Amica zamyka trudny II kwarta?: spadek przychodów i nowe plany na przysz?o??

Klaudia Ciesielska
4 Min
?ród?o: mat. prasowe

Grupa Amica, jedna z wiod?cych polskich firm produkuj?cych sprz?t AGD, og?osi?a wyniki finansowe za pierwsz? po?ow? 2024 roku, które pokazuj? wyra?ny spadek przychodów i zysków. Firma boryka si? z licznymi wyzwaniami makroekonomicznymi, co odzwierciedla si? w wynikach operacyjnych. Zarz?d spó?ki przedstawi? tak?e now? strategi? o nazwie „Back to profitability”, która ma na celu popraw? wyników finansowych w kolejnych latach.

Wyniki finansowe za II kwarta? 2024 roku

W II kwartale 2024 roku skonsolidowane przychody Amiki wynios?y 617,2 mln z?, co stanowi spadek w porównaniu do 715,6 mln z? w analogicznym okresie rok wcze?niej. Zysk operacyjny zmniejszy? si? jeszcze bardziej, z 19,2 mln z? w 2023 roku do 6,3 mln z? w 2024 roku.

W ca?ej pierwszej po?owie 2024 roku Grupa Amica zanotowa?a skonsolidowan? strat? netto przypisan? akcjonariuszom jednostki dominuj?cej w wysoko?ci 1,2 mln z?, co jednak jest popraw? w porównaniu do straty 4,1 mln z? rok wcze?niej. ??czne przychody w tym okresie wynios?y 1,245,6 mln z?, co równie? stanowi spadek wobec 1,432,3 mln z? w pierwszej po?owie 2023 roku. Zysk EBITDA spad? z 64,1 mln z? do 43,5 mln z?.

Czynniki wp?ywaj?ce na wyniki

Spadek przychodów Amiki to wynik szeregu czynników zewn?trznych. Zarz?d spó?ki wskazuje na trudn? sytuacj? makroekonomiczn? w Europie, gdzie pesymistyczne nastroje konsumenckie wp?ywaj? negatywnie na popyt. Dodatkowo, ograniczenie dzia?alno?ci na rynku rosyjskim spowodowa?o spadek przychodów o oko?o 42 mln z?.

Wzrost kosztów transportu, wynikaj?cy z eskalacji konfliktu na Morzu Czerwonym, równie? negatywnie wp?yn?? na wyniki finansowe spó?ki. W raporcie wskazano, ?e dodatkowe koszty z tego tytu?u wynios?y oko?o 15 mln z?.

Jednym z pozytywnych aspektów by?a zmiana kursu walut. Wzmocnienie polskiego z?otego wzgl?dem chi?skiego juana pozwoli?o spó?ce zwi?kszy? mar?? na zysku ze sprzeda?y, co cz??ciowo skompensowa?o spadek przychodów.

Nowa strategia „Back to profitability”

W odpowiedzi na obecn? sytuacj? finansow?, Amica og?osi?a now? strategi? o nazwie „Back to profitability”, której celem jest powrót do rentowno?ci i stabilny wzrost w nadchodz?cych latach. Prezes Jacek Rutkowski podczas konferencji prasowej poinformowa?, ?e kluczowym elementem planu jest powrót do poziomu sprzeda?y 1,5-1,6 mln sztuk produktów grzejnych rocznie, co jest niezb?dne dla osi?gni?cia zysków.

W 2023 roku Amica sprzeda?a 916 tys. sztuk produktów grzejnych, co oznacza znaczny potencja? wzrostu, je?li uda si? zrealizowa? za?o?enia strategii. Prezes Rutkowski podkre?li? tak?e, ?e wzrost udzia?u sprz?tu do zabudowy w ofercie jest kluczowy, poniewa? rynek kuchni wolnostoj?cych w Europie systematycznie maleje.

Celem Amiki jest tak?e osi?gni?cie 5% rentowno?ci EBITDA do 2027 roku oraz 7% w latach 2030+. Spó?ka zak?ada równie? wzrost sprzeda?y o 3% do 2027 roku i ponad 7% w latach 2030+. W ramach nowej strategii, firma planuje wyp?aca? do 35% zysku netto w formie dywidendy, co ma stanowi? dodatkow? zach?t? dla inwestorów.

Inwestycje w digitalizacj? i potencjalne akwizycje

W ramach realizacji nowej strategii, Amica planuje znacz?co zainwestowa? w digitalizacj?, co ma poprawi? efektywno?? operacyjn? i wp?yn?? na wzrost konkurencyjno?ci. Prezes Rutkowski zapowiedzia? tak?e, ?e firma rozwa?a potencjalne akwizycje, ale raczej w obszarze dystrybucji ni? produkcji. Amica nie planuje w najbli?szym czasie zwi?ksza? mocy produkcyjnych, koncentruj?c si? na rozwoju oferty produktowej i digitalizacji.

Grupa Amica staje przed wyzwaniami zwi?zanymi z trudnymi warunkami makroekonomicznymi, jednak nowa strategia „Back to profitability” ma na celu popraw? wyników finansowych w d?u?szej perspektywie. Kluczowe b?d? inwestycje w digitalizacj?, rozwój oferty produktowej oraz zwi?kszenie sprzeda?y sprz?tu do zabudowy. Amica liczy, ?e realizacja tych za?o?e? pozwoli na osi?gni?cie stabilnych zysków i zwi?kszenie rentowno?ci w nadchodz?cych latach.

Udostępnij
Redaktor Brandsit