Bankowo?? w Polsce rozwija si? w kierunku coraz wi?kszej integracji z aplikacjami mobilnymi – przekonuje Karol Sadaj, country manager Revolut w Polsce. Ju? ponad po?owa klientów aktywnie korzystaj?cych z bankowo?ci elektronicznej robi to za pomoc? smartfona lub tabletu. Finansowe aplikacje przysz?o?ci po??cz? kilka funkcji. Us?ugi staja si? coraz mniej lokalne – aplikacj? pozwalaj? wykonywa? transakcje w dowolnej walucie, tak?e kryptowalutach. Bezpiecze?stwo u?ytkownikom zapewni sztuczna inteligencja.
Bankowo?? w Polsce rozwija si? w kierunku coraz wi?kszej integracji z aplikacjami mobilnymi. Ta aplikacja, która kiedy? by?a dodatkiem do us?ugi bankowej, dzisiaj jest jej integraln? cz??ci? i w zasadzie wszystko ju? mo?na za?atwi? w aplikacji, nie wybieraj?c si? do placówki – podkre?la Karol Sadaj, country manager Revolut w Polsce.
Z danych Zwi?zku Banków Polskich wynika, ?e w I kw. 2019 roku liczba aktywnych u?ytkowników bankowo?ci mobilnej przekroczy? 9 mln klientów. To o 43 proc. wi?cej ni? w I kw. 2018 roku. W ci?gu 12 miesi?cy liczba osób aktywnie korzystaj?cych z bankowo?ci w komórce zwi?kszy?a si? o 2,72 mln klientów.
Zmieniaj? si? te? us?ugi i one s? mniej lokalne, odwzorowuj? to, jak u?ytkownicy kupuj? online i podró?uj? po ?wiecie. Dzi?ki temu powstaje coraz wi?cej rozwi?za? zwi?zanych z walutami – wskazuje Karol Sadaj.
Banki i fintechy wprowadzaj? rozwi?zania, które umo?liwiaj? p?atno?ci w ró?nych walutach, tak?e krytowalutach. Revolut np. pozwala z poziomu aplikacji wymieni? ?rodki na jedn? kilkudziesi?ciu dost?pnych walut, bez kosztów przewalutowania i prowizji.
Kluczowe w 10–20 najbli?szych latach w rozwoju bankowo?ci b?dzie bezpiecze?stwo – ocenia Sadaj. – To m.in. sztuczna inteligencja i rozwi?zania, które b?d? bardzo dobrze przewidywa? mo?liwe zachowania u?ytkowników. Zg?osz? anomalie, zarówno zwi?zane z bezpiecze?stwem, jak i kwestie zwi?zane z praniem pieni?dzy albo finansowaniem terroryzmu, pojawi? si? te? pragmatyczne rozwi?zania typu wirtualne karty do bezpiecznych zakupów w sieci, które zmieniaj? numer po ka?dej transakcji.
Deutsche Bank Research w raporcie „Artificial intelligence in banking” wskazuje, ?e sztuczna inteligencja pomo?e zapobiec oszustwom bankowym – algorytmy sztucznej inteligencji sprawdz? wiarygodno?? transakcji kart kredytowych w czasie rzeczywistym czy zweryfikuj? to?samo?? klientów.
Kluczowy jest dost?p do us?ug finansowych. To, ?eby one nie by?y skomplikowane i by?y coraz bardziej przyjazne i dost?pne dla u?ytkowników, by w kilka klikni?? mo?na by?o np. kupi? sobie akcje zagranicznych spó?ek typu Apple albo Google. Dzisiaj millenialsi tak my?l? o inwestowaniu, dost?pno?? i ?atwo?? b?dzie na pewno czym?, co b?dzie trendem w najbli?szych latach – podkre?la ekspert.
Klienci e-bankowo?ci oczekuj? wygody i bezpiecze?stwa. Dlatego istotna jest ?atwo?? obs?ugi, szybko?? dzia?ania i gwarancja bezpiecze?stwa. Konsumenci oczekuj? tak?e us?ug szytych na miar? i szerokiej personalizacji, przy niewielkich kosztach.
Badanie #finanseprzysz?o?ci, przeprowadzone przez IBRIS dla Banku Millennium wskazuje, ?e w ci?gu najbli?szych lat bankowe aplikacje mobilne stan? si? centrum us?ug, nie tylko bankowych. Wed?ug 90 proc. Polaków, aplikacja mobilna b?dzie najwa?niejszym narz?dziem do zarz?dzania finansami osobistymi.
Zmiany w bankowo?ci, m.in. wdro?enie otwartej bankowo?ci, elementu dyrektywy PSD2, to szansa na rozwój polskich instytucji finansowych.
Konkurencja w finansach te? si? mocno zglobalizuje, co na pewno b?dzie dodatkowym wyzwaniem dla polskich banków. To, co na pewno jest istotn? zmienn?, to ?e bigtechy te? zaczynaj? wchodzi? nas rynek us?ug finansowych i konkurencja z ich strony z ich skal?, know-how i finansowaniem, które jest mo?liwe, mo?e by? du?ym wyzwaniem dla polskich banków, fintechów i bran?y finansowej – przekonuje Karol Sadaj.