Sztuczna inteligencja, robotyzacja i big data s? cz?sto omawiane w odniesieniu do futurystycznych wizji dystopijnych, ale ich faktyczn? przydatno?? mo?na wyra?nie zauwa?y? w sektorze finansowym. Banki i firmy po?yczkowe ju? teraz korzystaj? z tych uzupe?niaj?cych si? i pokrywaj?cych si? technologii. Jakie b?d? tego skutki w najbli?szych latach?
Automatyczna przysz?o??
Rozwój Zrobotyzowanej Automatyzacji Procesów (RPA) umo?liwi? bankom automatyzacj? powtarzalnych zada? biurowych, takich jak ??dania wymiany kart kredytowych lub wniosków kredytowych. Po przeszkoleniu systemy te mog? wykonywa? zadania w krótszym czasie, z wi?ksz? dok?adno?ci? i po znacznie ni?szych kosztach, umo?liwiaj?c bankom obni?enie kosztów ogólnych. Oczywi?cie, boty s? ju? dobrze znane jako sposób na obs?ug? zapyta? i polece? u?ytkowników. Analityka uzupe?nia t? automatyzacj?, dostarczaj?c spostrze?e? na podstawie zapyta? dotycz?cych ogromnych zestawów danych i wykorzystuj?c wykrywanie wzorów, aby zidentyfikowa? lepsze sposoby dzia?ania, zapewni? oparty na oprogramowaniu sposób wykrywania oszustw czy ograniczy? ryzyko niezgodnych dzia?a?. Oszcz?dno?ci zwi?zane z tymi kosztami operacyjnymi nie musz? by? równoznaczne ze zmniejszeniem zatrudnienia, a wr?cz cz?sto s? przekazywane na innowacyjne projekty kierowane przez cz?owieka oraz bardziej satysfakcjonuj?ce, zró?nicowane zadania. W czasach ogromnych przekszta?ce? w us?ugach bankowych dotychczasowe zasady gry ulegaj? zmianie, gdzie tradycyjne instytucje finansowe coraz cz??ciej s? zagro?one przez cyfrowe startupy.
Wzrost wydajno?ci
Z raportu Capgemini wynika, ?e pracownicy sp?dzaj? oko?o czterech pi?tych swojego czasu na zadaniach r?cznych, które s? gotowe do automatyzacji. Banki wykorzystuj? RPA, aby osi?gn?? wzrost wydajno?ci o 35-50 proc., co przek?ada si? na zwrot z inwestycji z ostatnich trzech do sze?ciu miesi?cy. Banki u?ywaj? uczenia maszynowego do analizy operacji na komputerach mainframe, co powoduje optymalizacj? kodu, aby zaoszcz?dzi? czas potrzebny na przetworzenie transakcji. Instytucje finansowe mog? tak?e poprawi? relacje z klientami, wykorzystuj?c wiedz? oferowan? przez sztuczn? inteligencj? i automatyzacj?. Na przyk?ad u?ywaj?c historii transakcji swojego klienta i danych osobowych, aby okre?li?, które produkty lub us?ugi b?d? najbardziej przydatne dla konkretnych klientów.
Technologia nowym wyró?nikiem
Korzystanie z technologii lepszej ni? konkurencja ma dzi? kluczowe znaczenie dla sukcesu w bankowo?ci. Wprowadzenie automatyzacji oczywi?cie oszcz?dza koszty, ale równie? podnosi jako??, poniewa? kod binarny nie m?czy si?, nie traci koncentracji ani nie decyduje si? na zmian? pracy bez przekazywania wiedzy. Trudno wyobrazi? sobie wiele operacji bankowych, które nie ulegn? poprawie dzi?ki sztucznej inteligencji, robotom i analitykom danych. Zwyci?zcami w obecnych zawirowaniach w sektorze bankowym b?d? ci, którzy najlepiej wykorzystali rozwi?zania IT.
Du?e banki coraz cz??ciej inwestuj? w fintech
Obecnie banki, aby nie pozosta? w tyle za konkurencj? musz? otworzy? si? na fintechowe rozwi?zania. Wielokrotnie firmy dzia?aj?ce w bran?y posiadaj? gotowe rozwi?zania potrafi?ce znacznie usprawni? dzia?ania w tradycyjnej bankowo?ci. Najbardziej innowacyjne banki traktuj? siebie jako cz??? sektora FinTech. Inwestorzy g?ówny obszar szans wynikaj?cych z zastosowania narz?dzi fintechowych upatruj? w obni?eniu kosztów operacji, w tym kosztów IT. Du?e instytucje finansowe pocz?tkowo traktuj?ce fintech jako zagro?enie, stopniowo dostrzegaj?, ?e najkorzystniejsz? opcj? z punktu widzenia ich rozwoju jest partnerska wspó?praca.
Firmy z sektora fintech stopniowo wprowadzaj? nowe sposoby, aby konsumenci mieli wi?ksz? kontrol? nad swoimi finansami. Coraz powszechniejsze staj? si? wirtualne karty p?atnicze, jednorazowe numery kart p?atniczych czy transakcje powi?zane z lokalizacj? GPS. Dodatkowo pojawiaj? si? nowe narz?dzia do interakcji z u?ytkownikiem, obs?ugi wiadomo?ci tekstowych oraz scoringu opartego na zachowaniach klientów podczas korzystania ze smartfona i obs?ugi przez niego zobowi?za? – komentuje Krzysztof Dzikowski, Head of Sales & Marketing w TWINO (w?a?ciciel netcredit.pl i incredit.pl).