AI nauczy?o si? przetwarza? komunikaty w ka?dym j?zyku ?wiata

Newsroom BrandsIT
5 Min
google ads 86243311 scaled 1
paid promotion online advertising pay per click marketing digital

Przyj??o si?, ?e j?zyk angielski jest uniwersalnym ?rodkiem komunikacji w ?wiecie biznesu. Ju? prawie ka?da wi?ksza korporacja posiada obcoj?zyczn? stron? internetow? i pracowników przeszkolonych do obs?ugi klienta angloj?zycznego. Lecz co w przypadku, gdy nasi klienci zdecyduj? porozumiewa? si? w ich ojczystym j?zyku? Z pomoc? przychodzi sztuczna inteligencja.

Wyobra?my sobie sytuacj?, w której zarz?dzamy du?ym biurem obs?ugi klienta w firmie dzia?aj?cej na rynkach mi?dzynarodowych. Pewnego dnia skrzynki odbiorcze naszych pracowników zalewa fala e-maili z ca?ego ?wiata w ró?nych j?zykach. Po nadmiernym u?ywaniu wykrzykników oraz Caps Locka przez klientów wnioskujemy, ?e sytuacja jest bardzo powa?na. Pracownicy nie nad??aj? z t?umaczeniem pojedynczych wiadomo?ci przez translatora i odpowiadaniem na nie. Nagle rodzi nam si? kryzys, bowiem nie wiemy, co si? dzieje, a nie jeste?my w stanie w minut? nauczy? osób zatrudnionych dodatkowego j?zyka. I to w?a?nie jest dobry moment, aby doda? do zespo?u algorytm bazuj?cy na sztucznej inteligencji.

Mi?dzyj?zykowe podej?cie do klienta – jak to dzia?a?

W kolejnych latach sztuczna inteligencja nie tylko wyr?czy nas w monotonnych obowi?zkach, ale i u?atwi zarz?dzanie procesem zakupowym klienta pos?uguj?cego si? swoim ojczystym j?zykiem.

By w pe?ni zrozumie? proces nale?y wyt?umaczy? kilka najwa?niejszych kwestii.

Za interpretacj? znaczenia s?ów odpowiada NLU (ang. Natural Language Understanding). Podej?cie to umo?liwia rozumienie mowy ludzkiej przez komputery. Aby móc stworzy? warunki do wykorzystywania AI w pracy z wieloma j?zykami, nale?y najpierw zaprojektowa? odpowiednie pod?o?e leksykalne dla tych dzia?a?. Mowa tu o przygotowaniu tzw. przestrzeni semantycznych – zbiorów znacze? s?ów i fraz podlegaj?cych przetwarzaniu w obr?bie danego j?zyka.

Ad imageAd image

Dotychczas, firmy zajmuj?ce si? przetwarzaniem j?zyka naturalnego tworzy?y pojedyncze przestrzenie semantyczne. Pozwala?o to na prac? tylko i wy??czeniu w obr?bie jednego j?zyka. U podstaw nowego podej?cia le?y stworzenie jednej wspólnej przestrzeni dla wszystkich j?zyków, które maj? by? przetwarzane przez sztuczn? inteligencj?.

W naszych rozwi?zaniach z obszaru NLP (ang. Natural Language Processing) przenosimy zasoby ze wszystkich j?zyków do jednego zbioru – t?umaczy TomᚠBrychcín, osoba odpowiedzialna za rozwój dzia?a? NLP w SentiSquare. – Taki sposób pozwala nam pó?niej ?atwo mapowa? znaczenia poszczególnych s?ów i fraz w j?zykach innych ni? angielski. Du?? zalet? naszego podej?cia jest ?atwo?? rozszerzania zbioru j?zyków. Maj?c np. przestrze? semantyczn? sk?adaj?c? si? z 3 j?zyków, mo?emy w ?atwy, zautomatyzowany sposób poszerza? j? o kolejne. W praktyce oznacza to, ?e nasze algorytmy (przestrzenie semantyczne) ucz? si?, ?e frazy „opó?nienie lotu”, „flight delay” i „Flugverspätung” maj? podobne znaczenie.

Efektem takiego rozwi?zania jest zdolno?? AI do uczenia si?, interpretacji i porz?dkowania komunikatu w ka?dym dost?pnym j?zyku na ?wiecie.

Zastosowanie i korzy?ci

Najwi?ksz? zalet? wykorzystania wspólnej przestrzeni semantycznej jest fakt, ?e firmy mog? skutecznie wykorzystywa? sztuczn? inteligencj? nawet je?li maj? ubog? baz? s?ów i zwrotów w danym j?zyku.

Jak poradzi? sobie z niedoborem danych?

Najlepiej pos?u?y? si? przyk?adem – mówi Brychcín. – We?my pod lup? linie lotnicze, bo te obs?uguj? klientów w wielu j?zykach. Statystycznie 50% wszystkich prowadzonych rozmów jest realizowanych po angielsku, a pozosta?a cz??? w 50 innych j?zykach. Wed?ug dost?pnych danych firma posiada bogat? baz? s?ów po angielsku, ale ubog? w pozosta?ych j?zykach. Jednak dzi?ki wykorzystaniu wspólnej przestrzeni semantycznej, sztuczna inteligencja mo?e skutecznie pos?ugiwa? si? pozosta?ymi 50 j?zykami. Jak? Odpowied? jest prosta. Dzieje si? tak, poniewa? AI jest w stanie zinterpretowa? znaczenie s?ów we wszystkich j?zykach bazuj?c na znaczeniach  z angielskiego.Taki system znajduje zastosowanie nie tylko w bran?y lotniczej. Mo?na go wykorzysta?  niemal we wszystkich sektorach, w tym. m.in. w bankowo?ci, telekomunikacji, call center,  sektorze medycznym czy administracji publicznej.

Czesi wdra?aj? ju? system u jednego z klientów

Mo?na si? spodziewa?, ?e wkrótce rozwi?zania z obszaru wieloj?zycznego przetwarzania mowy zrewolucjonizuj? dzia?alno?? wielu obszarów nowoczesnego biznesu. Mowa o m.in. aplikacjach wykorzystuj?cych automatyczne t?umaczenia maszynowe, mi?dzynarodowych dzia?ach obs?ugi klienta i elektronicznych bazach informacji.

W?ród wci?? w?skiego grona firm, które rozwijaj? nowoczesne rozwi?zania w obszarze NLP jest SentiSquare. Czesi s? na etapie wdra?ania komercyjnego wieloj?zycznego podej?cia u jednego z klientów. Firma dotychczas swoj? technologi? testowa?a wykorzystuj?c przestrze? semantyczn? obejmuj?c? 6 j?zyków nale??cych do ró?nych rodzin j?zykowych – jak twierdz? przedstawiciele firmy – efekt przerós? ich oczekiwania.

S?owniczek:
NLU (ang. Natural Language Understanding) – rozumienie j?zyka naturalnego przez komputery
NLP (ang. Natural Language Processing) – przetwarzanie j?zyka naturalnego
Przestrze? semantyczna – zbiór znacze? s?ów i fraz podlegaj?cych przetwarzaniu w obr?bie danego j?zyka
Udostępnij