Apple, globalny gigant technologiczny, przedstawi? w poniedzia?ek d?ugo oczekiwany zestaw s?uchawkowy VR, który ma zatrze? granic? pomi?dzy wirtualnym a rzeczywistym ?wiatem. To nowe urz?dzenie, nazwane “Vision Pro”, stanowi prób? firmy Apple, nazywanej niekiedy trendsetterem technologicznym, podboju rynku urz?dze? wirtualnej rzeczywisto?ci (VR), który dot?d nie zdo?a? przyci?gn?? szerokiej publiczno?ci.
Po latach spekulacji na temat tego produktu, dyrektor generalny Apple, Tim Cook, zaprezentowa? gogle “Vision Pro” na corocznej konferencji programistów firmy. Wydarzenie odby?o si? na kampusie firmy w Cupertino w Kalifornii, zaprojektowanym przez zmar?ego wspó?za?o?yciela firmy Apple, Steve’a Jobsa.
Pomimo obszernych zapowiedzi mo?liwo?ci zestawu s?uchawkowego podczas wydarzenia, konsumenci b?d? musieli poczeka?, zanim b?d? mogli dosta? urz?dzenie w swoje r?ce. Vision Pro zostanie wprowadzony na rynek na pocz?tku przysz?ego roku, a jego cena wyniesie 3500 USD.
Apple ju? od lat wprowadza prze?omowe technologie, pocz?wszy od pierwszego Maca sprzedawanego przez Steve’a Jobsa w 1984 roku, poprzez iPoda w 2001, iPhone’a w 2007, iPada w 2010, Apple Watcha w 2014 a? po AirPods w 2016 roku. Vision Pro jest kolejnym krokiem w tej tradycji. Przy tworzeniu gogli Apple korzysta?o z do?wiadcze? z ostatnich dziesi?cioleci projektowania produktów, a samo urz?dzenie obj?te jest ponad 5000 patentami.
Vision Pro b?dzie wyposa?one w 12 kamer, sze?? mikrofonów oraz szereg czujników, które umo?liwi? u?ytkownikom sterowanie urz?dzeniem i ró?nymi aplikacjami za pomoc? oczu i d?oni. Firma Apple opracowa?a równie? technologi? tworzenia trójwymiarowej cyfrowej wersji ka?dego u?ytkownika do wy?wietlania podczas wideokonferencji.
Pomimo optymizmu firmy Apple, urz?dzenia VR i rozszerzonej rzeczywisto?ci (AR) maj? na swoim koncie wiele niepowodze?. Za?o?yciel Facebooka, Mark Zuckerberg, opisa? te technologie jako “metawszech?wiat” i zmieni? nazw? swojej firmy na Meta Platforms, aby podkre?li? t? wizj?. Jednak metaverse, mimo i? firmowy zestaw s?uchawkowy do wirtualnej rzeczywisto?ci Meta Quest, pozostaje najlepiej sprzedaj?cym si? urz?dzeniem w tej kategorii, wci?? jest to nisza, która przyci?ga g?ównie graczy gier wideo.
Wed?ug firmy badawczej CCS Insight, ?rednie roczne dostawy urz?dze? rzeczywisto?ci wirtualnej i rozszerzonej wynios?y ?rednio 8,6 miliona sztuk od 2016 roku. Przewiduje si?, ?e sprzeda? b?dzie nadal powolna w tym roku, z przewidywan? sprzeda?? oko?o 11 milionów urz?dze?, a nast?pnie stopniowo wzro?nie do 67 milionów w 2026 roku.
Na konferencji, Apple og?osi?o równie?, ?e najnowsze modele dwóch wysokiej klasy linii komputerów, Mac Studio i Mac Pro, b?d? zasilane przez zaprojektowany przez firm? chip, który by? ju? dost?pny w ta?szych komputerach Mac. Mac Studio b?dzie sprzedawany za 2000 USD, a Mac Pro za 7000 USD. Firma zaprezentowa?a równie? nast?pny system operacyjny iPhone’a, iOS 17, który zawiera wi?cej narz?dzi do personalizacji i udost?pniania lokalizacji do rozmów telefonicznych i SMS-ów. Oprogramowanie ma by? udost?pnione jako bezp?atna aktualizacja we wrze?niu.
To jest bardzo wa?ne moment dla Apple. Rynek urz?dze? VR i AR jest pe?en potencja?u, ale nie uda?o si? jeszcze go w pe?ni zrealizowa?. Z jednej strony, Apple ma tradycj? wprowadzania na rynek produktów, które prze?amuj? bariery i staj? si? symbolem statusu – a nowy zestaw s?uchawkowy Vision Pro mo?e wpisa? si? w ten trend. Z drugiej strony, wielu poprzedników próbowa?o wej?? na ten rynek i nie odnios?o sukcesu, wi?c Apple musi zadba?, aby nie pope?ni? tych samych b??dów.
Czy Vision Pro stanie si? kolejnym prze?omowym produktem Apple? Czy poprowadzi nas do ery “komputerów przestrzennych”, o której mówi? Tim Cook? To s? pytania, na które konsumenci, inwestorzy i analitycy b?d? szuka? odpowiedzi w najbli?szych miesi?cach.
Jak zawsze, Apple jest na czele innowacji i podejmowania ryzyka. Firma nie boi si? wprowadza? na rynek nowych technologii, które mog? pocz?tkowo nie wydawa? si? popularne. Tak by?o z iPodem, iPhone’em i iPadem. Ka?de z tych urz?dze? mia?o na pocz?tku swoje sceptyków, ale ostatecznie sta?o si? globalnym fenomenem.
Czy Vision Pro pod??a t? sam? ?cie?k?? Tylko czas poka?e. W tym momencie mo?emy jedynie obserwowa?, analizowa? i czeka? na rozwój wydarze?. Jedno jest pewne: Apple znów próbuje zmieni? sposób, w jaki postrzegamy technologi? – i mo?e tylko oni mog? to zrobi?.
Mimo wszystko, to s? tylko spekulacje. Najwa?niejsze jest to, co konsumenci zdecyduj?. Czy zdecyduj? si? na zakup Vision Pro za 3500 dolarów? Czy poczuj?, ?e technologia ta wnosi do ich ?ycia wystarczaj?c? warto??, aby zas?ugiwa? na tak wysok? cen??
Tak czy inaczej, Apple zdecydowanie rozpocz??o nowy rozdzia? w historii technologii. Czy jest to rozdzia?, który przyniesie kolejn? rewolucj?, podobn? do tej, któr? przyniós? iPhone? Czekamy na to z niecierpliwo?ci?.
W przeciwie?stwie do innych nowo?ci og?oszonych podczas poniedzia?kowej konferencji WWDC23, informacja na temat Vision Pro nie zosta?a podana w j?zyku polskim, co mo?e sugerowa?, ?e Apple pominie ten region, je?li chodzi o dost?pno?? zestawu.