Jak wynika z danych zebranych przez Intrum, korona-kryzys odcisn?? pi?tno na polskich biznesach. A? 54 proc. pytanych przedsi?biorców przyznaje si?, ?e ich firmy s? dzi? w gorszej sytuacji ni? przed wybuchem pandemii. Przedsi?biorstwa ledwo wysz?y „na prost?” z covidowej zapa?ci, a na horyzoncie pojawi?o si? nowe zagro?enie – galopuj?ca inflacja. 60 proc. respondentów Intrum stwierdza, ?e ich firmy nie posiadaj? odpo-wiednich kompetencji, aby skutecznie zarz?dza? negatywnym wp?ywem inflacji na prowadzon? dzia?alno??. Co wi?cej, ponad po?owa (55 proc.) przyznaje, ?e jest ona znacz?c? przeszkod? w dalszym rozwoju przedsi?-biorstwa. Inflacja sprawia równie?, ?e jeden z g?ównych problemów rodzimej gospodarki – opó?nione p?atno?ci – przy-bra? na sile.  Klienci niep?ac?cy na czas stanowi? ju? problem dla blisko 8 na 10 (77 proc.) firm w naszym kraju, które s? zmuszane do wyd?u?ania terminów zap?aty zarówno przez konsumentów, jak i partnerów biznesowych. Luka p?atnicza, która zauwa?alnie powi?kszy?a si? w ci?gu ostatnich 12. miesi?cy, jest najwi?ksza w sektorze publicznym – 22 dni. Raport ”European Payment Report 2022” kolejny rok z rz?du pokazuje, ?e najbardziej rzetelnymi p?atnikami s? konsumenci – luka p?atnicza w sektorze B2C wynosi 9 dni. W jaki sposób przedsi?biorcy w Polsce radz? sobie z konsekwencjami opó?nionych p?atno?ci i czy s? gotowi na kolejny kryzys?
Nowe problemy na horyzoncie, czyli rosn?ca inflacja
Jaka jest kondycja rodzimych biznesów po dwóch latach funkcjonowania w korona-kryzysie? Ponad po?owa, bo 54 proc. respondentów Intrum przyznaje, ?e ich firmy s? w gorszej sytuacji ni? przed wybuchem pandemii w marcu 2020 r. Tylko co 5. pytany (21 proc.) deklaruje, ?e jego/jej przedsi?biorstwo ma si? teraz lepiej ni? przed pandemi?. Dla porównania, 49 proc. europejskich przedsi?biorców zauwa?a, ?e kryzys pogorszy? sytuacj? ich firm.
– Cz??ci biznesów w naszym kraju z trudem uda?o si? przetrwa?, dlatego nie dziwi? deklaracje respondentów naszego badania. 55 proc. pytanych przyznaje, ?e je?li w ci?gu kolejnego roku lub dwóch lat mia?by nast?pi? kolejny kryzys, ich firmy nie poradz? sobie lepiej z problemami, np. z kwesti? zachowania p?ynno?ci finansowej, ni? przed pandemi? Covid-19. A wiele wskazuje na to, ?e firmy powinny przygotowa? si? na kolejn? fal? problemów, któr? wywo?a inflacja szalej?ca w ca?ej Europie – komentuje Krzysztof Krauze, Prezes Intrum w Polsce. Ta w naszym kraju wynosi ju? 13,9 proc.. – Dwucyfrowa inflacja jest obci??eniem nie tylko dla bud?etów konsumentów (68 proc. pytanych uwa?a, ?e w ci?gu nast?pnych dwunastu miesi?cy b?dzie ona stanowi? najwi?ksze wyzwanie dla klientów chc?cych by? rzetelnymi p?atnikami), ale równie? dla biznesów.
Jest to o tyle znacz?cy problem, poniewa? a? 60 proc. respondentów z Polski uwa?a, ?e ich firmy nie posiadaj? odpo-wiednich kompetencji, aby skutecznie zarz?dza? negatywnym wp?ywem inflacji na prowadzon? dzia?alno??. A? 55 proc. pytanych przyznaje, ?e inflacja uniemo?liwia ich biznesom dalszy rozwój, co jest problemem, poniewa? 48 proc. jednocze?nie deklaruje, ?e rozwój dzia?alno?ci jest najwa?niejszym priorytetem dla jego/jej organizacji w 2022 roku. Polscy przedsi?biorcy obawiaj? si? tak?e, ?e w okresie wysokiej inflacji nie b?d? w stanie zaspokoi? ??da? pracowników dotycz?cych wy?szych p?ac (58 proc.). Z powodu rosn?cej inflacji 61 proc. firm ju? ma problem z p?aceniem swoim dostawcom na czas.
8 na 10 firm do?wiadcza opó?nie? w p?atno?ciach
Jak pokazuje badanie Intrum, paradoksalnie pandemia ma tak?e pozytywne skutki. 6 na 10 przedsi?biorców (60 proc.) w naszym kraju uwa?a, ?e to wydarzenie zmusi?o ich firmy do lepszego zarz?dzania ryzykiem zwi?zanym z opó?nio-nymi p?atno?ciami.
–Takie podej?cie jest bardzo potrzebne rodzimym biznesom, poniewa? a? 77 proc. firm przyznaje, ?e ma problem z opó?nionymi p?atno?ciami, czyli klientami niep?ac?cymi na czas. Nie mniejszym problemem dla zachowania p?ynno?ci finansowej firm s? tak?e d?ugie terminy p?atno?ci (74 proc.) i z?a sytuacja finansowa klientów – ich bankructwa (68 proc.) – zauwa?a Krzysztof Krauze, Prezes Intrum w Polsce.
Kolejny rok korona-kryzysu powi?kszy? luk? p?atnicz? w naszym kraju. Chodzi o ró?nic? mi?dzy terminem, jaki przed-si?biorcy daj? swoim klientom na uiszczenie nale?no?ci, a czasem, w którym ci realnie dokonuj? zap?aty. Raport ”European Payment Report 2022” ponownie pokazuje, ?e najbardziej rzetelnymi p?atnikami s? konsumenci – w przypadku sektora B2C luka p?atnicza wynosi 9 dni i od zesz?ego roku wzros?a o 1 dzie?. W sektorze B2B luka p?atnicza w ci?gu roku wzros?a z 10 (2021) do 17 dni (2022). Jednak niechlubnymi rekordzistami s? klienci w sektorze publicznym – obecnie luka p?atnicza wynosi 21 dni, a w zesz?ym roku „tylko” 9 dni.
Blisko 3/4 (75 proc.) pytanych przedsi?biorców z Polski przyznaje, ?e ich firma w ci?gu ostatnich dwunastu miesi?cy zgodzi?a si? na d?u?szy termin p?atno?ci, ni? ten, z którym czu?aby si? komfortowo. Takie zachowanie ma swoje powody. Po?owa (50 proc.) respondentów przyznaje, ?e ich organizacja zgodzi?a si? na taki krok, by nie popsu? sobie relacji z klientami. Podobny odsetek (49 proc.) podaje, ?e ich przedsi?biorstwo musia?o zaakceptowa? d?u?sze terminy p?atno?ci, by unikn?? ryzyka bankructwa – w my?l zasady: opó?niona p?atno?? jest lepsza ni? ?adna. 45 proc. ankieto-wanych zaznacza równie?, ?e warunki p?atno?ci, które obecnie ich firmy oferuj? klientom, s? zbyt korzystne i szkodz? ich przedsi?biorstwom.
 – Rosn?ca luka p?atnicza jest niema?ym problemem dla polskich przedsi?biorców. Cz?sto godz? si? na d?u?szy termin p?atno?ci z obaw o utrat? wa?nego klienta czy partnera biznesowego. Zapewne istnieje taka grupa, która patrzy przychylniej na klientów p?ac?cych po terminie – szczególnie w sektorze B2B – bo firmy oczekiwa?yby podobnej wyrozumia?o?ci, gdyby same znalaz?y si? w podobnej sytuacji – zaznacza Krzysztof Krauze, Prezes Intrum w Polsce.
Opó?nione p?atno?ci s? realnym problemem dla polskich przedsi?biorstw. Jakie dzia?ania podejmuj? firmy, by efektywnie sobie z nim radzi??
Lepsze zarz?dzanie wierzytelno?ciami to priorytet
Z jednej strony, a? dla 72 proc. pytanych przedsi?biorców z Polski poprawa zarz?dzania wierzytelno?ciami/ zaleg?o?ciami klientów jest wa?n? inicjatyw? strategiczn? w ich organizacjach na rok 2022. Te firmy, które ju? podejmuje kroki w tym obszarze, przede wszystkim skupiaj? si? na: uchwyceniu momentu, kiedy wierzytelno?? powstaje (tzw. wczesne zaleg?o?ci) – 71 proc. i wspó?pracy z firmami windykacyjnymi – 21. proc. Jednocze?nie 52 proc. ankietowanych przyznaje, ?e chcieliby?my poprawi? sposób zarz?dzania opó?nionymi p?atno?ciami, ale jest to trudne ze wzgl?du na brak umiej?tno?ci i zasobów wewn?trz ich firm. Ale czy rzeczywi?cie jest tak ?le?
W?ród ?rodków stosowanych przez polskie firmy, które maj? je chroni? przed skutkami opó?nionych p?atno?ci, na pierwszym miejscu znalaz?o si? wymaganie przedp?aty od klientów (43 proc.). A po jakie rozwi?zania si?gaj? przedsi?-biorstwa, gdy klienci niep?ac?cy na czas staj? si? faktem? Tutaj zdecydowanie pierwsze miejsce zajmuje si?ganie po rozwi?zania, które oferuje prawo (63 proc.). Pocieszaj?cy jest fakt, ?e tylko 6 proc. firm nie podejmuje jakichkolwiek dzia?a?, kiedy ma do czynienia z nierzetelnymi klientami.
Klienci p?ac?cy na czas gwarantem zrównowa?onego rozwoju firm
Dokonywanie terminowych p?atno?ci przez klientów bez w?tpienia jest warunkiem „zdrowego” funkcjonowania firm na rynku. Wed?ug a? 65 proc. polskich przedsi?biorców umo?liwia?oby to ich biznesom inwestowanie w dzia?ania i popraw? wyników w obszarze zrównowa?onego rozwoju. Na drugim miejscu (63 proc.) znalaz?a si? mo?liwo?? rozszerzenia gamy oferowanych produktów i us?ug. Szybsze p?atno?ci od klientów pozwoli?by tak?e rodzimym firmom na szybsze wywi?zywanie si? ze zobowi?za? finansowych – terminowe p?acenie swoim w?asnym dostawcom (62 proc.) i zatrudnianie wi?kszej liczby pracowników (43 proc.).
– Klienci p?ac?cy na czas s? warunkiem koniecznym do tego, by firma mog?a bez przeszkód funkcjonowa? na rynku. Jednak, jak pokazuje nasze badanie, dla przedsi?biorców w Polsce to równie? warunek inwestowania w zrówno-wa?ony rozwój. Z roku na rok obserwujemy, jak filozofia sustainability staje si? coraz wa?niejsza dla polskiego biznesu – uwa?a Krzysztof Krauze, Prezes Intrum w Polsce.
Polskie firmy stawiaj? na zrównowa?ony rozwój, poniewa? coraz cz??ciej s? ?wiadome „konsekwencji” lekcewa?enia podej?cia sustainability w biznesie. Przyk?ad – 56 proc. respondentów Intrum uwa?a, ?e je?eli ich firmy nie b?d? postrzegane jako podmioty powa?nie traktuj?ce swoje obowi?zki w zakresie ochrony ?rodowiska, szybko strac? klientów.
O raporcie:
Raport European Payment Report 2022 bazuje na badaniu, które zosta?o przeprowadzone jednocze?nie w 29 krajach Europy mi?dzy 14.01 a 12.04 2022 r. W badaniu wzi??o udzia? ??cznie 11 007 firm z 15 bran?. W Polsce w badaniu uczestniczy?o 500 przedsi?biorstw.
Raport dost?pny na stronie: https://www.intrum.pl/partner-biznesowy/nasze-raporty/epr/european-payment-report/