AI albo przepa?? – sztuczna inteligencja w przemy?le wywo?a rewolucj? w 2024 roku?

Newsroom BrandsIT
3 Min
?ród?o: BPSC

Znaczenie GenAI w przemy?le, która zajmuje czo?owe miejsce na li?cie technologicznych priorytetów, ro?nie. Z najnowszego raportu “State of Smart Manufacturing” wynika, ?e a? 83 proc. firm z sektora wytwórczego planuje inwestycje w sztuczn? inteligencj? (AI) w tym roku. Jednak wyzwaniem jest w?a?ciwe wykorzystanie danych, z których ?yje AI. Efektywnie wykorzystuje je zaledwie 2 na 5 firm. 

Masowa inwestycja w AI przez przemys? w 2024

?wiat od ponad roku prze?ywa fascynacj? technologi? AI, zw?aszcza jej generatywnymi zdolno?ciami, a przemys? nie pozostaje w tyle. Wyniki, przedstawione w raporcie “State of Smart Manufacturing” firmy Rockwell Automation, mówi? same za siebie: a? 83% liderów bran?y przemys?owej deklaruje, ?e ju? w 2024 roku zamierzaj? pe?nymi gar?ciami czerpa? z dobrodziejstw sztucznej inteligencji.

 — “AI albo nic”, taki jest dzisiaj trend. Symbolizuje on przej?cie od eksperymentalnego stosowania AI do uznania jej jako fundamentalnego komponentu strategii biznesowejmówi Pawe? Rutkowski, Director, Product Development & Research z BPSC. 

S?owa eksperta pokrywaj? si? z wnioskami z raportu „State of Smart Manufacturing Report”, w którym czytamy, ?e AI zajmuje centralne miejsce w strategiach technologicznych oraz roadmapach rozwoju. Zdaniem respondentów, wi?kszy zwrot z inwestycji ni? oferowany przez ogólne rozwi?zania AI zapewniaj? jedynie technologie chmury obliczeniowej oraz oprogramowanie dostarczane jako us?uga (Cloud / SaaS). 

AI podkr?ci wydatki 

W obliczu zewn?trznych wyzwa?, takich jak inflacja i rosn?ce koszty energii, mog?oby si? wydawa?, ?e przedsi?biorstwa produkcyjne b?d? zmuszone do redukcji wydatków, w tym inwestycji w nowe technologie. Jednak rzeczywisto?? jest odmienna. Deklaracje ankietowanych wskazuj? na przeciwny kierunek – wydatki na technologi? wzrosn?; z 23% bud?etu operacyjnego w 2023 do 30% w 2024. Takie zwi?kszenie inwestycji podkre?la determinacj? producentów do wykorzystania nowych technologii. Czy jest co?, co mo?e zburzy?, ten niemal idealny scenariusz? Owszem i s? to same firmy. Jak si? okazuje, dane, z których sztuczna inteligencja ?yje, s? przez firmy marnotrawione. O co dok?adnie chodzi? Wspomniany ju? raport Rockwell Automation obna?a surow? prawd?: badane firmy marnuj? a? 56% danych przemys?owych, nie wykorzystuj?c ich potencja?u. — Nieefektywne wykorzystanie danych jest powa?nym problemem, prowadz?cym do utraty potencja?u optymalizacyjnego. Nie jest to nowy problem, ale w przypadku AI mo?e mie? bardzo kosztowne konsekwencje i manifestowa? si? na wielu poziomach w organizacjimówi Pawe? Rutkowski i dodaje:Kluczowa jest centralizacja i integracja danych z ró?nych dzia?ów, co jest fundamentem dla skutecznego wykorzystania AI. Nieefektywne wykorzystanie danych mo?e by? istotnym hamulcem rozwoju i innowacyjno?ci. W ekstremalnych przypadkach sprawi, ?e wdro?enie b?dzie pora?k? i alokowane ?rodki zostan? zmarnowane kwituje ekspert z BPSC. 

?ród?o: BPSC

Udostępnij