7 obszarów, gdzie analityka lokalizacyjna wspiera prac? CEO

Klaudia Ciesielska
8 Min
analityka lokalizacja

Analityka lokalizacyjna przestaje by? kojarzona z niszowym rozwi?zaniem opartym o statyczn? map?. Obecne rozwi?zania z obszaru location analytics to coraz cz??ciej pe?noprawne platformy analityczne s?u??ce do przetwarzania du?ych zbiorów danych (nie tylko przestrzennych). Dost?p do coraz wi?kszej liczby informacji i skuteczna ich analiza pozwala CEO na realizowanie praktycznie wszystkich zada? które stawiaj? przed nim akcjonariusze, pracownicy i klienci. Oto 7 obszarów, w których analityka lokalizacyjna wspiera kadr? kierownicz? w ich codziennych obowi?zkach.

Do zada? tych nale?? m.in. identyfikacja wzorców sprzeda?y czy przewidywanie globalnych zmian rynkowych i demograficznych. Analiza du?ych zbiorów danych przestrzennych mo?liwa jest dzi?ki systemom informacji geograficznej (GIS). Technologia ta umo?liwia analizowanie i porz?dkowanie informacji w oparciu o inteligentne mapy i pulpity mened?erskie. – mówi Ma?gorzata Grzywacz z Esri Polska. James McCormick, G?ówny Analityk ds. Wiedzy o Klientach w Forrester, nazywa takie podej?cie strategi? opart? na analityce: – Potrzebujemy odpowiedniej technologii danych i analityki, które nios? ze sob? warto?? strategiczn?, a nie tylko typowe warto?ci zwrotu z inwestycji (ROI). I to musi nas wyró?nia?.

Monitoruj i reaguj na trendy biznesowe, ekonomiczne i spo?eczne

Przyk?adem wykorzystania analityki przestrzennej do monitorowania trendów i warunków biznesowych mo?e by? malej?ca liczba w?a?cicieli samochodów, która powoli zmienia bran?? automotive. Wynika to m.in. z rosn?cej popularno?ci wynajmu samochodów na godziny i trendu zwi?zanego z ekologicznym stylem ?ycia. Mapowanie informacji z rynków globalnych pomaga zrozumie?, w jaki sposób, gdzie i w jakim tempie zmieniaj? si? preferencje konsumentów w zakresie zakupu samochodów. Pulpity mened?erskie dost?pne w ramach obecnych na rynku rozwi?za? analitycznych pozwalaj? na monitorowanie:

  • Tendencji i zagro?e? w ró?nych miejscach na ca?ym ?wiecie;
  • Czynników ryzyka lub szans zwi?zanych ze zmianami wzorców politycznych, kulturowych lub gospodarczych;
  • Wska?ników rynkowych, gospodarek regionalnych lub lokalnych, rynków akcji i stóp procentowych;
  • Tematów w mediach spo?eczno?ciowych, które ujawniaj? obawy konsumentów dotycz?ce gospodarki, biznesu lub spo?ecze?stwa.

Zrozum swojego klienta

Dyrektorzy generalni musz? rozumie? zmieniaj?ce si? oczekiwania klientów i dostarcza? im nowe lub zmodyfikowane produkty i us?ugi. Dane przestrzenne pomagaj? w g??bokim zrozumieniu nie tylko tego, kim s? najlepsi i potencjalni klienci, ale tak?e tego, gdzie si? znajduj?. Jedna z ameryka?skich sieci restauracji typu fast casual zdecydowa?a si? na wdro?enie aplikacji pozwalaj?cej na telefoniczne zamawianie jedzenia. W oparciu o platform? analityczn? GIS, opracowano mapy miast, które wykaza?y wysok? sprzeda? i wska?niki „ucyfrowienia” klientów. Analiza pozwoli?a sprawdzi?, jaki odsetek osób korzysta? w ostatnim czasie z telefonu do zakupu produktów. Wiedza ta pozwoli?a na wprowadzenie nowej us?ug, która u?atwi?a popularyzacj? aplikacji przy jednoczesnym ograniczeniu wydatków marketingowych.

Rozwijaj biznes i bro? si? przed konkurencj?

Firmy maj? coraz wi?cej problemów ze sprawnym monitorowaniem konkurencji. Zmiany technologiczne i prawne sprawiaj?, ?e z dnia na dzie? mo?emy obudzi? si? w zupe?nie innej rzeczywisto?ci. Dotyczy?o to m.in. bran?y energetycznej, gdzie w wyniku deregulacji w krótkim czasie krajowi monopoli?ci musieli zmierzy? si? z du?? liczb? nowych podmiotów na rynku. Obecnie wyzywaniem jest demokratyzacja energetyki, która w roli „konkurencji” stawia w?a?cicieli domów czy spó?dzielnie mieszkaniowe, które przy wykorzystaniu s?o?ca czy wiatru same mog? wytwarza? energi? elektryczn?.

Pulpit mened?erski mo?e pomaga? ?ledzi? bazuj?ce na lokalizacji informacje, takie jak planowane rozmieszenie placówek konkurentów i rynki, na których rywale zmieniaj? linie produktów. Niektórzy dyrektorzy stosuj? bardziej bezpo?rednie podej?cie, pozyskuj?c us?ugi wykorzystuj?ce sztuczn? inteligencj? do interpretowania obrazów satelitarnych i ujawniania trendów w?ród konkurentów. Wszystkie te dane, czy to na poziomie lokalnym, czy krajowym, wp?ywaj? na decyzje wykonawcze dotycz?ce sposobu alokacji zasobów korporacyjnych w celu rozszerzenia i rozwoju oferty.

Ad imageAd image

Alokuj zasoby

Wykorzystanie analityki lokalizacyjnej pozwoli?o jednej z du?ych sieci detalicznych w USA na przeanalizowanie swojego ?a?cucha dostaw. Dzi?ki naniesieniu na map? lokalizacji klientów, techników i dostaw uda?o si? przeanalizowa? takie dane, jak:

  • Dostawy do klienta i trasy us?ug, w tym dostawy uwarunkowane czasowo;
  • Koszty paliwa i utrzymania floty pojazdów;
  • Raporty z wypadków i koszty obs?ugi poszczególnych tras;
  • Wynagrodzenia i ?wiadczenia dla kierowców i personelu serwisowego;
  • Regiony przewidywanego wzrostu liczby klientów.

W efekcie, firma zmniejszy?a liczb? centrów us?ug o ponad po?ow? (z 46 do 22) przy obs?udze wszystkich dotychczasowych klientów. Efektem tego by?a lepsza obs?uga klienta i wzrost rentowno?ci spowodowany m.in. redukcj? liczby kierowców ci??arówek czy kosztów paliwa.

Rozwijaj i promuj najlepszych ludzi i najlepsze praktyki

Planowanie zespo?u pracowników, coraz cz??ciej opiera si? nie tylko na „twardych danych”, ale tak?e tym, gdzie pojawiaj? si? talenty i w jaki sposób firma mo?e je wykorzysta?. James Fallows, d?ugoletni wspó?pracownik miesi?cznika The Atlantic, i autor wyst?pie? dla prezydenta Jimmy’ego Cartera , w swojej ksi??ce „Our Towns: A 100,000-Mile Journey into the Heart of America” zauwa?a, ?e poszukiwanie talentów coraz cz??ciej powinno koncentrowa? si? na nieoczekiwanych miejscach. Coraz cz??ciej m?odzi ludzie z pokolenia millenialsów, zostaj? w swoich rodzinnych stronach, aby by? jego cz??ci? i budowa? jego dobrobyt. Prowadz?cy biznes mog? korzysta? z technologii GIS, aby wykry? tego typu zmiany demograficzne, zanim zrobi to konkurencja.

Odzwierciedlaj zró?nicowan? baz? klientów w zasobach firmy

Badanie z 2013 r. zaprezentowane w Harvard Business Review wykaza?o, ?e firmy o zró?nicowanym sk?adzie personalnym wykazuj? o 45 proc. wi?ksze prawdopodobie?stwo zwi?kszania z roku na rok udzia?ów w rynku. Jednym z celów CEO powinno by? zatem tworzenie zespo?u, który odzwierciedla?by demografi? rynków obs?ugiwanych przez firm?. Celem tych dzia?a? jest tworzenie takiej kultury organizacji, w której pogl?dy pracowników odzwierciedlaj? interesy, obawy i subtelno?ci populacji konsumentów. Inteligentne mapowanie mo?e ujawni?, gdzie te i inne kluczowe grupy dzia?aj?, ?yj? i bawi? si?, aby dopasowywa? do nich asortyment produktów.

Chro? i wzmacniaj wizerunek firmy

Renoma firmy mo?e si? za?ama? z dnia na dzie? w zwi?zku z naruszeniem danych klienta lub niew?a?ciwym zachowaniem którego? z szefów. Przekona? si? o tym mogli zarz?dzaj?cy takich firm jak Theranos i Cambridge Analytica, które w aferze skandalu znikn??y z rynku w 2018 roku. Jednak dla wi?kszo?ci firm reputacja psuje si? i zmienia w znacznie bardziej subtelny sposób. Przyk?adowo, jeden niepochlebny wpis na twitterze zamieszczony przez wp?ywow? osob? mo?e wywo?a? ca?? lawin? negatywnych komentarzy. Opracowanie mapy influencerów w oparciu o technologi? GIS i analiz? nastrojów mo?e pomóc zrozumie? sk?d pochodz? pogl?dy na temat firmy lub bran?y.

Dyrektor generalny ?wiadomy znaczenia lokalizacji mo?e wykorzystywa? GIS do ?ledzenia tak?e innych wska?ników wp?ywu – jest ich wiele, od wyników sprzeda?y na okre?lonych rynkach, poprzez regionalne wyniki badania lojalno?ci klientów, po informacje zwrotne od pracowników sprzeda?y i serwisu. W 2018 roku James McCormick z firmy Forrester powiedzia?, ?e wi?kszo?? firm mo?e przetrwa? bez strategii opartej na g??bokiej analizie danych, ale to nie potrwa d?ugo.

Udostępnij