Ubywa stacjonarnych placówek bankowych, a Polacy z roku na rok staj? si? coraz bardziej mobilni – mo?na wysnu? tez?, ?e za kilka lat wszelkie sprawy zwi?zane z finansami b?dziemy za?atwia? online. Czy na pewno? O tym, jaka przysz?o?? czeka stacjonarne placówki oraz jak? rol? b?dzie za kilka lat odgrywa? outsourcing bankowy opowiada Wojciech Jó?wiak, prezes zarz?du Monetii, w?a?ciciela jednej z najwi?kszych sieci placówek obs?uguj?cych transakcje gotówkowe.
Tempo, w którym z Polskich ulic znikaj? oddzia?y banków jest zaskakuj?ce. Jak wynika z danych Komisji Nadzoru Finansowego jeszcze pod koniec marca 2016 roku w naszym kraju istnia?o niemal 7,5 tys. placówek instytucji finansowych – pod koniec lipca 2017, by?o ich ju? o 9 procent mniej. Mog?oby si? wydawa?, ?e w sytuacji, gdy z miesi?ca na miesi?c ubywa oddzia?ów, przysz?o?? outsourcingu bankowego stoi pod znakiem zapytania. Nic bardziej mylnego. Nied?ugo mo?emy spodziewa? si?, ?e banki coraz ch?tniej b?d? powierza?y pewne obszary swojej dzia?alno?ci, jak chocia?by organizacje oddzia?ów, firmom zewn?trznym. Dlaczego?
– Ju? dzi?, z powodu rewolucji technologicznej, instytucje finansowe maj? do czynienia z zupe?nie nowym rodzajem konsumenta. Polacy s? ?wiatowymi liderami w adaptowaniu innowacyjnych rozwi?za? zwi?zanych z finansami, a funkcjonuj?ce na rodzimym rynku banki staraj? si? za nimi nad??y?. Po pi?tach depcz? im firmy z sektora FinTech, które ju? na starcie maj? przewag? gdy? nie obowi?zuj? ich rygorystyczne regulacje. Wyniki „2017 Connected Banking Customer Report” pokazuj?, ?e im mniej innowacyjnych us?ug oferuje bank, tym cz??ciej klienci korzystaj? z ofert FinTechów. Ale jaki ma to zwi?zek z zamykaniem oddzia?ów? Mniej placówek oznacza redukcj? kosztów, a zaoszcz?dzone pieni?dze banki mog? przeznaczy? na nowe technologie, które pozwol? zatrzyma? klienta. Trzeba jednak zaznaczy?, ?e nie oznacza to, ?e w przysz?o?ci czeka nas ca?kowite przeniesienie us?ug finansowych online. Jak pokazuj? liczne badania cenimy szybko?? i wygod? jak? daje bankowo?? elektroniczna, jednak nadal wolimy osobisty kontakt z doradc? w oddziale. Banki zdaj? sobie z tego spraw? – jak wynika z The Digital Banking Expert Survey jedynie 5 procent planuje ca?kowit? rezygnacj? z placówek. – komentuje Wojciech Józwiak prezes Zarz?du Monetii
W przysz?o?ci wi?kszo?? instytucji finansowych b?dzie stara?a si? odnale?? z?oty ?rodek mi?dzy tym, co online a tym, co offline. Oddzia?y b?d? zmienia?y si? w cyfrowe centra doradcze, gdzie innowacyjne technologie b?d? stanowi?y dope?nienie profesjonalnego doradztwa. Mo?na równie? spodziewa? si?, ?e banki postawi? na outsourcing. Powierzenie wiarygodnym firmom zewn?trznym, podlegaj?cym nadzorowi KNF, prowadzenia cz??ci oddzia?ów – tzw. outsourcing kasowy – umo?liwi optymalizacj? wydatków przy jednoczesnym zachowaniu wysokich standardów obs?ugi oraz bezpiecze?stwa transakcji. To z kolei pozwoli bankom skupi? si? na rozwoju nowych technologii maj?cych umocni? ich przewag? konkurencyjn?.