Najnowszy Barometr COVID-19, zrealizowany przez EFL na prze?omie czerwca i lipca br., pokazuje bardziej realistyczne nastawienie przedstawicieli polskiego sektora M?P do przysz?o?ci ni? jeszcze miesi?c temu. Po czterech miesi?cach od wybuchu epidemii koronawirusa w Polsce na szybk? rekonwalescencj? bran?y w tym roku liczy tylko 6 proc. firm, podczas gdy w maju ten odsetek by? trzy razy wy?szy (18 proc.). O bardziej pesymistycznych nastrojach ni?? w maju ?wiadczy równie?? wzrost odsetka firm, które s?dz?, ?e w najbli?szych latach nie powróci koniunktura w ich bran?y. Tak uwa?a ponad 13 proc. badanych, miesi?c wcze?niej nie by?o takich opinii. Czwarta edycja Barometru COVID-19 przynosi tak?e optymistyczny wniosek – z 54 proc. do 31 proc. spad? odsetek przedsi?biorców uwa?aj?cych, ?e koronawirus spowoduje upad?o?? wielu firm.
Na pytanie, kiedy nast?pi powrót koniunktury w bran?y, w której dzia?a firma, pod koniec maja br. ponad po?owa ankietowanych (58 proc.) by?a zdania, ?e stanie si? to w przysz?ym roku, podczas gdy na prze?omie czerwca i lipca ten odsetek spad? do 40 proc. Równie? mniej zarz?dzaj?cych biznesem uwa?a, ?e stanie si? to w ci?gu kilku miesi?cy – 6 proc. (poprzednio 18 proc.). Natomiast dwukrotnie wy?szy jest odsetek przedsi?biorców, którzy spodziewaj? si? tego w ci?gu 2-3 lat – 39 proc. (poprzednio 19 proc.).
W maju wszystkie bran?e liczy?y na powrót koniunktury w przysz?ym roku, w najnowszym badaniu Barometr COVID-19 nie wida? ju? tak jednoznacznych i optymistycznych prognoz. Tylko dwie bran?e zdecydowanie stawiaj? na najbli?sze 12 miesi?cy – przemys? (52 proc.) oraz transport (48 proc.). W bran?y HoReCa ta przewaga jest minimalna w porównaniu z tymi, którzy wskazuj? na 2-3 lata (odpowiednio 39 proc. oraz 36 proc.). Budownictwo i bran?a us?ugowa oczekuj? powrotu koniunktury w 2-3-letniej perspektywie (odpowiednio 50 proc. i 45 proc.), a w?ród przedstawicieli handlu tyle samo osób wierzy w powrót koniunktury w 2021 roku co w latach 2022-2023 (po 41 proc.).
?wiate?ko w tunelu coraz ja?niejsze
– EFL od pocz?tku epidemii w Polsce przygl?da si? sektorowi M?P i regularnie bada opinie przedsi?biorców na temat ich bie??cej sytuacji. O ile w marcu i kwietniu pandemia mocno odbija?a si? na ich nastrojach, o tyle z ka?dym miesi?cem ?wiate?ko w tunelu by?o coraz ja?niejsze. W najnowszym, ju? czwartym badaniu, wp?yw pandemii koronawirusa na gospodark? jest wci?? oceniany przede wszystkim jako negatywny – tak uwa?a 2 na 3 przedsi?biorców, miesi?c wcze?niej 3 na 4, a w kwietniu a? 84 proc. Jednak zdecydowanych pesymistów jest ju? mniej – teraz jest nim niemal co trzeci szef firmy, w maju co drugi, a w kwietniu 7 na 10 wskazywa?o na zdecydowanie niekorzystny wp?yw COVID-19 na prowadzony biznes. Ponadto, coraz liczniejsza jest grupa firm, których zdaniem koronawirus nie odci?nie pi?tna na gospodarce. Na neutralny wp?yw wskazuje obecnie 30 proc. zapytanych, w maju – 23 proc., a w kwietniu tylko 14 proc. Takie opinie pozwalaj? z wi?kszym optymizmem spogl?da? w przysz?o??, jednak jak wskazuj? sami zainteresowani, rekonwalescencja polskiego biznesu mo?e potrwa? jeszcze kilka lat – komentuje wyniki badania Rados?aw Wo?niak, prezes zarz?du EFL.
Nie zmieni? si?, w porównaniu do poprzednich edycji badania, trend, zgodnie z którym im mniejsza firma, tym wi?kszy pesymizm w odniesieniu do wp?ywu pandemii na kondycj? bran?y. Zmian „zdecydowanie niekorzystnych” spodziewa 34 proc. mikroprzedsi?biorców, 29 proc. ma?ych firm i 26 proc. ?rednich.
Podobnie jak w maju, w czerwcu pesymizm dotycz?cy wp?ywu COVID-19 na dzia?alno?? firmy jest najwi?kszy w bran?y HoReCa. 3 na 4 hotelarzy i restauratorów zdecydowanie negatywnie ocenia pandemi? w kontek?cie swojego biznesu (poprzednio 91 proc.). Nadal stosunkowo najwi?cej optymizmu wyra?aj? przedstawiciele bran?y produkcyjnej (8 proc., poprzednio 11 proc.).
– Si?? polskiego przemys?u pokaza?y najnowsze dane G?ównego Urz?du Statystycznego. Ku zaskoczeniu wi?kszo?ci analityków, produkcja przemys?owa nie tylko nie odnotowa?a wysokiego spadku w czerwcu, ale wzros?a o 0,5 proc. rok do roku. W odbudowie sektora pomog?y zarówno rz?dowe pakiety pomocowe, wsparcie prywatnych instytucji, w tym finansowych, ale tak?e wi?kszy ruch zakupowy Polaków. Bo wzrosty widzimy m.in. przy produkcji mebli czy urz?dze? elektrycznych – zwraca uwag? Rados?aw Wo?niak z EFL.
W bran?y budowlanej, handlowej, produkcyjnej i transportowej najwi?cej przedsi?biorców uwa?a, ?e pandemia raczej niekorzystnie wp?ynie na ich firm? (odpowiednio 53 proc., 43 proc., 39 proc., 35 proc.).
Wirus ju? nie taki straszny?
W czerwcu zdecydowanie wi?cej respondentów ni? miesi?c wcze?niej (50 proc., poprzednio 19 proc.) nie spodziewa?a si? zmiany sytuacji w swojej bran?y. Przedsi?biorcy nadal obawiali si?, ?e koronawirus spowoduje upadki firm, jednak ten odsetek spad? z 54 proc. do 31 proc. (spadek o 23,5 pkt. proc.).
W porównaniu z majem, kiedy w pi?ciu sektorach przewag? mieli ci, którzy uwa?ali, ?e pandemia spowoduje upadki firm, sytuacja zmieni?a si? zasadniczo. Obecnie tak? obaw? wyra?aj? przede wszystkim przedstawiciele bran?y HoReCa (50 proc., chocia? jednocze?nie prawie 7 proc. z nich spodziewa si? rozwoju bran?y). W pozosta?ych pi?ciu sektorach najliczniejsze s? te grupy, które nie przewiduj? istotnej zmiany sytuacji. Na przyk?ad w bran?y produkcyjnej odsetek wzrós? z 33 proc. do 62 proc., w handlowej – z 16 proc. do 51 proc., a w budowlanej – z 29 proc. do 51 proc.