Bez taryfy ulgowej, czyli zad?u?eni taksówkarze

Klaudia Ciesielska
5 Min

Taksówkarze bole?nie odczuli skutki pandemii. Szukaj? alternatywnych dróg zarobkowania, bo przewóz pasa?erów zmala? o 70 proc. Dowo?? dokumenty pomi?dzy firmami, jedzenie z restauracji oraz zakupy ze sklepów. Na to nak?ada si? zad?u?enie, które wed?ug danych Krajowego Rejestru D?ugów, na koniec kwietnia si?gn??o 119,5 mln z?. Zaleg?o?? statystycznego taksówkarza wynosi 25 816 z?.

Je?li trafia si? kurs, to jest to przewóz starszych osób do szpitala, przychodni lub na rehabilitacj?. Inne zlecenia spad?y niemal do zera. Dodatkowo taksówkarze ponosz? koszty dezynfekcji samochodów i monta?u plastikowych szyb oddzielaj?cych kierowc? od pasa?era. Trudny czas, jakim jest epidemia i u?piona gospodarka, wymusza jednak niestandardowe rozwi?zania. Aby si? ratowa?, kierowcy nawi?zuj? wspó?prac? m.in. ze spo?ywczymi sieciami handlowymi b?d? korporacjami. Dominuje w nich obecnie praca zdalna, ale wa?ne dokumenty, jak umowy czy kontrakty, trzeba mie? w formie papierowej z podpisami osób zaanga?owanych we wspó?prac?. Wa?nie taki obieg dokumentów zapewniaj? teraz taksówkarze.

97 procent zad?u?enia to JDG-i

To jednak nie rekompensuje strat, jakie globalnie ponosi bran?a taksówkarska. Sytuacja jeszcze przed pandemi? nie by?a najlepsza, gdy? w kwietniu 2019 r. zaleg?o?ci tego segmentu wynosi?y 71,6 mln z?. Teraz uzbiera?o si? 119,5 mln z?. To du?o, bior?c pod uwag?, ?e jest to mocno rozdrobniona bran?a, skupiaj?ca g?ównie kierowców prowadz?cych jednoosobow? dzia?alno?? gospodarcz?. Zad?u?enie JGD-ów wynosi 115,9 mln z? i stanowi 97 proc. wszystkich zaleg?o?ci. Pozosta?e 3 proc., tj. 3,7 mln z? to faktury niezap?acone przez spó?ki akcyjne, spó?ki z o.o., spó?dzielnie, spó?ki komandytowe, stowarzyszenia i zrzeszenia transportu. Spo?ród 4631 d?u?ników widniej?cych w KRD, a? 2365 to JDG-i. ?rednie zad?u?enie takiej mikrofirmy wynosi 14,3 tys. z?.

Rekord zad?u?enia nale?y do jednej z warszawskich spó?ek taksówkarskich, która ma a? 121 zobowi?za? na ??czn? kwot? 1,6 mln z?.  Najwi?cej, 1 mln z?, powinna odda? firmie leasingowej oraz 406 tys. z? ubezpieczycielowi.

Najbardziej zad?u?eni s? taksówkarze z Mazowsza z kwot? 12 mln z?. Drugie miejsce nale?y do województwa pomorskiego, gdzie uzbiera?o si? 4 mln z? niezap?aconych faktur. Czo?ówk? zamyka ?l?sk, gdzie bran?a przewozów osobowych jest winna kontrahentom 3,7 mln z?.

Nierealny kurs w Internecie

– Taksówkarze nie mog? przenie?? swojej dzia?alno?ci do Internetu, jak robi podczas pandemii wiele firm. Przewóz to us?uga fizyczna i nie da si? jej wykonywa? wirtualnie. Do tego taksówkarze konkuruj? z Uberem i wypo?yczalniami aut na godziny, co sprawia, ?e na rynku przewozów osobowych jest naprawd? g?sto. Obecna sytuacja mobilizuje jednak taksówkarzy do poszukiwania nieszablonowych pomys?ów. Nie poddaj? si?, o czym ?wiadczy zmiana profilu dzia?alno?ci, czyli przestawanie si? na us?ugi parakurierskie. To znak, ?e zw?aszcza mikrofirmy b?d? w stanie podnie?? si? z zapa?ci – ocenia Adam ??cki, prezes Zarz?du Krajowego Rejestru D?ugów Biura Informacji Gospodarczej.

Zarobki taksówkarzy ju? przed pandemi? by?y zró?nicowane. O ostatecznej wyp?acie decydowa?a przede wszystkim liczba godzin sp?dzonych za kierownic? i obszar dzia?ania, np. kursy z i na lotnisko. Sk?adka ZUS i op?aty wynikaj?ce z przynale?no?ci do danej korporacji poch?aniaj? znaczn? cz??? zarobków, a pozostaje jeszcze pokrycie kosztów eksploatacji auta. Samo wej?cie do zawodu te? wi??e si? z niema?ymi wydatkami. Kierowcy musz? mie? lub kupi? samochód o okre?lonych parametrach, wyrobi? licencj?, uzyska? za?wiadczenie o znajomo?ci topografii miasta, kupi? taksometr, kas? fiskaln?, terminal p?atniczy, zapewni? obs?ug? aplikacji na smartfona i przej?? badania medyczne. Wed?ug szacunków bran?owych, jest to koszt ok. 10 tys. z?, nie licz?c auta.

Nie sp?acaj? kredytów i leasingu

– Najwi?cej zlece? windykacyjnych w bran?y przewozów osobowych, jakie do nas trafiaj?, to odzyskanie nale?no?ci z udzielonych i niesp?aconych kredytów w bankach. Taksówkarze bior? kredyty operacyjne na rozruch dzia?alno?ci gospodarczej, bo nie ka?dy ma ?rodki na wk?ad w?asny, a koszt wej?cia do bran?y nie jest najni?szy. Korzystaj? te? z leasingu pojazdów, ale nie zawsze sp?acaj? raty za samochód, który daje im prac? – wyja?nia Jakub Kostecki, prezes Zarz?du firmy windykacyjnej Kaczmarski Inkasso.

Znajduje to odzwierciedlenie w liczbach. Wed?ug danych KRD najwi?cej – 57,3 mln z? – taksówkarze s? winni bankom, firmom leasingowym i faktoringowym. Kolejne 29 mln z? firmom zarz?dzaj?cym wierzytelno?ciami, tj. firmom windykacyjnym i funduszom sekurytyzacyjnym, które przej??y nale?no?ci od pierwotnych w?a?cicieli. Musz? tak?e odda? 6,3 mln z? operatorom komórkowym, 6,1 mln z? ubezpieczycielom oraz 2,8 mln z? za paliwowe karty flotowe.

Udostępnij
Redaktor Brandsit