Nasta? wrzesie?, a wraz z nim czas powrotu do szkó?. Cho? sektor edukacyjny od lat mierzy? si? z wieloma wyzwaniami zwi?zanymi z zapewnieniem bezpiecze?stwa uczniów, w tym roku jest ich znacznie wi?cej. Dyrektorzy szkó?, chc?c przestrzega? zasad takich jak np. utrzymywanie odpowiedniego dystansu mi?dzy uczniami, mog? uzyska? wsparcie ze strony technologii. Okazuje si? bowiem, ?e dobrze zintegrowane rozwi?zania cyfrowe mog? odgrywa? kluczow? rol? w zapewnianiu bezpiecze?stwa w szko?ach.
1 wrze?nia w polskich szko?ach nauk? rozpocz??o ponad 4,5 miliona uczniów. Zgodnie z panuj?cymi zasadami, s? oni zobowi?zani korzysta? ze ?rodków dezynfekuj?cych d?onie, zachowywa? odpowiedni dystans spo?eczny i u?ywa? wy??cznie swoich przyborów szkolnych. Nie trudno jednak wyobrazi? sobie sytuacj?, w której uczniowie, szczególnie ci m?odsi, nie stosuj? si? do regu? zwi?zanych z pandemi?. Cz?sto trudno egzekwowa? je u dzieci, które mimo dobrej woli, mog? zwyczajnie zapomina? o nowych zasadach. W takich przypadkach przydatne mog? okaza? si? rozwi?zania technologiczne, takie jak monitoring wizyjny, które pomog? opiekunom dopilnowa?, by zarówno oni sami, jak i uczniowie, byli w szko?ach bezpieczni.
Automatyzacja w s?u?bie bezpiecze?stwa
Rozwi?zana wizyjne s? ju? wykorzystywane w placówkach edukacyjnych na ca?ym ?wiecie. Jeszcze przed og?oszeniem pandemii popularno?? rozwi?za? monitoringu, wspieraj?cych polskie szko?y w zapewnieniu bezpiecze?stwa na korytarzach ros?a. Obecnie tego typu systemy nabieraj? jeszcze wi?kszego znaczenia. S? one bowiem coraz inteligentniejsze, a zatem istnieje mo?liwo?? wyposa?enia ich w dodatkowe funkcje, nie tylko wizyjne.
Inteligentne aplikacje wbudowane w kamery mog? umo?liwia? wydzielanie specjalnych stref dost?pu z liniami granicznymi, gdzie w przypadku wkroczenia osoby zostaje wygenerowany automatyczny komunikat audio przez g?o?nik. To ?wietne rozwi?zanie wspieraj?ce opiek? nad dzie?mi, przydatne równie? do egzekwowania zachowywania odpowiednich odleg?o?ci pomi?dzy uczniami, a tak?e sposób przypominania im o zasadach bezpiecze?stwa, np. o konieczno?ci korzystania ze ?rodków do dezynfekcji d?oni. Nietrudno sobie wyobrazi? jak karko?omnym zadaniem by?aby próba kontroli w sposób niezautomatyzowany.
Nowoczesna analityka, taka jak np. Axis People Counter, pozwala równie? na precyzyjne liczenie osób przebywaj?cych na terenie danego obszaru, np. sali gimnastycznej. Poniewa? dane dostarczane s? w czasie rzeczywistym, mo?liwe jest wys?anie automatycznego komunikatu do operatora monitoringu, kiedy liczba uczniów przekroczy okre?lony próg.
– Wbudowana w system monitoringu analityka przydaje si? tak?e w sytuacjach wyj?tkowych, np. gdy które? z dzieci zas?abnie. Jak wiemy, w szko?ach rokrocznie ma miejsce nawet 50 tysi?cy wypadków. Coraz inteligentniejsze systemy s? w stanie automatycznie zweryfikowa? incydenty bezpo?redniego zagro?enia zdrowia dzieci i nada? komunikat do centrali. Dzi?ki temu, proces powiadamiania odpowiednich s?u?b, np. pogotowia ratunkowego, znacznie przyspiesza – wskazuje Dagmara Pomirska z Axis Communications.
Co wi?cej, inteligentna analityka mo?e tak?e samodzielnie klasyfikowa? nie tylko obrazy, ale równie? d?wi?ki. T?uczone szk?o, czy wzmo?one krzyki to tylko przyk?ady, które samoistnie wykryte przez kamer? mog? przyspieszy? proces wzywania odpowiednich s?u?b, b?d? sk?oni? operatora do nadania komunikatu audio, który mo?e zapobiec dalszej eskalacji niebezpiecze?stwa.
Minimalizacja ryzyk
Oczywi?cie regu?y zwi?zane z pandemi? nie s? jedynymi, o jakich nale?y pami?ta?, dbaj?c o bezpiecze?stwo uczniów w szko?ach. Technologia pomaga tak?e weryfikowa?, czy na terenie budynku nie pojawiaj? si? osoby, które nie mia?y do tego uprawnie?. Rozwi?zania takie jak np. automatyczna kontrola dost?pu ograniczaj? mo?liwo?? wej?cia do szko?y przez niepowo?anych go?ci. Nie jest to jeszcze technologia stosowana powszechnie w szko?ach, ale coraz cz??ciej m.in. na kampusach akademickich.
System mo?e ostrzega?, kiedy drzwi pozostan? niedomkni?te, a dodatkowo zapewnia tak?e wgl?d w list? wszystkich prób dost?pu – zarówno zatwierdzonych, jak i nieudanych. To cenne informacje, np. dla administratorów szkó?, którzy dzi?ki temu mog? optymalizowa? systemy bezpiecze?stwa i na bie??co uaktualnia? list? osób z uprawnieniami do poruszania si? po terenie obiektu. System wykrywa tak?e wtargni?cia – zarówno osób niepowo?anych, jak i np. aut, które pojawiaj? si? na terenach wokó? szko?y. Kamery mog? bowiem automatycznie sczytywa? tablice rejestracyjne i porównywa? je do tych, które nale?? do osób uprawnionych do przebywania za bram? placówki.
Zaawansowane mo?liwo?ci kamer jednocze?nie pozwalaj? rozwia? wszelkie obawy zwi?zane z prywatno?ci? i ochron? danych osobowych. Nowoczesny monitoring zapewnia bowiem rozwi?zania takie jak np. redakcja obrazu, które automatycznie nanosz? filtr na ludzkie twarze, uniemo?liwiaj?c rejestrowanie np. wizerunku dzieci.
– Celem technologii monitoringu jest wspieranie, a nie zast?powanie cz?owieka – w szczególno?ci w przypadku opieki nad dzie?mi nieodzowny jest bowiem kontakt z nauczycielem. Rozwi?zania dozoru u?atwiaj? przestrzeganie zasad bezpiecze?stwa. W du?ej grupie osób ludzkie oko i podzielno?? uwagi maj? ograniczone mo?liwo?ci, a kamera widzi wszystko – mówi Dagmara Pomirska i dodaje: – Monitoring mo?e okaza? si? pomocny nie tylko podczas standardowych zaj??. Je?li przyjdzie nam ponownie wróci? do nauczania zdalnego, po??czone ze sob? kamery mog? przyda? si? nauczycielom podczas prowadzania lekcji online. Mowa tu nawet o skomplikowanych laboratoriach, gdzie potrzebna jest du?a rozdzielczo??, nieporównywalna ze zwyk?ymi telekonferencjami. Cho? dzieci wróci?y do szkolnych ?awek, z pewno?ci? b?d? od teraz cz??ciej korzysta?y z wysokiej jako?ci streamingu.