6 sposobów na prywatno?? w Internecie

Klaudia Ciesielska
4 Min

„U?ywam aplikacji umo?liwiaj?cych szyfrowan? komunikacj? g?osow? i korzystam z wyszukiwarek, które nie ?ledz? mojego ruchu. W pewnych sytuacjach pos?uguj? si? fikcyjn? to?samo?ci?, któr? stworzy?am na potrzeby ?ycia w Internecie” – powiedzia?a na specjalnej konferencji prasowej zorganizowanej w Warszawie Julia Angwin, ekspertka ds. bezpiecze?stwa danych w Internecie, autorka ksi??ki „Spo?ecze?stwo nadzorowane”.

Angwin - dziennikarka ?ledcza, badaj?ca naruszenia bezpiecze?stwa danych przez rz?dy i prywatne podmioty gospodarcze, przyjecha?a do Polski m.in. by wzi?? udzia? w konferencji dziennika Rzeczpospolita „Cybercrime 2018”, która odby?a si? w Warszawie 20-23 marca br.

W trakcie ?niadania prasowego 21 marca 2018 r. zorganizowanego przez wydawc? jej ksi??ki, Kurhaus Publishing oraz firm? doradcz? Deloitte (Partner polskiego wydania), w przededniu wej?cia w ?ycie przepisów Ogólnego Rozporz?dzenia o Ochronie Danych (RODO) oraz w zwi?zku z trwaj?cymi pracami nad Rozporz?dzeniem o e-prywatno?ci (e-Privacy) opowiedzia?a o narz?dziach, dzi?ki którym konsument mo?e odzyska? kontrol? nad tym, jak podmioty dzia?aj?ce w sieci pozyskuj? informacje o nim i co na jego temat wiedz?.

„Ka?demu, kto chce wykorzystywa? dla swoich celów zawodowych lub prywatnych media spo?eczno?ciowe polecam opracowanie osobistego modelu zagro?enia (ang. threat model)” – powiedzia?a Julia Angwin. Do najskuteczniejszych sposobów ochrony zaliczy?a:

  1. Korzystanie z wyszukiwarek internetowych, które nie ?ledz? u?ytkowników.
  2. U?ywanie dostawcy poczty internetowej, który nie generuje wielkich zbiorów metadanych o u?ytkownikach. Metadane potrafi? bowiem zdradza? nawet wi?cej o u?ytkowniku ni? sama tre?? prowadzonej przez niego komunikacji.
  3. Korzystanie z serwisów spo?eczno?ciowych, takich jak Facebook czy LinkedIn, zgodnie z naszym osobistym modelem zagro?enia bezpiecze?stwa cyfrowego. Dok?adne zapoznanie si? z polityk? prywatno?ci danego us?ugodawcy i korzystanie z ustawie? dotycz?cych prywatno?ci. Unikanie publikowania prywatnych zdj??, gdy profil s?u?y celom zawodowym, ochrona dzieci przed publikacj? ich wizerunków.
  4. Stosowanie narz?dzi do blokowania ?ledzenia – niektóre witryny internetowe mog? zawiera? nawet kilkadziesi?t elementów ?ledz?cych (ang. trackers).
  5. Korzystanie z przegl?darek, które gwarantuj? anonimowo?? – uniemo?liwiaj? analiz? ruchu sieciowego i co za tym idzie lokalizacj? u?ytkownika.
  6. Stosowanie bezpiecznych narz?dzi komunikacji wykorzystuj?cych techniki szyfrowania. Tworzenie fikcyjnych to?samo?ci do korzystania z ró?nego rodzaju us?ug – skrzynki e-mail, konta w serwisie spo?eczno?ciowym, a nawet do dokonywania p?atno?ci.

W trakcie spotkania ekspertki Deloitte Legal Agata Jankowska-Gali?ska i Katarzyna Sawicka odnios?y si? do zmian, które w zakresie prywatno?ci obowi?zywa? b?d? w Polsce i Unii Europejskiej od 25 maja 2018 roku.

W Europie przepisy reguluj?ce prywatno?? od dawna s? dosy? restrykcyjne, nie nad??aj? jednak za zmianami technologicznymi i post?puj?c? globalizacj?. Nowe regulacje maj? na celu dostosowanie prawa do zmieniaj?cej si? rzeczywisto?ci. Brak wiedzy o nich mo?e sporo kosztowa?, zarówno w kontek?cie kar finansowych, jak i utraty reputacji, a co za tym idzie – mniejszej dochodowo?ci biznesu. – mówi?a Agata Jankowska-Gali?ska, radca prawny z zespo?u Deloitte Legal.

Do najwa?niejszych obowi?zków przedsi?biorcy zwi?zanych z przetwarzaniem danych konsumentów nale?e? b?d?:

  1. Zabezpieczenie danych – zale?ne od m.in. charakteru i kontekstu przetwarzania, ryzyka naruszenia praw/wolno?ci podmiotów danych itd.,
  2. Zg?aszanie narusze? (informowanie o incydentach bezpiecze?stwa organ nadzorczy oraz podmiot danych),
  3. Umo?liwienie korzystania z praw przez osoby, których dane dotycz? (np. egzekwowania prawa do bycia zapomnianym, prawa do przenoszenia danych, prawa dost?pu i uzyskania kopii danych, itd.),
  4. Obowi?zki zwi?zane z powierzeniem przetwarzania danych i wybór odpowiedniego procesora.

Osoby, których prawa naruszono, b?d? mog?y skierowa? skarg? do organu nadzorczego lub dochodzi? swoich praw przed s?dem. Je?li na skutek naruszenia ponios? szkod? – maj?tkow? lub niemaj?tkowa – b?d? mog?y dochodzi? odszkodowania.

Ekspertki Deloitte Legal zwróci?y uwag?, ?e w zwi?zku z wej?ciem w ?ycie nowych przepisów mo?emy spodziewa? si? rozwoju rynku us?ug „przywracania prywatno?ci”. Pojawi? si? wyspecjalizowane firmy, które w imieniu konsumentów domaga? si? b?d? realizacji ich praw, a w przypadkach narusze? – reprezentowa? konsumenta przed organem nadzorczym, czy s?dem.

Udostępnij
Redaktor Brandsit