Transformacja biznesu przyspieszy?a bez precedensu. Wiele projektów z tego zakresu zosta?o wdro?onych zaledwie w ci?gu tygodni, a nie miesi?cy czy lat, jak zak?ada?y ich harmonogramy. Jednocze?nie pandemia wymusi?a na ekspertach IT przyj?cie nowych ról i obowi?zków. Wyniki najnowszego badania Cisco prezentuj?ce wp?yw wirusa na prac? CIO i CTO potwierdzaj?, ?e dzia?y IT stoj? w obliczu sporych wyzwa?, ale wychodz? z obecnej sytuacji wzmocnione.
Od dziesi?cioleci bran?a IT opracowuje rozwi?zania, które umo?liwiaj? i upraszczaj? prac? zdaln? i spotkania wirtualne. Jednak pandemia COVID-19 sprawi?a, ?e wiele firm musia?o przystosowa? si? z dnia na dzie? do nowego, niemal ca?kowicie cyfrowego ?wiata. Dzia?y IT zmagaj? si? z rosn?cym popytem i presj? na przyspieszenie transformacji cyfrowej. Musz? zapewni? klientom, partnerom i pracownikom zdalnym pot??ne zasoby cyfrowe, a tym samym s? w du?ej mierze odpowiedzialne za odporno?? swoich organizacji.
Nawigacja w nowej cyfrowej normalno?ci
Badania pokazuj?, ?e transformacja cyfrowa w organizacjach otrzyma?a wi?cej mocy. Wiele z nich ju? teraz dostosowuje swoje przysz?e strategie, aby by? lepiej przygotowanym na kolejne nieoczekiwane wydarzenia. Dla wi?kszo?ci b?dzie to oznacza?o dodatkowe inwestycje. 87% respondentów, którzy wzi?li udzia? w przygotowanym przez Cisco AppDynamics badaniu „Agents of Transformation 2020“ przyznaje, ?e pandemia by?a sygna?em ostrzegawczym dla ich organizacji. W rezultacie musz? skupi? si? na biznesie cyfrowym i d?ugoterminowej odporno?ci na tym polu.
„Rozmowy z kolejnymi klientami i partnerami pokazuj?, ?e kwestia przekszta?cania decyzji podejmowanych w krótkim czasie w d?ugoterminowe strategie digitalizacji jest kluczowa. Ca?e zagadnienie cyfrowej transformacji mo?emy natomiast podzieli? na cztery pytania: jak odnowi? infrastruktur?? Jakich aplikacji potrzebujemy, aby kontrolowa? nasze procesy biznesowe? Jak zabezpieczy? dane? I oczywi?cie jak sprawi?, aby praca zespo?owa by?a wydajna i produktywna?” – mówi Przemys?aw Kania, Dyrektor Generalny Cisco w Polsce. „Oczywi?cie, chocia? od dawna rozmawiamy o pracy zdalnej, nie mo?emy zapomina?, ?e nie wszyscy pracownicy mog? wykonywa? swoje obowi?zki z domów. Automatyzacja przenosi technologi? równie? na inne obszary, m.in. handlu czy produkcji. Jestem pewien, ?e nied?ugo b?dziemy ?wiadkami ponownego przemy?lenia kwestii cyfryzacji w szerszej perspektywie rynkowej“ – dodaje Przemys?aw Kania.
Odbudowa stabilno?ci wymaga nowych zasobów i wsparcia
Tegoroczna edycja ogólno?wiatowego badania Cisco „Agents of Transformation” uwidacznia równie? presj?, z jak? zmagaj? si? dzia?y IT, obawy co do podejmowania w?a?ciwych decyzji dla swoich firm w czasie kryzysu i zmiany priorytetów w miar? przyspieszenia transformacji cyfrowej. 61% przedstawicieli dzia?ów IT odczuwa wi?ksz? ni? kiedykolwiek wcze?niej presj? w pracy. Jednocze?nie, 87% uczestników badania uwa?a czas pandemii za szans? dla ekspertów IT, aby udowodni? swoj? warto?? dla firmy, w której pracuj?. 80% twierdzi tak?e, ?e reakcje zespo?ów IT na pandemi? pozwoli?y pozytywnie wp?yn?? na postrzeganie ich dzia?ów w firmach. To oni maj? mo?liwo?? wzmocnienia swoich organizacji i poprowadzenia ich przez obecny kryzys i chaos. Aby to zrobi?, potrzebuj? jednak dost?pu do danych i wiedzy. Dzi?ki temu b?d? w stanie podejmowa? bardziej ?wiadome decyzje, tworzy? odpowiednie struktury wewn?trzne i kultur? pracy, a przede wszystkim dzia?a? na bie??co przy ?cis?ym wsparciu ze strony strategicznych partnerów technologicznych. 78% respondentów badania przyzna?o, ?e preferuj? wspó?prac? ze stabilnymi i zaufanymi dostawcami technologii, którzy wykazali si? elastyczno?ci? i wsparciem podczas pandemii. Co ciekawe, 66% ankietowanych przyzna?o równie?, ?e ma dost?p do bezp?atnego lub taniego oprogramowania, us?ug wsparcia i szkole? od zaufanych partnerów technologicznych i dostawców, którzy staraj? si? sprosta? wyzwaniom pi?trz?cym si? przez COVID-19.
Obawy zwi?zane z bezpiecze?stwem wzros?y podczas pandemii
Cisco zapyta?o równie? ponad 300 CIO, w jaki sposób pandemia COVID-19 wp?yn??a na ich strategie przywództwa, poziom codziennego stresu oraz perspektywy obecnych i przysz?ych strategii IT. Przedstawione w raporcie „CIO Impact Report: COVID-19” wyniki pokazuj? podobny obraz:
· 78% przyzna?o, ?e pandemia mia?a du?y wp?yw na ich organizacje.
· Jako szczególne wyzwania respondenci wymienili bezpiecze?stwo, przepustowo?? VPN, utrat? wydajno?ci oraz awarie techniczne.
· Wa?n? rol? odegra?y aplikacje do wspó?pracy, a uczestnicy badania potwierdzili znaczenie spotka? wideo: 86% wykorzystywa?o technologi? wideo do regularnych spotka? zespo?ów, a 78% do spotka? indywidualnych.
· Po?owa zapytanych stwierdzi?a, ?e ich obawy o bezpiecze?stwo w przedsi?biorstwie s? zwi?zane z szybkim wzrostem znaczenia pracy zdalnej.
· Taki sam odsetek przyzna?, ?e rozpocz?cie pracy na odleg?o?? stanowi?o istotn? zmian? kulturow? dla ich organizacji.
· 88% przyzna?o, ?e rola CIO/ CTO zwi?kszy?a si?, a ich wp?yw na organizacj? wzrós?.
· W ocenie badanych, mened?erowie, którzy nie pracuj? w dziale IT, maj? teraz lepsze zrozumienie potencja?u, jaki stwarza infrastruktura informatyczna.