Asseco: Cyfryzacja wielu dziedzin ?ycia, czyli podsumowanie 2021 roku

Izabela Myszkowska
11 Min

2021 r. to czas niespotykanego do tej pory przyspieszenia cyfrowego. Zapotrzebowanie na e-us?ugi  wywo?ane przez pandemi? covid-19 spowodowa?o przyspieszenie procesów technologicznych od 5 do 7 lat. W mijaj?cym roku w IT realizowane by?y projekty, które w normalnych warunkach nie wydarzy?yby si? lub by?yby przesuwane w czasie. Wzrost znaczenia e-us?ug obserwowali?my m.in. w administracji publicznej, zdrowiu, handlu czy w us?ugach profesjonalnych chocia?by, na rynku kapita?owym czy przy zawieraniu transakcji drog? elektroniczn?. Wzros?a tak?e spo?eczna akceptacja dla e-us?ug i poziom ?wiadomo?ci obywateli co do mo?liwo?ci ich wykorzystywania.

Rejestry pa?stwowe coraz lepiej zinformatyzowane

W administracji publicznej nast?pi? dynamiczny wzrost zapotrzebowania na cyfryzacj? i automatyzacj? us?ug publicznych. Polacy coraz wi?cej spraw urz?dowych mogli za?atwia? przez internet, a z profilu zaufanego korzysta ju? ponad 13 mln Polaków. Wa?ne w tym roku projekty, które zacz??y funkcjonowa? to m.in. mPrawo jazdy czy mObywatel. Na mapie publicznych us?ug cyfrowych wzros?o znaczenie ZUS.

S?awomir Szmytkowski, Wiceprezes Asseco Poland
S?awomir Szmytkowski, Wiceprezes Asseco Poland

W minionym roku realizowali?my projekty, które pozwoli?y wprowadzi? kolejne e-us?ugi w administracji publicznej. Z naszej perspektywy najwa?niejsze by?o przej?cie przez ZUS obs?ugi programu Dobry Start (tzw. 300+). Wdro?yli?my rozwi?zanie centralne z pe?n? automatyzacj? obs?ugi procesów dla 98% sk?adanych wniosków, co pozwoli?o na skorzystanie z programu bez wizyty w urz?dzie i obni?y?o koszty obs?ugi programu w nast?pnych latach. Obecnie ZUS buduje kolejne rozwi?zania do obs?ugi 500+ i ?wiadczenia Rodzinny Kapita? Opieku?czy. Innym, wa?nym dla nas projektem by?o uruchomienie, na zlecenie Ministerstwa Sprawiedliwo?ci, Krajowego Rejestru Zad?u?onych  i zako?czenie wdro?enia Cyfrowej Granicy dla Ministerstwa Finansówmówi S?awomir Szmytkowski, Wiceprezes Asseco Poland.

Prze?omowy rok dla e-zdrowia

Dla cyfryzacji systemu ochrony zdrowia rok 2021 r. by? prze?omowy. W ci?gu ostatnich 12 miesi?cy zacz??y dzia?a? e-recepta czy e-skierowanie, a teleporada medyczna sta?a si? norm? w przypadku l?ejszych schorze? i dolegliwo?ci. W styczniu 2021 r. wprowadzono obowi?zek prowadzenia dokumentacji medycznej w formie elektronicznej, a w lipcu obowi?zek indeksowania na platformie P1 pi?ciu dokumentów. Wa?ne by?o tak?e wprowadzenie programu Profilaktyka 40 PLUS, który aby móg? by? rozliczony przez lekarza, musi by? sprawozdawany w formie elektronicznej. Nadal przeszkod? do pe?nego wdro?enia i stosowania tzw. EDM jest brak mechanizmu wymuszaj?cego korzystanie z niej, co wp?ywa na brak szerokiego stosowania si? do tych obowi?zków.

Krzysztof Groyecki, Wiceprezes Asseco Poland
Krzysztof Groyecki, Wiceprezes Asseco Poland

W 2021 r. najwa?niejszym wydarzeniem by?o dla nas utworzenie spó?ki Krajowy Operator Chmury Medycznej (Chmura dla Zdrowia) specjalizuj?cy si? w cyfryzacji s?u?by zdrowia. Realizuje ona wdro?enia elektronicznej dokumentacji medycznej (EDM) w chmurze i pozwala oferowa? naszym klientom najnowsze rozwi?zania technologiczne. W minionym roku realizowali?my równie? du?e projekty informatyzacji w 15 szpitalach nadzorowanych przez Ministerstwo Zdrowia, W ramach projektu integracji ogólnopolskiego systemu TOPSOR z naszym rozwi?zaniem AMMS, wdro?yli?my nowy system obs?ugi klienta w ponad 100 szpitalach w ca?ej Polsce  – mówi Krzysztof Groyecki, Wiceprezes Asseco Poland.

Nowe zjawiska na rynku kapita?owym

Przyspieszenie cyfrowe by?o widoczne tak?e na rynku kapita?owym. Mogli?my obserwowa? wiele nowych zjawisk, które mia?y wp?yw na jego rozwój, jak chocia?by budowanie przez instytucje finansowe oferty uwzgl?dniaj?cej potrzeby inwestorów pasywnych. Ros?o tak?e znaczenie robodoradztwa, a biura maklerskie wdra?a?y nowoczesne platformy dost?pu do us?ug maklerskich dla inwestorów detalicznych. Coraz powszechniejsza staje si? integracja platform internetowych i mobilnych z rozwi?zaniami bankowymi, a tak?e cyfryzacja onboardingu inwestorów gie?dowych. W mijaj?cym roku wa?nym wydarzeniem by?o og?oszenie przez GPW harmonogramu wdro?enia nowego systemu gie?dowego WATS. Coraz wi?ksze jest tak?e oczekiwanie ze strony instytucji finansowych „uchmurowienia” dostarczanych rozwi?za? IT.

Artur Trunowicz, Dyrektor Pionu Rynku Kapita?owego Asseco Poland
Artur Trunowicz, Dyrektor Pionu Rynku Kapita?owego Asseco Poland

2021 r. to na rynku kapita?owym bardzo intensywny czas transformacji cyfrowej. Realizowali?my dla klientów wiele z?o?onych projektów, które nios?y za sob? du?? zmian? technologiczn?. Jednym z wa?niejszych dla nas zdarze? by?o wdro?enie nowej generacji rozwi?za?, w tym platformy internetowej i mobilnej ePROMAK NEXT i mPROMAK NEXT w Biurze Maklerskim PKO Banku Polskiego. Rozpocz?li?my równie? prace nad now? generacj? g?ównego systemu maklerskiego PROMAK NEXT, który b?dziemy mogli zaprezentowa? naszym klientom w 2022 r.mówi Artur Trunowicz, Dyrektor Pionu Rynku Kapita?owego Asseco Poland.

Rok pod znakiem chmury

2021 r. by? niew?tpliwie rokiem chmury. Obserwowali?my wzrost znaczenia cloud comuptingu i olbrzymi popyt na us?ugi chmurowe. Ze wzgl?du na pandemi? przedsi?biorstwa skupia?y si? zachowaniu ci?g?o?ci biznesowej i zwi?kszaniu efektywno?ci kosztowej, co przek?ada?o si? na coraz wi?ksze wykorzystanie dost?pnych na ??danie, skalowalnych modeli chmury. Ros?o tak?e zainteresowanie t? technologi? ze strony instytucji publicznych. Wg McKinsey & Company rozwi?zania cloud computing, wdro?one w polskich firmach i instytucjach publicznych mog? przynie?? gospodarce do 2030 r. dodatkowe 121 mld z? czyli 4% PKB. Wa?nym wydarzeniem na chmurowej mapie by?o otwarcie polskiej placówki Gaia-X, europejskiego projektu na rzecz rozwoju technologii chmurowej. To kolejna inicjatywa wzmacniaj?ca trend zwi?zany z rozwojem i adopcj? technologii chmurowych na polskim rynku. We wrze?niu 2021 r. dzia?alno?? rozpocz??a nowa spó?ka w Grupie Asseco – Asseco Cloud, której celem jest dostarczanie wysokiej jako?ci us?ug opartych o chmur? oraz w?asne centra danych.

Lech Szczuka, Prezes Asseco Cloud
Lech Szczuka, Prezes Asseco Cloud

W 2021 r. realizowali?my projekty z wykorzystaniem cloud computing m.in. dla klientów z bran?y zdrowia, handlu czy telekomunikacji. Podpisali?my umow? z Amercian Heart of Poland, jednym z najwi?kszych dostawców us?ug medycznych na polskim rynku, na migracj? oraz utrzymanie kompleksowego systemu Asseco Medical Management Solution w modelu SaaS. To system obejmuj?cy kilkadziesi?t placówek medycznych dostarczanych w oparciu o chmur? Asseco wraz szeregiem profesjonalnych us?ug IT. Kontynuowali?my tak?e strategiczn? wspó?prac? z Dino Polska i wspierali?my spó?k? w transformacji cyfrowej m.in. poprzez utrzymanie kluczowych systemów produkcyjnych oraz wsparcie wdro?enia nowego systemu ERP. Dla Grupy Polsat Plus oraz Netii realizowali?my wdro?enie oraz adopcj? us?ugi Office 365 oraz rozwi?za? bezpiecze?stwa opartych o Microsoft 365 Security mówi Lech Szczuka, Prezes Asseco Cloud.

Cyberbezpiecze?stwo numerem jeden

W 2021 r. podobnie jak wszyscy, tak i bran?a cyberbezpiecze?stwa mierzy?a si? z oddzia?ywaniem pandemii na procesy biznesowe. Zdalny model pracy w wi?kszo?ci firm i instytucji sprawi?, ?e „powierzchnia ataku” znacz?co si? zwi?kszy?a i konieczne sta?o si? bardzo dynamiczne zarz?dzanie ryzykami oraz ci?g?e uzupe?nianie rozwi?za? z zakresu cyberbezpiecze?stwa. Dzia?ania cyberprzest?pców w wielu przypadkach okazywa?y si? na tyle skuteczne, ?e straty podmiotów, zaatakowanych np. ransomware przybiera?y niebagatelne rozmiary. Jeszcze bardziej niebezpieczne sta?y si? ataki prowadzone przez wyspecjalizowane zespo?y, dzia?aj?ce w interesie obcych pa?stw. Ro?nie ?wiadomo??, ?e skuteczne zabezpieczanie swoich zasobów i procesów biznesowych przed cyberatakami staje si? warunkiem koniecznym do prowadzenia biznesu. Pomaga w tym na przyk?ad Ustawa o krajowym systemie cyberbezpiecze?stwa, ale jest jeszcze wiele do zrobienia.

Krzysztof Dyki, Prezes ComCERT (Grupa Asseco)
Krzysztof Dyki, Prezes ComCERT (Grupa Asseco)

W 2021 r. dostarczali?my i integrowali?my rozwi?zania czo?owych producentów i wspierali?my klientów w budowaniu procesów w obszarze zarz?dzania incydentami. Przyst?pili?my tak?e do du?ego projektu badawczo-rozwojowego i wspólnie z naszymi konsorcjantami, chcemy stworzy? unikalne rozwi?zanie, wspieraj?ce firmy z najbardziej krytycznymi zasobami w zwalczaniu najgro?niejszych ataków klasy APT. Poszerzyli?my równie? nasz? ofert? o w?asny produkt do zabezpieczania kodu, który jest unikalny w skali ?wiatowej. Dzi?ki tym dzia?aniom w 2021 r. poszerzyli?my grono naszych klientów o kolejne firmy o strategicznym znaczeniu, w tym rozpocz?li?my wspó?prac? z Poczt? Polsk?. Wierzymy, ?e w 2022 r., po zako?czeniu budowy Cyber Defense Africa, projektu realizowanego wspólnie z Asseco Data Systems, czeka nas dalsza ekspansja na rynkach zagranicznych. Szykujemy si? do wsparcia klientów w dostosowaniu si? do nowych regulacji zwi?zanych z nowelizacj? Ustawy o krajowym systemie cyberbezpiecze?stwa. Mamy te? nadziej? na prze?omowe dzia?ania w obszarze dostarczania rozwi?za? pozwalaj?cych przeprowadza? praktyczne ?wiczenia z reagowania na cyberatakimówi Krzysztof Dyki, Prezes ComCERT (Grupa Asseco)

Us?ugi zaufania docenione przez biznes

2021 r. by? te? prze?omowy, je?li chodzi o ?wiadomo?? korzystania z us?ug zaufania, w tym z podpisu elektronicznego. Coraz wi?cej firm w??cza go w swoje procesy biznesowe i kontakty z klientami, a tak?e jest on wykorzystywany przez osoby zarz?dzaj?ce w organizacjach. E-podpis sta? si? dla wielu firm i instytucji pocz?tkiem lub wa?nym elementem przyspieszonej transformacji cyfrowej. Przed rynkiem us?ug zaufania nadal jeszcze wiele wyzwa?, szczególnie ze wzgl?du na brak usankcjonowania przepisów zwi?zanych w videoweryfikacj?, co utrudnia dostawcom e-podpisu rozwój na rynkach zagranicznych, a tak?e przez nowelizacj? rozporz?dzenia eIDAS, która wp?ynie na ten rynek na poziomie ca?ej Unii Europejskiej.

Artur Mi?kina, Dyrektor Sprzeda?y Projektów Kluczowych, Asseco Data Systems

W 2021 r. realizowali?my dla klientów projekty, które przenosi?y ich biznesy na nowy poziom zarówno w logistyce, sprzeda?y czy obs?udze klienta. Oferowane przez nas rozwi?zania odpowiadaj? na bie??ce wyzwania firm zwi?zane z transformacj? cyfrow?. Wykorzystywane przy tym by?y zarówno e-podpisy mobilne, sk?adane na urz?dzeniach mobilnych lub komputerach stacjonarnych przy wykorzystaniu us?ugi SimplySign, jaki i e-podpis „kartowy”, sk?adany przy u?yciu fizycznej karty, podobnej do karty sim. Kluczowe projekty w tym roku to wdro?enie e-podpisu w punktach sprzeda?y Plusa, zdigitalizowanie procesów podpisywania umów leasingowych przez klientów Santander Leasing, a tak?e usprawnienie procesów logistycznych w ?abce Polska, dzi?ki wdro?eniu naszych kwalifikowanych us?ug zaufaniamówi Artur Mi?kina, Dyrektor Sprzeda?y Projektów Kluczowych, Asseco Data Systems.

Udostępnij