Narz?dzia do analizy zachowa? klientów zyskuj? nowy wymiar. Dzi?ki technologii wi-fi i beaconom handel mo?e ju? nie tylko monitorowa? ruch u?ytkowników w witrynach online, lecz tak?e zyskuje narz?dzie do analizy aktywno?ci konsumentów równie? w ?wiecie rzeczywistym. Na tej podstawie mo?e skierowa? do nich spersonalizowan? reklam? mobiln?. Po tego typu narz?dzia coraz cz??ciej si?gaj? te? tradycyjne sklepy, które w ten sposób mog? pozna? potrzeby klientów w obr?bie sklepu. Takie mo?liwo?ci daje platforma Cluify stworzona przez wroc?awsk? spó?k? Datarino.
Nowoczesne narz?dzia do analizy zachowa? klientów s? od dawna powszechnie wykorzystywane przy zakupach internetowych. E-sklepy ?ledz? m.in. to, jakie produkty ogl?da u?ytkownik i jak du?o czasu sp?dza na stronie. Teraz mog? zebra? takie dane równie? o klientach w tradycyjnych sklepach. Dzi?ki temu zacieraj? si? granice mi?dzy internetowym a tradycyjnym handlem. Platforma Cluify dostarcza marketerom informacje o u?ytkownikach dowolnie wybranych lokalizacji na mapie, dzi?ki czemu s? oni w stanie dotrze? do potencjalnych klientów z kontekstow? reklam? online dopasowan? do ich rzeczywistych zachowa? i preferencji. To mo?e by? sklep konkurencji, wydarzenie sportowe czy pobliski park biznesowy.
Us?uga Cluify daje przede wszystkim mo?liwo?? dotarcia do nowych klientów, którzy s? w ?wiecie rzeczywistym, a do których trudno dotrze? z komunikacj?. Dostarczamy klientom informacj? o kupuj?cych. Dzi?ki nim nie tylko ka?da placówka, lecz tak?e ka?da marka chc?ca si? reklamowa? online, mo?e dotrze? do osoby, która potencjalnie jest zainteresowana jej produktem. Mowa o ca?ej populacji, nie tylko w kontek?cie internetu, lecz tak?e w kontek?cie ?wiata rzeczywistego. To najwi?kszy prze?om naszej us?ugi – podkre?la w rozmowie Edward M??yk, prezes zarz?du Datarino.
Jak zauwa?a prezes Datarino, mo?liwo?? dotarcia do klientów tradycyjnych sklepów daje kilkukrotnie wi?ksze mo?liwo?ci e-sklepom. Internetowe zakupy, których warto?? szacuje si? na blisko 40 mld z? rocznie, wci?? stanowi? u?amek ca?ego sprzeda?owego rynku, a wi?kszo?? zakupów konsumenci nadal wykonuj? w realu.
Dotychczas, je?eli sklep w sieci korzysta? z dost?pnych obecnie cyfrowych narz?dzi, to i tak dociera? tylko do 1/10 ca?ego rynku. Otwieramy dziesi?ciokrotnie wi?ksze mo?liwo?ci. Nie tylko sklep offline mo?e dotrze? do konsumentów offline, lecz tak?e teraz tak?e e-commerce mo?na nawi?za? komunikacj? online z u?ytkownikami offline na podstawie ich aktywno?ci w ?wiecie rzeczywistym – mówi Edward M??yk.
Technologia wi-fi i beacony otwieraj? tak?e nowe mo?liwo?ci przed handlem tradycyjnym. Na podstawie danych o ruchu u?ytkowników offline Cluify umo?liwia sklepom stacjonarnym prze?ledzenie zakupowej ?cie?ki klienta. Dzi?ki nowoczesnym narz?dziom mog? one przeanalizowa? ruch klientów w obr?bie swojego punktu handlowego, pozna? ich potrzeby i zachowania. Na tej bazie mog? tworzy? spersonalizowanie reklamy mobilne – zarówno dla klientów, którzy znajduj? si? w sklepie, jak i dla osób, które przechodz? obok sklepu, z ró?nych powodów nie wchodz?c do niego. Taka reklama wy?wietlona w odpowiednim czasie ma ich zach?ci? do odwiedzin i zakupu. Jak podkre?laj? eksperci, Cluify dostarcza sklepom stacjonarnym to, co Google Analytics sklepom internetowym.
Korzystamy z istniej?cych na rynku aplikacji mobilnych, które udost?pniaj? nam dane zaraz po tym, jak telefon „widzi” wokó? siebie sie? wi-fi i inne urz?dzenia, które nadaj? równie? przez bluetooth. To nie musz? by? stricte sieci wi-fi, to mog? by? równie? ma?e urz?dzenia, które tylko nadaj? na tym sygnale. Dzi?ki tym danym jeste?my w stanie zmapowa?, jak telefon przemieszcza si? pomi?dzy ró?nymi lokalizacjami w mie?cie czy w konkretnym budynku. Nawet je?li budynek jest wielopi?trowy, mo?emy dok?adnie okre?li? lokalizacj? – wyja?nia Edward M??yk.
Big data dostarczaj? sklepom informacje o upodobaniach klientów, ich przyzwyczajeniach i potrzebach. Dane SalesBee wskazuj?, ?e w du?ych sklepach 10–37 proc. sprzeda?y to w?a?nie efekt wiedzy o konsumencie.
Big data ma wtedy swoj? si??, kiedy mamy na ni? konkretny produkt. Ma?o organizacji mo?e sobie poradzi? z surowymi danymi. Dlatego trzeba dostarcza? produkty oparte o dane. To jest najwa?niejszy trend w big data – podkre?la Edward M??yk. – Rynek dostarczania us?ug w oparciu o dane, to przysz?o?ciowy trend. Te us?ugi b?d? dostarczane tak samo, jak produkty w ?wiecie rzeczywistym.
Za?o?ona trzy lata temu wroc?awska spó?ka, dzi?ki wykorzystaniu technologii wi-fi i beaconom dostarcza wiedz? o zachowaniach konsumentów w ?wiecie offline. Firma wyceniana ju? na przesz?o 20 mln z?, a jej tempo wzrostu przekracza 200 proc. rocznie. W portfolio jej klientów s? ju? m.in. Grupa ING, Grupa Onet czy Boston Consulting Group. Datarino zaczyna?a od wspó?pracy z sektorem finansowym, teraz oferuje te? narz?dzia dla bran?y handlowej oparte na analizie i pozyskiwaniu danych.
Datarino prowadzi dzia?alno?? nie tylko w Polsce, lecz tak?e w Czechach i Serbii. Cluify – stworzone przez ni? narz?dzie do pozyskiwania danych o ruchu konsumentów w ?wiecie rzeczywistym – jest kluczowym elementem strategii rozwoju spó?ki na lata 2017–2020 i ekspansji na globalne rynki, w szczególno?ci USA i UE.
Big data sama w sobie jest rynkiem trudnym. Trzeba w?o?y? du?o pracy, ?eby osi?gn?? sukces, równie? komercyjny. Dlatego po??czenie rozwoju rynku, sukcesów pojedynczych firm i zainteresowania inwestorów ?wiadczy o tym, ?e w big data mamy silny rozwój – ocenia Edward M??yk.
Jak wynika z bada? IDC, big data rozwija si? w tempie sze?ciokrotnie wi?kszym ni? ca?y rynek IT.