Zgodnie z wynikami badania SAS „Faces of Fraud” z 2023 roku, 70% organizacji pad?o ofiar? oszustw finansowych przynajmniej raz, a 40% – co najmniej dwa razy. Z rosn?cymi zagro?eniami zwi?zanymi z wykorzystywaniem sztucznej inteligencji przez cyberprzest?pców, SAS, lider w dziedzinie analityki danych i AI, po raz kolejny nawi?za? wspó?prac? ze Stowarzyszeniem Certyfikowanych Bieg?ych ds. Nadu?y? (ACFE) oraz z setkami organizacji na ca?ym ?wiecie. Wspólne dzia?ania maj? na celu wsparcie przygotowa? organizacji do walki z rosn?cymi zagro?eniami, w tym poprzez edukacj? podczas Mi?dzynarodowego Tygodnia ?wiadomo?ci na Temat Oszustw Finansowych, który trwa od 17 do 23 listopada.
Eksperci podkre?laj?, ?e sztuczna inteligencja, a szczególnie generatywna AI, w niew?a?ciwych r?kach mo?e by? niebezpieczna. W badaniu przeprowadzonym przez ACFE i SAS wykazano, ?e 83% specjalistów ds. zwalczania nadu?y? finansowych planuje wykorzysta? generatywn? AI do ochrony przed zagro?eniami w ci?gu najbli?szych dwóch lat. Jednak, jak zaznaczaj? eksperci, walka z oszustwami jest utrudniona przez wy?cig technologiczny z przest?pczo?ci? zorganizowan?, gdzie obro?cy musz? stosowa? technologie zgodnie z przepisami prawa.
W tym kontek?cie, organizacje musz? nieustannie ulepsza? swoje systemy, aby nie tylko zaspokaja? rosn?ce potrzeby spo?eczne, ale równie? eliminowa? luki, które mog? zosta? wykorzystane przez cyberprzest?pców. Rozwi?zania sztucznej inteligencji, dostosowane do specyficznych potrzeb, mog? pomóc organizacjom skutecznie dostosowywa? si? do ewoluuj?cych zagro?e?.
W dziedzinie p?atno?ci cyfrowych, firmy takie jak Nets, obs?uguj?ca ponad 740 tys. punktów handlowych, korzystaj? z technologii SAS do przewidywania oszustw w czasie rzeczywistym. Przetwarzaj?c miliardy transakcji dziennie, firma wykorzystuje AI do wykrywania podejrzanej aktywno?ci i zapewniania p?ynnych oraz bezpiecznych p?atno?ci.
Przyk?adem efektywnego wdro?enia AI w walce z oszustwami jest tak?e meksyka?ski ubezpieczyciel Quálitas MX. Firma wykorzystuje SAS Fraud Framework od ponad dekady, by wykrywa? nadu?ycia zwi?zane ze zg?oszeniami szkód. Dzi?ki AI mo?liwe jest szybsze i dok?adniejsze rozpoznawanie oszustw, co pomaga obni?y? straty i utrzyma? niskie sk?adki, poprawiaj?c jednocze?nie jako?? us?ug.
Równie? Techcombank w Wietnamie wdro?y? rozwi?zania SAS, aby monitorowa? dane w czasie rzeczywistym i wykrywa? oszustwa w ci?gu kilku sekund. Takie podej?cie pozwala zredukowa? liczb? fa?szywych alarmów i zwi?kszy? skuteczno?? wykrywania nadu?y? finansowych.
Innym przyk?adem jest Malta, gdzie administracja podatkowa wykorzystuje analityk? SAS do wykrywania nieprawid?owo?ci podatkowych. Dzi?ki technologii AI mo?liwe jest szybsze i skuteczniejsze przeprowadzanie audytów, co przek?ada si? na wi?ksz? zgodno?? podatkow?.
W odpowiedzi na rosn?ce zagro?enia, SAS oraz ACFE organizuj? webinar, który pomo?e specjalistom w przemy?le finansowym zrozumie? ewolucj? generatywnej AI i jej rosn?c? rol? w zapobieganiu oszustwom oraz ich wykrywaniu. Podczas spotkania eksperci omówi? wyzwania zwi?zane z wykorzystaniem nowoczesnych technologii w walce z oszustwami finansowymi.
?ród?o: SAS