Audi wykorzystuje rzeczywisto?? rozszerzon? do poprawy wydajno?ci w planowaniu logistyki

Klaudia Ciesielska
4 Min
audi min

Audi, w planowaniu kompleksowych procesów logistycznych, w coraz wi?kszym stopniu opiera si? na rzeczywisto?ci rozszerzonej (AR). Wirtualna prezentacja trójwymiarowych hologramów wy?wietlanych w ich aktualnym ?rodowisku, pomaga pracownikom logistyki lepiej zaplanowa? przysz?e, potencjalne sytuacje. W zwi?zku z tym nie s? ju? potrzebne np. modele pojemników lub urz?dze?, wykorzystywane wcze?niej w tym procesie. Audi u?ywa teraz do tego celu najnowszej generacji urz?dzenia “HoloLens 2” firmy Microsoft.

Audi, Microsoft

System „LayAR” (skrót od „layout” i „augmented reality”) wspiera planerów logistyki Audi w ustalaniu nowych struktur logistycznych w istniej?cych ju? halach produkcyjnych. Oprogramowanie wykorzystuje funkcjonuj?ce dane CAD dot. ró?nych obiektów: pó?ek, pojemników, rozmaitych cz??ci. LayAR wizualizuje taki przedmiot w postaci trójwymiarowego hologramu na urz?dzeniu AR i wy?wietla go w naturalnej wielko?ci i w jego aktualnym ?rodowisku.

„Techniki cyfrowe w produkcji Audi wykorzystujemy systematycznie. To one odzwierciedlaj? w dzisiejszych czasach prawdziw? przewag? – Vorsprung” – mówi Peter Kössler, cz?onek zarz?du AUDI AG ds. produkcji i logistyki. W tym roku urz?dzenia AR sta?y si? sta?ym elementem „toolboxu” planistów logistyki. Dzi?ki temu, ich praca staje si? bardziej efektywna i mo?e rozpocz?? si? znacznie wcze?niej. Przyk?ad: specjali?ci z dzia?u produkcji nadwozi w Ingolstadt planuj? obecnie sposoby wykorzystania innowacyjnego systemu transportu bez kierowcy – na d?ugo przed dostarczeniem do fabryki pierwszych zautomatyzowanych pojazdów tego typu. Wkrótce system LayAR b?dzie te? wykorzystywany do uruchomienia produkcji samochodów elektrycznych w zak?adzie g?ównym.

Ad imageAd image

„Do tej pory, by zwizualizowa? struktury i wzgl?dne rozmiary obiektów, u?ywali?my prototypów i modeli kontenerów, pó?ek i linii, misternie przytwierdzonych do pod?ogi” – mówi kierownik projektu Tobias Brigl. „To wymaga du?ej wyobra?ni. Rzeczywisto?? rozszerzona jest idealnym narz?dziem do wype?nienia luki mi?dzy ?wiatem realnym, a wirtualnym.” Pomaga we wczesnym rozpoznawaniu problemów i szybkim opracowywaniu rozwi?za?.

Dzi?ki synchronizacji, te same obrazy s? wy?wietlane na wielu urz?dzeniach AR w tym samym czasie. Je?li u?ytkownik si?ga po jaki? obiekt, prostymi ruchami r?k mo?e go poruszy?, obróci? lub zast?pi?. Wszystkie zaanga?owane osoby widz? zmiany w czasie rzeczywistym. Wspólny obraz upraszcza dyskusj?, a tym samym u?atwia wspóln? prac? – nawet poza granicami obiektów i ponad granicami pa?stw. W przysz?o?ci, specjali?ci z innych zak?adów lub pracuj?cy w domu, b?d? mogli w??czy? si? w podejmowanie tego typu decyzji poprzez konferencje online.

Zespó? projektowy „Supply Chain Planning” wraz z partnerem, firm? Viscopic, przez kilka miesi?cy testowa? nowe oprogramowanie. Jest ono u?ywane podczas warsztatów planistycznych w hali produkcyjnej, podczas prezentacji oraz w przypadku planowania uk?adu biur. LayAR umo?liwia planistom wirtualne zminiaturyzowanie ca?ej aran?acji hali do punktu, w którym mo?e by? ona rzutowana na tablic?. Wirtualne narz?dzie u?atwia precyzyjny pomiar odleg?o?ci i powierzchni bezpo?rednio w obrazie holograficznym. Wszystkie zmiany i wyniki, na przyk?ad z warsztatu, mog? by? nast?pnie w zaledwie kilka sekund przeniesione do CAD. Oznacza to, ?e wszyscy pracownicy uczestnicz?cy w projekcie mog? natychmiast kontynuowa? prac?, korzystaj?c z nowego statusu planowania.

Producent samochodów premium z Ingolstadt wykorzystuje rzeczywisto?? mieszan? równie? w innych dziedzinach: Audi Product Communications ju? od kilku lat wykorzystuje “wirtualne eksponaty” do wizualizacji procesów technicznych i z?o?onych technologii dla dziennikarzy. Animacje holograficzne bazuj? na danych projektowych CAD i s? prezentowane podczas spotka? dla mediów w trzech wymiarach, za pomoc? urz?dze? HoloLens drugiej generacji.

Udostępnij