszcze przez jaki? czas zachowywa? zalecany dystans.
Co zrobi? zatem, by podtrzyma? mocne wi?zi w miejscu pracy i zmniejszy? negatywne odczucia zwi?zane z utkni?ciem w spo?ecznej izolacji? Dobra wiadomo?? jest taka, ?e najcz??ciej relacje ze wspó?pracownikami budujemy podczas mniej formalnych spotka?, cz?sto realizowanych w mniejszych grupach, przy okazji wspólnej pracy w projekcie, dzia?a? na rzecz spo?eczno?ci. A czasami pracowników ??cz? podobne zainteresowania pozazawodowe, czego rezultatem s? dzia?aj?ce w miejscu pracy kluby, np.: sportowe. Te wszystkie okazje do networkingu, integrowania si?, wspólnego dzia?ania mo?na spróbowa? obecnie odtworzy?, dostosowuj?c ich form? do nowych warunków. Mo?e b?d? one pozbawione nieco dawnego uroku, jednak wa?ne jest to, ?e pozwol? pracownikom znów poczu? si? cz??ci? dru?yny oraz by? zwyczajnie bli?ej.
1. Nie rezygnuj z mniej formalnych spotka?, tylko przenie? je do wirtualnej przestrzeni
Niew?tpliwie odpowiednio zaaran?owana przestrze? biurowa w sposób naturalny zach?ca pracowników do prowadzenia rozmów w mniej formalnej atmosferze i integrowania si? mi?dzy zespo?ami. Tymczasem musimy obej?? si? bez pomocy kuchni biurowej. Za to mo?emy skorzysta? z ró?nych funkcjonalno?ci komunikatorów u?ywanych w firmie, np. wirtualnego pokoju, który pozwoli ka?demu w godzinach porannych na chwil? mi?ej pogaw?dki przy kawie.
2. Wpisz w agend? spotkania czas na pozazawodowe tematy
Masz ochot? od razu przej?? do zapowiedzianych w agendzie punktów spotkania, skoro zaproszeni na nie pracownicy pojawili si? punktualnie na Zoomie? Nie ma nic z?ego w trzymaniu si? planu. Ale na ogó? dotychczasowe spotkania w biurze pozwala?y na chwil? interakcji. Twoi wspó?pracownicy zapewne chcieliby znów mie? mo?liwo?? porozmawiania ze sob? na pozazawodowe tematy. Zarezerwowanie czasu na mniej formaln? dyskusj? doradza Claire Hastwell, ameryka?ska ekspertka z Instytutu Great Place to Work®. Zastanów si? przez chwil?, ile razy w trakcie przybywania osób na biurowe spotkanie s?ysza?e?/?a?: „Jak tam wam drodzy mija dzie??” lub „Micha? dobrze, ?e jeste?, bo ty chyba kiedy?…”. Zacznij wirtualne spotkanie od zadania podobnego pytania, które zach?ci pozosta?e osoby do podzielenia si? tym, co u nich s?ycha?. A je?li cz?onek naszego zespo?u boryka si? w danym momencie z jakim? problemem, prowadzona w lu?nej atmosferze rozmowa mo?e pomóc go rozwi?za?.
3. Wspólnie ?wi?tuj sukcesy
Nie rezygnuj ze ?wi?towania, do czego równie? zach?ca Claire Hastwell. Poprawia ono morale pracowników. Wydaje si?, ?e zw?aszcza teraz, kiedy mierzymy si? z kryzysem, takie wsparcie bardzo si? wszystkim przyda. Jak ?wi?towa? zdalnie? Kilka wskazówek poni?ej:
Zbierasz informacje o sukcesach zespo?ów w mniej lub bardziej formalny sposób. Zadbaj o to, by zespo?owe osi?gni?cie nie przesz?o niezauwa?one. Dziel si? dobr? informacj? w dost?pnych dla wszystkich firmowych kana?ach komunikacyjnych. Wykorzystaj dan? okazj? do zaproszenia mened?era wy?szego szczebla, by do??czy? do waszego spotkania i podzi?kowa? zespo?owi za dobrze wykonan? prac?. Bo cho? wyszukane programy nagradzania wyró?niaj? firm? pozytywnie na tle innych organizacji, pracownikowi cz?sto wystarczy zauwa?enie jego wysi?ku i us?yszenie pochwa?y z ust szefostwa, aby poczu? si? docenionym.
Zbli?a si? ?wi?towanie prywatnych rocznic cz?onków zespo?u? Zdalna wysy?ka spersonalizowanych ?ycze? i podzi?kowa? z pewno?ci? jest mo?liwa. Przesy?ka z drobnym prezentem te? powinna dotrze? bez przeszkód do domu pracownika.
Impreza firmowa musi poczeka? na lepsze czasy. Niekoniecznie, o czym przekonuje przyk?ad z ?ycia firmy SoftwareMill, która zorganizowa?a zdalne przyj?cie dla pracowników. Firmowym kejsem podzieli?a si? na swoim blogu.
4. ??cz ludzi, skracaj dystans
To wymagaj?cy czas, tym bardziej warto szuka? sposobów na skracanie dystansu mi?dzy lud?mi, dos?ownie i w przeno?ni. Poni?ej kilka sugestii, jak mo?na ??czy? wspó?pracowników, kiedy pozostaje nam kontakt zdalny:
Wykorzystaj fora pracownicze. Mo?esz je poszerzy? o niezagospodarowane wcze?niej tematy, g?ównie te pozazawodowe np.: wskazówki zwi?zane ze zdalnym nauczaniem dzieci, czy te? dzielenie si? informacjami, co warto obejrze? w sieci (wiele wydarze? kulturalnych jest teraz dost?pnych na wyci?gni?cie r?ki, a konkretnie, na jedno klikni?cie).
Zabukuj czas na wspólny lunch lub spotkanie po pracy. By? mo?e cz??? pracowników wykorzysta fakt pracy z domu równie? do tego, by móc wreszcie zje?? obiad razem z rodzin? lub zwyczajnie sp?dzi? wspólnie z najbli?szymi czas po godzinach pracy. Jednak w firmach jest wiele osób, które pandemia zamkn??a w domowym biurze ca?kiem samych. ??czenie si? przy wspólnym posi?ku czy wirtualne Happy Hour równie? dostarczy pozytywnych emocji towarzysz?cych nam w trakcie bezpo?rednich spotka?. I pozwoli zapomnie? cho? na chwil? o niechcianym wykluczeniu.
Pozwól dzia?a? pe?n? par? grupom pracowniczym, opartym na dobrowolnej pracy ludzi z ró?nych dzia?ów. To dobry moment na oddanie im inicjatywy w wypracowywaniu rozwi?za? s?u??cych podtrzymaniu zaanga?owania ludzi w tym czasie pe?nym wyzwa?. Dzia?ania takich grup to cz?sta praktyka w?ród wyró?nianych przez Great Place to Work® firm.
5. Dziel si? z innymi Dobrym s?owem.
Zach?caj wspó?pracowników do wzajemnego okazywania sobie uznania – niech wysy?anie sobie podzi?kowa? stanie si? dobr? praktyk? (nie tylko na czas koronawirusa)!
Dobrym gestem. Oczywi?cie chodzi tu o dzia?ania na rzecz innych. Wspaniale, je?li w akcje dobroczynne w??cz? si? sami pracownicy. Przyk?adem dzia?ania charytatywnego w czasie pandemii, bazuj?cego na potencjale zatrudnionych w organizacji ludzi, mo?e pochwali? si? firma Sii Polska, wielokrotnie wyró?niana przez Great Place to Work® tytu?em Najlepszego Miejsca Pracy. W ramach Sii Power Volunteers, z pomoc? spo?ecznego projektu Warszawski Hackerspace, wolontariusze Sii wydrukowali w 3D przej?ciówki ??cz?ce zwyk?e maski do nurkowania z filtrami medycznymi. Inny pomys? na dzia?anie dobroczynne – mo?e zawody biegowe? Okazuje si? to mo?liwe do przeprowadzenia nawet teraz. Jedna z firm prowadz?ca sie? sklepów z artyku?ami sportowymi wraz z polskim start-upem zorganizowa?a pierwsze zawody biegowe online. Oczywi?cie biegi mia?y miejsce w realu, tylko nie by?y realizowane jako biegi grupowe. 20% z ka?dego zakupionego pakietu startowego zosta?o przekazane na Fundacj? Siepomaga, wspieraj?c? szpitale w walce z COVID-19. Sprawd?, czy biegacze z Twojej firmy nie zechcieliby aktywnie uczestniczy? w podobnym wydarzeniu.
Wspólne do?wiadczenia zbli?aj? ludzi. Obecnie bole?nie odczuwamy skutki pandemii koronawirusa. Warto utwierdza? pracowników w przekonaniu, ?e ich firma tworzy siln? spo?eczno??, która ma szans? na pozostanie tak?, nawet w niesprzyjaj?cych warunkach. Postaw na praktyki, które podtrzymaj? wi?zi mi?dzyludzkie, by ten wypracowywany latami kapita? spo?eczny zaowocowa? szybszym powrotem przez firm? na w?a?ciwe tory, w nowej rzeczywisto?ci.