Audi intensyfikuje badania nad paliwami syntetycznymi

Bartosz Martyka
Bartosz Martyka
Posiada wieloletnie do?wiadczenie w PR, przedsi?biorca, by?y reseller i programista. Specjalizuje si? w zarz?dzaniu strategicznym.
3 Min
e-diesel

Koncern z Ingolstadt, wraz z firmami partnerskimi Ineratec GmbH i Energiedienst Holding AG, ma zamiar uruchomi? pilota?ow? instalacj? do produkcji paliwa e-diesel zlokalizowan? w Laufenburgu, w szwajcarskim kantonie Aargau. Energia niezb?dna do produkcji, po raz pierwszy pozyskiwana b?dzie z odnawialnych ?róde? energii. Planowana wytwórnia b?dzie w stanie wyprodukowa? oko?o 400 000 litrów paliwa rocznie.

Od kilkunastu ju? lat, Audi prowadzi badania nad przyjaznymi dla ?rodowiska, opartymi o dwutlenek w?gla paliwami, takimi jak e-gaz, e-benzyna czy ca?kowicie syntetyczny e-diesel. Obecnie, koncern intensyfikuje prace nad produkcj? paliwa e-diesel. „Dzi?ki nowoczesnym technologiom, w ramach projektu wdra?anego w Laufenburgu b?dziemy w stanie prowadzi? wydajn? produkcj? krótkich partii paliwa e-diesel, co uczyni proces produkcyjny bardziej efektywnym ekonomicznie.
W pilota?owej instalacji b?dzie mo?liwe tzw. sprz??enie sektorów, czyli innymi s?owy po??czenie potencja?ów energii elektrycznej, ciep?a i mobilno?ci, co z kolei pozwoli na magazynowanie energii odnawialnej” – wyja?nia Reiner Mangold, szef dzia?u Zrównowa?onego Rozwoju Produktu w AUDI AG.

e-diesel Audi

Audi e-diesel ma potencja? uczynienia z konwencjonalnych silników spalinowych jednostek niemal zupe?nie neutralnych pod wzgl?dem emisji CO2. Paliwo to produkuje si? w specjalnej instalacji, w procesie przekszta?cenia nadwy?ek energii wodnej w paliwo syntetyczne. Zachodzi tu proces chemiczny: zielona energia, generowana na miejscu w elektrowni wodnej, w procesie elektrolizy wody przekszta?ca si? w wodór i tlen. W nast?pnym etapie, wodór reaguje z dwutlenkiem w?gla z wykorzystaniem innowacyjnej i bardzo kompaktowej techniki mikrotechnologii. Dwutlenek w?gla pozyska? mo?na wprost z atmosfery lub z gazów odpadowych. Podobnie jak w przypadku pozosta?ych e-paliw Audi, CO2 jest tu jedynym ?ród?em w?gla. W wyniku reakcji powstaj? zwi?zki w?glowodorowe. W ko?cowym etapie procesu dziel? si? one na w?a?ciwe paliwo Audi e-diesel oraz na wosk, wykorzystywany w innych ga??ziach przemys?u.

Planuje si?, ?e pierwsze ilo?ci e-diesla zostan? wyprodukowane w Laufenburgu najwcze?niej w przysz?ym roku. Audi oraz partnerzy w projekcie, firmy Ineratec i Energiedienst AG, skompletuj? wszystkie niezb?dne dokumenty dotycz?ce uruchomienia instalacji w ci?gu najbli?szych kilku tygodni. Prace budowlane rozpoczn? si? na pocz?tku roku 2018.

Ad imageAd image

To ju? drugi partnerski projekt Audi, który powsta? w oparciu o zasad? „power-to-liquid” (zamiana energii elektrycznej w ciecz). Od roku 2014, cztery pier?cienie wspó?pracuj? blisko z oferuj?c? nowoczesne rozwi?zania energetyczne firm? Sunfire z Drezna. Sunfire analizuje wytwarzanie paliwa e-diesel z wykorzystaniem powy?szej zasady, stosuj?c jednak odmienne technologie. Innym przyk?adem zaanga?owania Audi w produkcj? e-paliw jest w?asna instalacja koncernu w Wertle w pó?nocnych Niemczech, wytwarzaj?ca e-gaz (dok?adnie: syntetyczny metan) wykorzystywany do nap?du wersji g-tron rodzin modelowych A3, A4 i A5. Koncern z Ingolstadt, wraz
z innymi partnerami, prowadzi równie? badania nad produkcj? e-benzyny.

Udostępnij