AB na rynku dystrybucji IT (Q1 2017)

Klaudia Ciesielska
7 Min

Ostatnio Grupa AB S.A. opublikowa?a skonsolidowany raport okresowy za I kwarta? 2017 roku. Wyniki ?wiadcz? o tym, ?e Spó?ka dobrze sobie radzi na trudnym rynku dystrybucji IT i stabilnie utrzymuje swoj? czo?ow? pozycj?.

Grupa AB po pierwszym kwartale 2017 r. (III kw. roku finansowego 2016/2017) powi?kszy?a przewag? nad konkurentami. Zwi?kszy?a przychody o blisko 9% w uj?ciu rok do roku, do 1,85 mld PLN, wypracowuj?c 24,3 mln z? wyniku EBITDA (stabilnie rdr) i 13,2 mln z? zysku netto (+6,2% rdr).

Potrafimy rosn?? nawet w porównaniu do rekordowego roku 2016, w którym przekroczyli?my próg 8 mld z? przychodów. To efekt skutecznie realizowanej d?ugoterminowej strategii rozwoju z bezpiecze?stwem i ostro?no?ci? wpisanymi w nasze DNA. Motorem wzrostu w minionym kwartale by? dla nas rynek polski. Na rynku czeskim i s?owackim nast?pi?a  stabilizacja po ogromnym sukcesie rynkowym naszej spó?ki AT Computers i serii kwarta?ów z dwucyfrowymi wzrostami. Czynniki makroekonomiczne, w tym wzrost gospodarczy w naszym regionie i bogacenie si? spo?ecze?stw, nap?yw ?rodków UE z nowej perspektywy finansowej do przygotowywanych projektów informatycznych w Polsce i Czechach czy oczekiwany w ko?cu przez bran?? wp?yw programu 500+ w Polsce sprawiaj?, ?e z optymizmem patrzymy w przysz?o?? – mówi Andrzej Przyby?o, Prezes Zarz?du AB S.A.

Finanse

Grupa AB nie tylko wielokrotnie przewy?sza konkurentów pod wzgl?dem skali biznesu i osi?ganych wyników finansowych, ale równie? cieszy si? zaufaniem instytucji finansowych.

Grupa AB utrzymuje wysok? rentowno?? na tle bran?y, ma te? najni?sze koszty SG&A i to ju? po pierwszych 9 miesi?cach kalibrowania procesów logistycznych w nowym, w pe?ni zautomatyzowanym magazynie w Magnicach. Silna baza kapita?owa i odpowiedzialnie prowadzony biznes sprawiaj?, ?e jeste?my wiarygodnym i rzetelnym partnerem dla dostawców, klientów i instytucji finansowych. Zarówno banki, jak i instytucje ubezpieczeniowe doceniaj? si?? finansow? Grupy AB. Mamy du?o przestrzeni do sfinansowania dalszego wzrostu, zarówno od strony dostawców, jak równie? klientów - Rafa? Michalczuk, CFO Grupy AB SA.

Grupa AB od lat mo?e si? te? pochwali? najwy?szymi kapita?ami w?asnymi w bran?y – ich warto?? na koniec I kw. 2017 r. to ju? 640 mln z?, czyli 33,5% sumy bilansowej. Firma ma wzorcow? struktur? finansowania w 1/3 kapita?ami w?asnymi i 2/3 kapita?ami obcymi (w tej kategorii prawie po?owa to d?ugoterminowe obligacje i kredyty), co jest zgodne z zasad? bezpiecze?stwa wpisanego w strategi? rozwoju.

Warto równie? odnotowa?, ?e Grupa AB sukcesywnie zmniejsza zad?u?enie odsetkowe. D?ug netto na koniec grudnia 2016 r. w uj?ciu rok do roku spad? o a? 20%, czyli nominalnie o ponad 87 mln z?. W I kw. 2017 r. w porównaniu do I kw.  2016 r., pomimo wzrostu skali obrotów, d?ug odsetkowy netto zosta? zmniejszony o 13,5 mln z?, a jego relacja do wyniku EBITDA to bezpieczne w bran?y dystrybucji 2,9 (spadek z 3,2 przed rokiem). W trakcie czterech ostatnich kwarta?ów Grupa AB poprawi?a przy tym przep?ywy gotówkowe z dzia?alno?ci operacyjnej o ponad 58 mln z? w uj?ciu rok do roku.

Cloud i gaming z du?ym potencja?em

Jak wynika z prognoz IDC Poland, ca?y rynek cloud computingu w Polsce w 2016 roku mia? warto?? 630 mln z?, a w tym roku powinien przekroczy? próg 800 mln z?, rosn?c do 2019 r. pi?? razy szybciej ni? rynek tradycyjnych us?ug IT.

Istotny potencja? biznesowy Grupa AB widzi równie? w segmencie produktów dla graczy. Rynek gaming w regionie Europy ?rodkowej i Wschodniej w 2016 r. mia? warto?? 3 mld USD, z czego blisko 570 mln USD przypada?o na Polsk? i Czechy.

X-play to sie? punktów sprzeda?y w formule shop-in-shop, która wystartowa?a w III kw. 2016 r. i obejmuje ju? 89 punktów sprzeda?y. Grupa AB posiada w swojej ofercie blisko 7 tys. produktów dla graczy: konsole, specjalistyczne komputery klasy PC – w tym produkowane we w?asnej fabryce, monitory, a tak?e akcesoria, komponenty i gry. W ramach marki Optimus zosta?a stworzona e-sportowa linia produktów, a sie? franczyzowa Alsen jest patronem technologicznym A-Team, profesjonalnej organizacji e-sportowej, która zdoby?a m.in. 1. miejsce w QPAD Arctic Cup FIFA16.

AB dystrybutorem pierwszego wyboru

W I kw. 2017 r. Grupa AB podpisa?a nowe lub rozszerzy?a dotychczasowe umowy dystrybucyjne z m.in. firmami  Canon (zaawansowane drukarki i kopiarki), Epson (zaawansowane projektory do kina domowego), LG (smartfony), Socomec (bezpiecze?stwo IT), TCL (RTV), Zyxel (rozwi?zania sieciowe). Do najwa?niejszych kontraktów dystrybucyjnych z 2016 roku, których efekty sprzeda?owe wida? ju? w wynikach Grupy AB, mo?na zaliczy? umowy z firmami: Microsoft (konsole Xbox, urz?dzenia Surface), Fractal Design (obudowy PC),  Legrand (UPS i listwy zasilaj?ce), Samsung (AGD), Philips (RTV), Lenovo (smartfony), OKI (drukarki i materia?y eksploatacyjne). Warto zauwa?y?, ?e Grupa AB jest g?ównym partnerem w regionie dla globalnych gigantów IT jak m.in. Apple, Microsoft, HP, Lenovo, Asus czy Dell. ??cznie Grupa AB posiada w ofercie dost?pnej na magazynie blisko 100 tys. indeksów produktowych.

Grupa AB korzysta z silnej pozycji w segmencie Enterprise, gdzie prowadzi dystrybucj? z warto?ci? dodan? (VAD) oraz rozwija ogólnopolsk? sie? integratorów, zrzeszon? pod mark? Optimus.

W I kw. 2017 r. zwi?kszyli?my sprzeda? do partnerów z sektora Enterprise o blisko 60% rok do roku. To sukces naszego zespo?u specjalistów, in?ynierów i product managerów, którzy dostosowuj? ofert? zarówno dla resellerów, jak i integratorów. Prowadzimy szereg inicjatyw w zakresie VAD, jak chocia?by Centrum Kompetencyjne, Akademi? Integracji, DemoLab czy Noc IT - Patrycja Gawarecka, Dyrektor Sprzeda?y w AB SA.

Dynamicznie rozwija si? równie? dystrybucja asortymentu spoza IT. W I kw. 2017 r. obrót w segmencie RTV/AGD wzrós? o 55% rok do roku po skoku o 83% w ca?ym 2016 roku. Sie? franczyzowa Kakto ma ju? 231 punktów sprzeda?y w ca?ej Polsce.

Grupa AB sukcesywnie osi?ga nowe szczyty biznesowego ?wiata. W najnowszej edycji Listy 500 dziennika „Rzeczpospolita” (kwiecie? 2017 r.) awansowa?a na pozycj? nr 1 w bran?y IT, wyprzedzaj?c Asseco Poland, innych dostawców oprogramowania, producentów gier czy innych dystrybutorów IT. W ogólnym zestawieniu Grupa AB zosta?a sklasyfikowana jako 36. najwi?ksze przedsi?biorstwo w Polsce (+ 2 pozycje rdr).

Udostępnij
Redaktor Brandsit