Banki kupuj? nowe domeny. G?ównie jednak za granic?

Newsroom BrandsIT
6 Min

A? 40% instytucji finansowych z USA podj??o decyzj? o zakupie dedykowanej ich bran?y domeny internetowej. W Europie, wed?ug danych CentralNic, na podobny krok zdecydowa?o si? ju? 500 banków oraz firm ubezpieczeniowych. Do zakupu domen z ko?cówk? „.bank”, polskie instytucje podchodz? jednak z dystansem.

Blisko 3 tysi?ce domen z ko?cówk? .bank zarejestrowano od 2015 r. – wynika ze statystyk ntldstats.com. To z jednej strony niedu?o, je?li porównamy liczb? zarejestrowanych domen z tymi z ko?cówk? .club (1,6 mln) czy .store (237 tys.). Z drugiej, trzeba pami?ta? o tym, ?e domeny .bank s? udost?pniane jedynie bankom i to za znacznie wi?ksze pieni?dze ni? standardowe adresy.

Aby sta? si? posiadaczem domeny .bank, trzeba zap?aci? co najmniej 1500 dolarów. Trudno jednak uzna? t? kwot? za zaporow?. Na rynku domenowym zakup atrakcyjnych adresów opiewa nierzadko na kwoty kilku a nawet kilkunastu milionów dolarów. Z drugiej strony rejestracja domen z ko?cówk? .com kosztuje kilkadziesi?t z?otych. Oczywi?cie pod warunkiem, ?e s? one wolne – zwraca uwag? Bartosz Gadzimski, w?a?ciciel firmy hostingowej Zenbox.

.Com nadal w cenie

Je?li wierzy? statystykom, na ?wiecie z adresu .bank korzysta oko?o 2,5 tys. instytucji finansowych (ponad 500 domen jest w tej chwili zaparkowanych), na pró?no w Internecie szuka? jednak z tym rozszerzeniem witryn polskich banków. Mimo, ?e adres wydaje si? by? idealny dla takich instytucji jak cho?by Alior, mBank, Santander czy Pekao.

Domena .bank jest ciekawa i atrakcyjna. Adres w sieci m.bank, alior.bank czy pekao.bank wydaje si? by? niejako dla banków naturalny, pozostaje jednak kwestia przekonania do niego polskich klientów, którzy przyzwyczaili si? przez lata korzystania z Internetu do domen .pl. Jednocze?nie dla banku my?l?cego o ekspansji na nowe rynki, zawsze atrakcyjniejsz? domen? b?dzie ta z ko?cówk? .com. Wynika to z lepszego pozycjonowania w wyszukiwarkach, wi?kszego presti?u i zaufania klientów do takiej domeny – t?umaczy Grzegorz ?mijewski, ekspert bran?y ICT od lat zawodowo zajmuj?cy si? pozyskiwaniem mi?dzynarodowych adresów WWW na zlecenie polskich firm.

Ale i tutaj polskie banki s? bardzo zachowawcze. Mi?dzynarodowe adresy z ko?cówk? .com posiadaj? m.in. Santander, Credit Bank czy ING – a wi?c du?e, mi?dzynarodowe grupy dzia?aj?ce w skali globalnej.

Doskona?ym potwierdzeniem tezy, i? klasyczne domeny wci?? s? w cenie, jest przyk?ad Elona Muska, który poinformowa? niedawno, i? zakupi? adres internetowy Tesla.com za kwot? a? 11 milionów dolarów. Tym samym, zaj?? on jedno z najwy?szych miejsc na li?cie najdro?szych adresów WWW w historii. Co wi?cej, ranking 20 najcenniejszych domen, przygotowany przez DNJournal sk?ada si? wy??cznie z adresów zwie?czonych ko?cówk? .com. I niewiele wskazuje na to, by ta sytuacja mia?aby szybko ulec zmianie.

W pierwszych trzech kwarta?ach 2018 roku zarejestrowali?my najwi?cej domen z ko?cówk? .com w historii. Ich liczba jest co prawda 6-krotnie ni?sza ni? domen zarejestrowanych z ko?cówk?.pl, jednak tendencja rejestracji domen „dotcomowych” jest wzrostowa. To istotne o tyle, ?e domeny z ko?cówk? .com s? trzykrotnie dro?sze od tych z ko?cówk? .pl wi?c raczej trudno tu mówi? o przypadku – podsumowuje Bartosz Gadzimski.

Warto równie? zwróci? uwag? na ubieg?oroczny ranking dwudziestu najdro?ej sprzedanych nazw stron internetowych, w którym znalaz?y si? jedynie dwie pozycje o odmiennych ni? .com ko?cówkach.

Zainteresowanie nowymi domenami (nTLD) jest ca?kowicie zrozumia?e, ze wzgl?du na atrakcyjno?? adresu czy potrzeb? wyró?nienia si?, jednak ich popularyzacja – zw?aszcza w polskiej bankowo?ci – nast?pi niepr?dko. Do domen z t? ko?cówk? mia?a zastrze?enia Komisja Europejska. Wybór tego typu rozszerzenia wi??e si? tak?e z konieczno?ci? poniesienia wi?kszych kosztów, wynikaj?cych cho?by z potrzeby szczególnego zabezpieczenia tego typu domeny zgodnie z wymaganiami regulatora. Ponadto, bank musi równie? poinformowa? swoich klientów o zmianie dotychczasowego adresu, zmieni? adresy mailowe a to wszystko kosztuje – zwraca uwag? Grzegorz ?mijewski, ekspert rynku teleinformatycznego.

Wa?ny punkt na drodze do ekspansji

W ostatnim czasie wiele instytucji finansowych zwraca?o uwag? na ekspansj? na zagraniczne rynki. Mocno akcentowa? je Zbigniew Jagie??o, prezes PKO BP, w rozmowie z Parkietem. Zamiar otwarcia oddzia?ów w kolejnych pa?stwach, w tym w USA, podkre?la? tak?e BGK SA. W Czechach oraz na S?owacji aktywnie dzia?a ju? z kolei mBank, który tak?e zapowiada? ch?? wej?cia do innych krajów UE a we wrze?niu placówk? w Londynie otworzy? Bank Pekao – Ekspansja mo?e wp?yn?? na zainteresowanie polskich banków domenami globalnymi najwy?szego rz?du, które u?atwi? dotarcie do zagranicznych klientów. Nie spodziewam si? raczej zwi?kszonego zainteresowania domenami .bank – analizuje Grzegorz ?mijewski.

Warto przypomnie? tutaj przyk?ad firmy NFON, która cho? reprezentuje bran?? telekomunikacyjn?, doskonale obrazuje istot? „umi?dzynarodowienia” serwisu WWW. Przedsi?biorstwo, wchodz?c na rynek austriacki, postanowi?o otworzy? swój lokalny oddzia? uruchamiaj?c serwis internetowy z w lokalnej domenie krajowej „.at”. Pod tym adresem strona funkcjonowa?a a? 5 pi?? lat do momentu zintegrowania jej z nowoutworzon? domen? .com, stworzon? z my?l? o intensyfikacji ekspansji zagranicznej. Analizy statystyk odwiedzin po uruchomoieniu adresu z ko?cówk? .com wywo?a?a niema?y szok. Ich liczba wzros?a o 90% w ci?gu pierwszych 5 miesi?cy, za? liczba leadów generowanych tylko przez tzw. organiczne przekierowania z wyszukiwarki powi?kszy?a si? dwukrotnie.

Jak wynika z ostatniego opracowania firmy Verisign Domain Name Industry Brief, na koniec trzeciego kwarta?u 2018 roku w sieci funkcjonowa?o ok 342 milionów stron internetowych. Najwi?cej z nich – dok?adnie ponad 40%, stanowi?y portale, do których „prowadzi?a” domena .com.

Udostępnij