A? 70% przedsi?biorstw ma trudno?ci z wydobyciem warto?ci z posiadanych danych. Przek?ada si? to bezpo?rednio na ich zdolno?? do wdra?ania innowacji — wynika z badania przeprowadzonego na grupie 100 dyrektorów zarz?dzaj?cych europejskimi firmami z listy Forbes Top 2000.
Prawie 1/3 (30%) czo?owych firm wymienia redukcj? kosztów jako swój cel strategiczny numer 1. Dlatego w obliczu zagro?enia recesj?, efektywniejsze wykorzystanie danych mo?e by? wybawieniem dla krótko- i d?ugoterminowych innowacji. 59% uwa?a, ?e organizacje, które bazuj? na danych, przejmuj? udzia?y w rynku. Dlatego 58% obawia si?, ?e pozostanie w tyle za konkurencj?, je?li nie b?dzie lepiej wykorzystywa? zgromadzonych informacji.
Brak mo?liwo?ci przekszta?cenia pomys?ów w nowe produkty, us?ugi i strategie w odpowiednim tempie, nadal nara?a organizacje na ryzyko niepowodzenia. Ten rozd?wi?k mi?dzy innowacj? a jej wykonawstwem, po raz pierwszy ujawniony w raporcie z 2018 roku, Innovating in the Exponential Economy, nasili? si? jeszcze mocniej z powodu zmaga? organizacji z narastaj?c? ilo?ci? danych.
Wi?kszo?ci firm nie brakuje dobrych pomys?ów. Pomimo post?pu przy realizowaniu ich, luka innowacyjno-wykonawcza utrzymuje si? ze wzgl?du na brak umiej?tno?ci cyfrowych, sztywne infrastruktury oraz wszelakie ograniczenia i ryzyka zwi?zane z suwerenno?ci? danych czy zgodno?ci? z przepisami — powiedzia? profesor Feng LI, Katedra Zarz?dzania Informacj? w Bayes Business School w City, University of London. Co ciekawe, posiadanie nadmiernej ilo?ci danych i problemy z dost?pem do w?a?ciwych równie? zosta?y wymienione jako przeszkoda dla innowacji.
Przebadani twierdz?, ?e 4 z 7 ich najwa?niejszych strategicznych celów biznesowych na najbli?sze 2 lata wymagaj? dok?adnych oraz aktualnych danych, które b?d? podstaw? przy podejmowaniu decyzji. Pocz?wszy od oceny si?y roboczej i produktywno?ci, a sko?czywszy na poprawianiu do?wiadcze? klientów. 52% motywuje swoje zespo?y do wi?kszej innowacyjno?ci i szukania nowoczesnych sposobów wprowadzania produktów, us?ug i strategii na rynek.
Bariery dla innowacji opartych na danych
Liderzy biznesowi wskazuj?, ?e bariery zwi?zane z danymi to m.in.: posiadanie zbyt du?ych ilo?ci danych (83%), trudno?ci w dost?pie do w?a?ciwych danych (74%) oraz ograniczenia technologiczne (60%). Suwerenno?? danych, gdy przechowywane dane podlegaj? przepisom dotycz?cym prywatno?ci i strukturom zarz?dzania w kraju, sektorze lub organizacji, jest równie? znacz?cym problemem — dyrektywy krajowe (76%) i bran?owe (67%) zosta?y wskazane jako kluczowe ograniczenia.
Innowacji nie mo?na odk?ada? na pó?niej, zw?aszcza w okresie spowolnienia gospodarczego. Jest to element DNA firmy, który wymaga czasu, odpowiedniej kultury, procesów i technologii. Zbuduje to przewag? konkurencyjn?, przyci?gnie i zatrzyma pracowników oraz wytworzy warto?? dodan?. Ka?da transformacja, niezale?nie od tego, czy jest to kompleksowa zmiana organizacyjna, czy te? szukanie sposobów na redukcj? kosztów i optymalizacj? procesów, opiera si? na infrastrukturze cyfrowej, która pozwoli podejmowa? ?wiadome decyzje. Dane to gwarantuj? — powiedzia? Joe Baguley, VP & CTO EMEA w VMware.
Niwelowanie luki mi?dzy innowacj? a realizacj?
Organizacje, które chc? wzmocni? swoje wysi?ki w zakresie innowacji, powinny skupi? si? na ludziach, procesach i technologii, aby zniwelowa? luk? mi?dzy pomys?ami a namacalnym wp?ywem. Kiedy to po??czenie zostanie osi?gni?te, organizacje mog? nie tylko wykorzysta? warto?? posiadanych danych, ale tak?e u?y? ich do odblokowania szerszej perspektywy – 64% wykorzystuje AI i uczenie maszynowe dla potrzeb innowacji.
Organizacje nawet teraz powinny by? w stanie szybko dostarcza? warto?? — aby korzy?ci biznesowe by?y odczuwalne niemal natychmiast, bierzmy pod uwag? 2 tygodnie, a nie kilka miesi?cy. To buduje zaufanie biznesu i toruje drog? do “w?a?ciwych pyta?”. Kluczowe staje si? tu przemy?lane u?ycie w?a?ciwych danych i zrozumienie ich znaczenia w ca?ym procesie biznesowym. Firmy, którym si? to uda we w?a?ciwym czasie, zwi?ksz? swoj? obecno?? na rynku i udzia? w nim. Co wi?cej, przestrzeganie norm regulacyjnych, poprawa jako?ci danych i dobre zarz?dzanie nimi, buduje reputacj? firmy i zwi?ksza jej przychody – podsumowuje Marek Mleczko, Dyrektor ds. Systemów, analityk Business Intelligence z Grupy 3S.
Raport jest dost?pny do pobrania tutaj.