Badacze z firmy Kaspersky zarejestrowali wzrost liczby aplikacji bombarduj?cych u?ytkowników niechcianymi reklamami znajduj?cych si? w oficjalnych sklepach z oprogramowaniem. W ci?gu zaledwie trzech miesi?cy w sklepie Google Play wykryto trzy nowe aplikacje z modu?ami adware, które mog? potencjalnie stanowi? zagro?enie dla milionów u?ytkowników.
Adware – rodzaj niechcianego oprogramowania wy?wietlaj?cego u?ytkownikom reklamy – od lat stanowi jedno z najpopularniejszych zagro?e?, które nie s? wirusami. Metody zarabiania pieni?dzy na tego rodzaju oprogramowaniu mog? stanowi? zagro?enie dla u?ytkowników oraz zwi?kszy? przychody twórcom ze wzgl?du na wy?sz? ogl?dalno?? dzi?ki stosowaniu nowych technik. Mechanizmy te utrudniaj? wykrycie takich modu?ów reklamowych zarówno u?ytkownikom, jak i technologiom cyberbezpiecze?stwa.
Zagro?enia, których celem s? u?ytkownicy mobilni, zwykle rozprzestrzeniane s? za po?rednictwem ró?nych zainfekowanych stron internetowych lub nieoficjalnych sklepów z aplikacjami. Niebagatelne przychody z takiej dzia?alno?ci sprawiaj?, ?e twórcy próbuj? zwi?kszy? liczb? potencjalnych ofiar. W efekcie aplikacje te przenikaj? niekiedy do oficjalnych sklepów z aplikacjami, tak jak by?o to w przypadku programów wykrytych przez firm? Kaspersky.
Zidentyfikowane niedawno przypadki wskazuj? na potencjalny wzrost wykorzystywania opisywanej metody. Badacze z firmy Kaspersky znale?li w oficjalnych sklepach trzy aplikacje zawieraj?ce modu?y adware. Jedna z nich, popularna interaktywna ankieta posiadaj?ca miliony pobra?, stosowa?a opó?nienie w wy?wietlaniu reklam w stosunku do instalacji – mechanizm zaobserwowany przez badaczy równie? w innych aplikacjach. Ten d?ugi odst?p czasu od instalacji aplikacji do pojawienia si? pierwszej reklamy znacznie utrudni? u?ytkownikowi ustalenie „winnego” nag?ego pojawienia si? reklam na ekranie. Taka technika jest cz?sto wykorzystywana w celu zmylenia automatycznych mechanizmów ochrony w sklepach z aplikacjami. Po otrzymaniu informacji o sprawie producent interaktywnej ankiety niezw?ocznie usun?? modu? adware.
Pozosta?e analizowane aplikacje mia?y prawie 100 milionów pobra?. Oprócz swojej g?ównej funkcjonalno?ci wysy?aj? one u?ytkownikom reklamy zajmuj?ce pó? ekranu, jak tylko nast?pi odblokowanie smartfonu niezale?nie od uruchomienia aplikacji. Skontaktowano si? z twórcami obu tych aplikacji, jednak do momentu opublikowania tego tekstu ?aden z niech nie odpowiedzia? na pro?b? o usuni?cie modu?ów adware.
Oprogramowanie adware nie zawsze jest rozprzestrzeniane celowo. Nawet legalne aplikacje mog? by? bez wiedzy ich autorów wykorzystane do dystrybucji niechcianych reklam. Zwykle wynika to z wykorzystywania modu?ów reklamowych obs?ugiwanych przez innych dostawców oraz braku testowania tych rozwi?za?. W rezultacie modu?y adware mog? zosta? przemycone do finalnego kodu aplikacji.
Jeste?my dzi? w du?ym stopniu zale?ni od naszych smartfonów. Urz?dzenia przeno?ne wykorzystywane s? do pracy, udost?pniania prywatnych informacji oraz konsumowania tre?ci rozrywkowych. To naturalnie przyci?ga uwag? twórców oprogramowania adware. Problem polega na tym, ?e adware to nie tylko frustruj?ca niedogodno?? dla u?ytkowników. W przypadku niew?a?ciwie opracowanego zestawu narz?dzi programistycznych oprogramowanie to mo?e spowodowa? wyciek danych. Jako dodatkowy sposób zarabiania pieni?dzy twórcy takich zestawów reklamowych mog? czerpa? korzy?ci ze sprzeda?y danych u?ytkowników osobom trzecim w celu dopasowania do konkretnych u?ytkowników tre?ci marketingowych wy?wietlanych bez ich zgody. Ka?dy u?ytkownik posiada w?asn? stref? komfortu cyfrowego, a korzystanie z urz?dzenia mobilnego nigdy nie by?o tak istotne jak dzisiaj – powiedzia? Igor Go?owin, ekspert ds. cyberbezpiecze?stwa z firmy Kaspersky. Bior?c pod uwag? nowe techniki wykorzystywane przez twórców w celu uniemo?liwienia u?ytkownikom wykrywania oprogramowania adware, zdecydowanie polecam stosowanie niezawodnego rozwi?zania bezpiecze?stwa mobilnego, które potrafi powstrzyma? takie aplikacje przed ingerencj? w ?ycie u?ytkowników.