Automatyzacja procesów ksi?gowych – zagro?enie czy szansa dla pracowników?

Newsroom BrandsIT
4 Min
technologia

Nowe technologie jednych ciesz?, innych strasz?. Post?puj?ca automatyzacja sprawia, ?e roboty w coraz wi?kszym stopniu potrafi? wyr?czy? cz?owieka w pracy. Jak procesy automatyzacji wp?ywaj? na zmian? specyfiki pracy w ksi?gowo?ci? Jakie decyzje powinni podj?? pracownicy, by odnale?? si? w nowych realiach? – radzi Alicja Skiba-Walczak, Branch Director w Goldman Recruitment.

Liderami zmian w obszarze automatyzacji s? du?e przedsi?biorstwa, które maj? rozbudowane dzia?y ksi?gowo?ci. RPA (Robotic Process Automation) to g?ównie domena centrów BPO/SSC, które ch?tnie inwestuj? w innowacyjne rozwi?zania z uwagi na bardzo liczne i powtarzalne procesy ksi?gowe. Roboty przejmuj? od ludzi obs?ug? najprostszych, a czasoch?onnych operacji, które dot?d wymaga?y zaanga?owania wielu osób. Jakie to czynno?ci? Rejestracja faktur zakupowych, rozliczenia bankowe, p?atno?ci za us?ugi, przekazywanie spraw do dzia?ów windykacji czy dekretacja faktur. Efektywno?? robotów jest imponuj?ca – maszyny w dziale fakturowania skracaj? czas obs?ugi procesów o 50%. To gigantyczna oszcz?dno?? dla firmy. Przypadki trudniejsze czy ewentualne anomalie przekazywane s? pracownikom, którzy dzi?ki temu zajmuj? si? wy??cznie nietypowymi sytuacjami. Ich praca staje si? dzi?ki temu mniej rutynowa i ciekawsza, mog? oni w wi?kszym stopniu wykorzysta? swój potencja? obs?uguj?c bardziej skomplikowane procesy.

Automatyzacja to z pozoru kosztowny proces, zwraca si? jednak bardzo szybko. Przyk?adem jest wdro?enie, które przeprowadzi?a jedna z du?ych mi?dzynarodowych firm, maj?cych na ?wiecie kilkadziesi?t zak?adów produkcyjnych. W polskim oddziale zainstalowano robota, który zaj?? si? dekretacj? i ksi?gowaniem faktur. Wcze?niej procesami tymi zajmowa?o si? 7 pe?noetatowych pracowników. Mimo du?ej obsady osoby te mia?y trudno?ci z ich terminow? obs?ug?, zdarza?y si? opó?nienia. W zwi?zku z rozwojem liczba dokumentów ros?a, w perspektywie nale?a?o zwi?kszy? zatrudnienie. Firma posz?a w inn? stron? – zautomatyzowa?a te procesy, robot pracuj?cy 24 godziny na dob? zast?pi? ca?y zespó?. Cyfra, która z pewno?ci? zainteresuje niejednego CFO: inwestycja zwróci?a si? po 8 miesi?cach! Wdro?enie nie spowodowa?o uci??liwych perturbacji i zamieszania – testy trwa?y zaledwie tydzie?. Od wst?pnej koncepcji do zako?czenia projektu min??y zaledwie 3 miesi?ce. Wnioski nasuwaj? si? same.

Ta nowa sytuacja oznacza dla pracowników konieczno?? podj?cia decyzji odno?nie ?cie?ki dalszej kariery. To szansa dla lepszych i bardziej aktywnych – ci, którzy zrobi? krok do przodu, odnajd? si? w zmieniaj?cych si? realiach. Osoby, które nie wykonaj? ?adnego ruchu czekaj?c na rozwój zdarze?, musz? liczy? si? z ryzykiem utraty pracy. Sektor BPO/SSC zatrudnia w Polsce ponad 300 tys. osób, wiele w nich do tej pory obs?ugiwa?o procesy które s? lub wkrótce b?d? przej?te przez roboty. Cho? ofert pracy dla ksi?gowych jest wci?? bardzo du?o i w przeci?gu najbli?szych 2-3 lat sytuacja si? nie zmieni, redukcja liczebno?ci dzia?ów to kwestia czasu.

Dobrym kierunkiem jest rozwijanie umiej?tno?ci analitycznych – nie ma automatyzacji tam, gdzie potrzebna jest interpretacja regulacji czy przepisów oraz kreatywne my?lenie. Zw?aszcza w obszarze, w którym regulacje te cz?sto si? zmieniaj?. To doskona?y moment na zmian? profilu kompetencji – na rynku pracownika do?? ?atwo o now? prac?, z uwagi na ograniczon? dost?pno?? kandydatów pracodawca mo?e przymkn?? oczy na pewne braki i zainwestowa? w rozwój i szkolenia. Co logiczne, ro?nie równie? zapotrzebowanie na specjalistów RPA – firmy tworz? w?asne dzia?y automatyzacji i poszukuj? programistów. To kolejna szansa dla tych, którzy chc? si? przekwalifikowa?.

Ad imageAd image

Automatyzacja to droga jednokierunkowa, zwi?zany z ni? post?p jest nieodwracalny. Najwa?niejsze, by w tej zmianie dostrzec nie zagro?enie, a szans? na swój rozwój. Jedno jest pewne – osoby pracuj?ce w ksi?gowo?ci powinny szybko przyzwyczai? si? do sytuacji, w której ich s?siadem przy biurku b?dzie robot. S? firmy, w których pracownicy s? ju? oswojeni z t? sytuacj? na tyle, ?e nadaj? maszynom ludzkie imiona. W ko?cu przyjemniej pracuje si? rami? w rami? z Mari? czy Markiem, ni? obok bezimiennego zestawu uk?adów scalonych.

Udostępnij