AWS umo?liwia programistom na ca?ym ?wiecie obs?ug? aplikacji, które wymagaj? minimalnych opó?nie?. Jednak pojawiaj?ce si? nowe typy interaktywnych aplikacji, takich jak streaming gier komputerowych, wirtualna rzeczywisto?? i rendering w czasie rzeczywistym, wymagaj? jeszcze mniejszych, jednocyfrowych milisekundowych opó?nie? dla u?ytkowników ko?cowych i urz?dze? po??czonych przez sieci komórkowe. Ponadto przypadki zastosowa?, takie jak automatyka przemys?owa, inteligentne miasta, internet rzeczy i autonomiczne pojazdy, wymagaj? przetwarzania danych w pobli?u ?ród?a, aby oszcz?dza? zasoby, takie jak moc i przepustowo?? urz?dze?. I nawet w przypadku sieci 5G, która jest do 20 razy szybsza ni? 4G, urz?dzenia mobilne, ??cz?c si? z aplikacj? przez internet, nadal musz? pokona? wiele przeszkód w sieci. Ruch aplikacji musi odbywa? si? z urz?dzenia do sieci komórkowej do urz?dze? sieciowych na obrze?ach sieci komórkowej i do internetu, aby dosta? si? do serwerów aplikacji. To mo?e powodowa? opó?nienia przekraczaj?ce 100 milisekund. Uniemo?liwia to programistom wykorzystanie pe?nego potencja?u 5G do rozwi?zywania przypadków u?ycia z ma?ymi opó?nieniami. Wavelength rozwi?zuje te problemy poprzez doprowadzenie us?ug AWS na kraw?d? sieci 5G, minimalizuj?c opó?nienia w po??czeniu z aplikacj? z urz?dzenia mobilnego.
Programi?ci uruchamiaj?cy swoje aplikacje w oparciu o AWS mog? przenosi? swoje aplikacje do Wavelength Zones, polegaj?ca na umieszczaniu mocy obliczeniowej i us?ug przechowywania zasoby w centrach danych dostawców us?ug telekomunikacyjnych na obrze?ach sieci 5G, oraz p?ynnie korzysta? z szerokiego zakresu us?ug AWS w regionie. Dzi?ki temu deweloperzy mog? dostarcza? aplikacje wymagaj?ce jednocyfrowych milisekundowych opó?nie?, takie jak strumieniowe transmisje wideo w grach, sztuczna inteligencja oraz rozszerzona i wirtualna rzeczywisto?? (AR/VR).
AWS Wavelength przenosi us?ugi AWS na kraw?d? sieci 5G, minimalizuj?c opó?nienia w po??czeniu z aplikacj? z urz?dzenia mobilnego. Ruch aplikacji mo?e dotrze? do serwerów aplikacji dzia?aj?cych w Wavelength Zones bez konieczno?ci opuszczania sieci operatora komórkowego. Pozwala to ograniczy? dodatkowe przeskoki sieciowe do internetu, które mog? skutkowa? opó?nieniami ponad 100 milisekund, uniemo?liwiaj?c u?ytkownikom pe?ne wykorzystanie przepustowo?ci i opó?nie? 5G.
Wavelength dostarcza spójnego do?wiadczenia programistycznego w wielu sieciach 5G na ca?ym ?wiecie, pozwalaj?c budowa? nast?pn? generacj? aplikacji o ultra niskich opó?nieniach przy u?yciu znanych us?ug AWS, API i narz?dzi. Mo?esz po prostu rozszerzy? swoj? chmurow? sie? VPC do jednej lub wi?cej Wavelength Zones, a nast?pnie korzysta? z zasobów AWS, takich jak serwery wirtualne EC2, dyski (EBS), us?ugi konteneryzacyjne (ECS oraz EKS), zarz?dzanie u?ytkownikami i dost?pami (IAM), AWS CloudFormation i AWS Autoscaling, aby budowa?, uruchamia?, zabezpiecza?, zarz?dza? i skalowa? swoje aplikacje. Maj?c tylko konto AWS, mo?esz wdra?a? swoje aplikacje 5G w Wavelength Zones i bezproblemowo ??czy? si? z aplikacjami i us?ugami w AWS Regions. Wavelength oferuje elastyczno?? w zakresie skalowania w gór? lub w dó? i p?aci tylko za zasoby, z których korzysta u?ytkownik.
Zalety podej?cia budowy aplikacji w oparciu o 5G
Bardzo ma?e opó?nienie dla 5G
Wavelength ??czy w sobie us?ugi obliczeniowe i magazynowe AWS z wysok? przepustowo?ci? i niskimi opó?nieniami sieci 5G, aby umo?liwi? programistom wprowadzanie innowacji i budowanie aplikacji zupe?nie nowej klasy, które s?u?? u?ytkownikom ko?cowym z jednocyfrowymi milisekundowymi opó?nieniami w sieci 5G.
Znany i jednolity interfejs API
Wavelength umo?liwia korzystanie ze znanych narz?dzi i us?ug AWS do budowania, zarz?dzania, zabezpieczania i skalowania aplikacji, takich jak Amazon VPC, Amazon EC2, Amazon ECS i AWS IAM.
Elastyczne i skalowalne
Wavelength oferuje korzy?ci AWS, takie jak elastyczno??, dost?pno?? i niskie ceny w trybie pay-as-you-go. Dzi?ki funkcji Wavelength mo?na rozpocz?? dzia?alno?? na ma?? skal? w miar? wzrostu potrzeb, nie martwi?c si? o zarz?dzanie sprz?tem fizycznym ani maksymalizacj? wykorzystania zakupionej pojemno?ci.
Globalna sie? 5G
Wavelength b?dzie dost?pna w sieciach operatorów telekomunikacyjnych, takich jak Verizon, Vodafone, KDDI i SK Telecom na terenie Stanów Zjednoczonych, Europy, Japonii i Korei, aby umo?liwi? dostarczanie aplikacji o bardzo ma?ych opó?nieniach do globalnej bazy u?ytkowników ko?cowych i pod??czonych urz?dze?.
Jak to dzia?a?
- Rozszerzenie Amazon Virtual Private Cloud (VPC) o stref? Wavelength Zone i tworzenie zasobów AWS, takich jak instancje Amazon Elastic Compute Cloud (EC2) w po??danych podsieciach.
- Wdro?enie cz??ci aplikacji, które wymagaj? ultra niskiego opó?nienia w Wavelength Zones, a nast?pnie bezproblemowe po??czenie z reszt? aplikacji i pe?n? gam? us?ug w chmurze dzia?aj?cej w regionie AWS.
- Ruch aplikacji mo?e dotrze? do serwerów aplikacji dzia?aj?cych w Wavelength Zones bez konieczno?ci opuszczania sieci komórkowej.
Przyk?ady zastosowa? technicznych
Obliczanie ultra niskich opó?nie?
Dostarczaj u?ytkownikom ko?cowym wysokowydajne obliczenia na granicy wydajno?ci aplikacji i powstaj?cych interaktywnych aplikacji, takich jak strumieniowe transmisje gier, wirtualna rzeczywisto?? i rendering w czasie rzeczywistym, które wymagaj? opó?nie? rz?du jednocyfrowych milisekund.
Przetwarzanie na kraw?dzi
W??czanie i wy??czanie zada? przetwarzania danych odbywaj?cych si? na granicy sieci operatora komórkowego w celu zachowania zasobów urz?dze? 5G, takich jak pami?? masowa, zasilanie i przepustowo?? dla przypadków u?ytkowych, takich jak automatyka przemys?owa, inteligentne miasta, IoT i autonomiczne pojazdy.
Sztuczna Inteligencja na kraw?dzi
Trenuj, aktualizuj i uruchamiaj modele uczenia maszynowego bez skomplikowanych wdro?e? do urz?dzenia, a tak?e zmniejszaj wymagania urz?dzenia w zakresie oblicze?, pami?ci masowej i mocy. Na przyk?ad, roboty mog? korzysta? z prognozowania w chmurze w celu okre?lenia lokalizacji i unikni?cia kolizji.
Przyk?ady u?ycia aplikacji
Transmisja strumieniowa wideo w grze/na ?ywo
Streaming gier pozwala graczom na strumieniowe przesy?anie d?wi?ku i obrazu gry z serwera strumieniowego do swoich klientów, dzi?ki czemu najbardziej wymagaj?ce gry s? dost?pne na urz?dzeniach o ograniczonej mocy obliczeniowej. Dane wej?ciowe u?ytkownika s? przesy?ane z powrotem do serwera w czasie rzeczywistym, co pozwala serwerowi na strumieniowe przesy?anie odpowiednich klatek wideo z powrotem do graczy. Przesy?anie strumieniowe gry mo?e korzysta? z Wavelength, poniewa? opó?nienie ma ogromne znaczenie dla zachowania wra?enia u?ytkownika. Podobnie jak w przypadku strumieniowania gier, interaktywna transmisja strumieniowa wideo na ?ywo pozwala klientom na interakcj? z tre?ci? wideo bez d?ugiego czasu buforowania.
Nauka maszynowa edge
Dzisiejsze urz?dzenia s? ograniczone przez procesor, pami?? i moc, ale nadal potrzebuj? analizy w czasie rzeczywistym dla takich rozwi?za?, jak samojezdne samochody, konserwacji zapobiegawczej i robotyki. Poleganie na chmurze zmniejsza wymagania wobec urz?dze? i u?atwia szkolenie i aktualizacj? modeli bez skomplikowanych wdro?e? do urz?dzenia. Na przyk?ad, roboty mog? korzysta? z funkcji przewidywania w chmurze w celu okre?lenia lokalizacji i unikni?cia kolizji. Zarz?dzanie modelami na d?ugo?ci fali upraszcza ??czno??, bezpiecze?stwo, gromadzenie danych i analiz? z wielu ?róde?.
AR/VR
Motion to photon latency (MTP) – czas pomi?dzy wykonaniem ruchu przez u?ytkownika a wy?wietleniem odpowiedniej tre?ci – jest krytyczn? w?a?ciwo?ci? wszystkich systemów AR/VR. Opó?nienie MTP musi wynosi? ~20ms lub mniej, aby zapewni? realistyczne wra?enia klienta i unikn?? zawrotów g?owy. D?ugo?? fali pozwala systemom AR/VR ??czy? si? bezpo?rednio z obliczeniami z niskimi opó?nieniami, umo?liwiaj?c AR/VR w miejscach, gdzie nie jest po??dane lub mo?liwe uruchomienie lokalnych systemów serwerowych.
Kiedy u?ywasz AWS Outposts, AWS Local Zones i AWS Wavelength?
Obecnie, dzi?ki AWS Outposts, AWS Local Zones i AWS Wavelength, AWS pomaga klientom poprzez dostarczanie spójnych do?wiadcze? przy u?yciu tych samych API i narz?dzi do obs?ugi aplikacji o niskich opó?nieniach lub lokalnych wymaga? w zakresie przetwarzania danych, gdziekolwiek maj? one by? wdro?one. Urz?dzenia AWS Outposts dostarczaj? natywne us?ugi, infrastruktur? i modele operacyjne AWS do praktycznie ka?dego centrum danych, przestrzeni kolokacyjnej lub obiektu na miejscu. Outposts AWS s? zaprojektowane dla po??czonych ?rodowisk i mog? by? wykorzystywane do obs?ugi obci??e?, które musz? pozosta? w obiekcie ze wzgl?du na ma?e opó?nienia lub lokalne potrzeby w zakresie przetwarzania danych. Local Zones (tzw. strefy lokalne) przenosz? us?ugi AWS, takie jak obliczenia, przechowywanie i tworzenie sieci do wi?kszej ilo?ci lokalizacji na ca?ym ?wiecie, pocz?wszy od strefy lokalnej w Los Angeles. Strefy lokalne rozszerzaj? zakres us?ug AWS Cloud bli?ej u?ytkowników ko?cowych, aby umo?liwi? dostarczanie aplikacji wymagaj?cych bardzo ma?ych opó?nie? w tych lokalizacjach. Dzia?aj? one podobnie jak zwyk?e strefy AWS (Availability Zone), dzi?ki czemu klienci mog? zwi?ksza? i zmniejsza? swoje rozmiary w zale?no?ci od potrzeb, stosuj?c ceny “pay-as-you-go”. Wavelength Zones zawieraj? pami?? masow? AWS i obliczenia wewn?trz sieci 5G dostawców us?ug telekomunikacyjnych, aby pomóc programistom w tworzeniu aplikacji dla mobilnych u?ytkowników ko?cowych i bezprzewodowych urz?dze? brzegowych z jednocyfrowymi milisekundowymi opó?nieniami. AWS Wavelength pozwala na dotarcie ruchu aplikacji do serwerów aplikacji dzia?aj?cych w Strefach Wavelength Zones bez konieczno?ci opuszczania sieci komórkowej. Wavelength dzia?a tak samo jak istniej?ce strefy dost?pno?ci, wi?c klienci mog? zwi?ksza? i zmniejsza? swój ruch w zale?no?ci od potrzeb za pomoc? cen na ??danie.
Referencje klientów
Bethesda Softworks jest wielokrotnie nagradzanym, ?wiatowym wydawc? gier wideo, najbardziej znanym z ikonicznych franczyzy, takich jak The Elder Scrolls, Fallout i DOOM. Bethesda, wraz z zespo?em in?ynierów w spó?ce zale?nej id Software, opracowa?a now? technologi? gier w chmurze, o nazwie Orion, która znacznie zwi?ksza wra?enia p?yn?ce z gier wideo przesy?anych strumieniowo. Ta nowa technologia jest w??czona do silnika gry w celu optymalizacji wydajno?ci w chmurze. Poprzez znaczne zmniejszenie opó?nie? i szeroko?ci pasma, Orion zapewnia znacznie lepsze wra?enia dla graczy i znacznie obni?a koszty dla wydawców, deweloperów i dostawców us?ug streamingowych. Gracze domagaj? si? ultra niskich opó?nie? i nie chc? wprowadza? ogranicze? przepustowo?ci. ??cz?c Orion z AWS Wavelength i sieci? 5G firmy Verizon, Bethesda Softworks b?dzie w stanie spe?ni? obietnic? strumieniowania: beztarciowe, ultra niskie opó?nienia, które umo?liwi? milionom graczy granie w gry o jako?ci AAA w maksymalnych ustawieniach, gdziekolwiek i kiedykolwiek zechc? – bez konieczno?ci pobierania plików czy konsoli.
Varjo Technologies Oy tworzy najlepszy na ?wiecie sprz?t i oprogramowanie dla prze?omowych urz?dze? obliczeniowych VR/AR/XR, ??cz?c p?ynnie rzeczywisty i cyfrowy ?wiat w rozdzielczo?ci ludzkiego oka. W przysz?o?ci, Varjo planuje zaoferowa? w pe?ni bezprzewodowe, wspó?pracuj?ce ?rodowisko mieszanej rzeczywisto?ci, które b?dzie musia?o by? renderowane w chmurze z milionami pikseli o niezwykle wysokiej rozdzielczo?ci, nieskompresowanej tre?ci z jednocyfrowymi milisekundowymi opó?nieniami w dostarczaniu do urz?dze? Varjo. Teraz, zamiast rozwija? drogie, lokalne us?ugi obliczeniowe, które nie by?yby mo?liwe do uruchomienia na urz?dzeniu zasilanym bateryjnie, Varjo mo?e wykorzysta? obliczenia brzegowe do skalowania mocy obliczeniowej i dzia?alno?ci gospodarczej swojego przemys?owego klasy VR/AR z tysi?cy do setek tysi?cy jednostek.
Mapbox to platforma danych lokalizacyjnych dla programistów mobilnych i internetowych, zapewniaj?ca elementy umo?liwiaj?ce dodawanie funkcji lokalizacyjnych, takich jak mapy, wyszukiwanie i nawigacja, do wszelkich do?wiadcze? i zmieniaj?cych sposób poruszania si? ludzi po miastach i poznawania ?wiata. Narz?dzia Mapbox s? wykorzystywane przez ponad 1,7 miliona osób tworz?cych lokalizacje na ?ywo w celu zapewnienia codziennych do?wiadcze? ludziom, technologii i biznesowi. AWS Wavelength z ultra nisk? latencj? mo?e pomóc Mapbox w przetwarzaniu miliardów aktualizacji danych z czujników na lepsze mapy poprzez identyfikacj? nowych dróg w trakcie ich budowy, wyznaczanie tras dla kierowców wokó? korków i wykrywanie budowy dróg za pomoc? zestawu Vision SDK. AWS Wavelength mo?e równie? skróci? czas od?wie?ania Mapbox z minut do sekund, zapewniaj?c u?ytkownikom Mapbox prawdziwie ?yw? map?.
Dost?pno?? i kwalifikowalno??
AWS og?osi?a plany wspó?pracy z firm? Verizon, udost?pniaj?c w Stanach Zjednoczonych d?ugo?? AWS Wavelength w swojej sieci 5G. Na ca?ym ?wiecie, AWS wspó?pracuje z innymi wiod?cymi firmami telekomunikacyjnymi, w tym KDDI, SK Telecom i Vodafone, aby uruchomi? Wavelength w Europie, Japonii i Korei Po?udniowej w 2020 roku, a wkrótce pojawi si? wi?cej partnerów telekomunikacyjnych.