Big Data czy Big Problem? Dane bez strategii to pieni?dze wyrzucone w b?oto

Klaudia Ciesielska
5 Min
?ród?o: Freepik/benzoix

Dane sta?y si? jednym z najwa?niejszych zasobów wspó?czesnych organizacji. To dzi?ki nim firmy mog? skuteczniej planowa? przysz?o??, zdobywa? nowe rynki czy optymalizowa? procesy. Niestety, jak pokazuje najnowszy raport SoftServe “The Great Data Divide”, ponad po?owa (58%) przedsi?biorstw podejmuje kluczowe decyzje w oparciu o niedok?adne lub niespójne dane. Skutki mog? by? niezwykle kosztowne.

Niewykorzystany potencja? danych

Z jednej strony ?yjemy w czasach obfito?ci danych, z drugiej – coraz mniej rozumiemy, jak z nich w?a?ciwie korzysta?. Wed?ug badania przygotowanego przez Wakefield Research a? 65% liderów przyznaje, ?e nikt w ich organizacjach nie posiada pe?nej wiedzy na temat zgromadzonych zasobów danych ani metod ich pozyskiwania.

“Korzy?ci p?yn?ce z wykorzystywania danych, do jakich obecnie mamy dost?p b?d? które mo?emy pozyska?, s? ogromne. Jednocze?nie badania i analizy ujawniaj?, jak powszechne s? deficyty w zakresie umiej?tno?ci w?a?ciwego ich u?ywania. Dotykaj? one wi?kszo?? firm, co staje si? powa?nym zagro?eniem dla ich konkurencyjno?ci na globalnym rynku i barier? w rozwoju, poprawianiu obs?ugi klienta czy pozyskiwaniu nowych ?róde? przychodów. Brak ?wiadomo?ci na temat warto?ci danych w?ród kadry zarz?dzaj?cej sprawia na przyk?ad, ?e firmy ?le lokuj? swoje inwestycje.”

Sebastian Drzewiecki, VP, Country Manager SoftServe Poland

W pogoni za mod? zamiast skuteczno?ci?

Eksperci SoftServe podkre?laj?, ?e jednym z g?ównych powodów tej sytuacji jest inwestowanie w technologie danych i analityk? pod wp?ywem tzw. hype’u rynkowego oraz strachu przed pozostaniem w tyle (FOMO).

“Obecnie firmy cz?sto podejmuj? decyzje dotycz?ce inwestowania w technologie zwi?zane z danymi i analityk? na podstawie hype’u rynkowego oraz nies?awnego FOMO (fear of missing out). Prowadzi to do kilku powa?nych problemów. Po pierwsze, najbardziej efektowne narz?dzie nie zawsze jest tym optymalnym, a cz?sto nie jest nawet praktycznym rozwi?zaniem prowadz?cym do osi?gni?cia celu. Po drugie, cz?sto pomija si? fakt, ?e nowoczesna sztuczna inteligencja wymaga solidnych podstaw danych, aby skutecznie dzia?a?. W efekcie zasoby s? wydawane na rozwi?zania, które nie przynosz? oczekiwanych rezultatów albo robi? to w nieefektywny sposób.”

Rodion Myronov, AVP of Technology w SoftServe

Zaskakuj?ce wyniki badania

Raport “The Great Data Divide” dostarcza równie? innych ciekawych danych:

  • A? 73% liderów biznesowych uwa?a, ?e ich strategia zarz?dzania danymi jest przestarza?a lub wymaga ca?kowitego przekszta?cenia.
  • Istniej? znacz?ce rozbie?no?ci pomi?dzy ró?nymi poziomami zarz?dzania – podczas gdy 78% wiceprezesów widzi problemy w inwestowaniu w dane, to samo dostrzega jedynie 44% przedstawicieli szczebla C-level.
  • 60% firm ma trudno?ci z zapewnieniem dost?pu do w?a?ciwych danych we w?a?ciwym czasie.
  • Blisko trzy czwarte (73%) respondentów przyznaje, ?e b??dne priorytety inwestycyjne skutkuj? finansowaniem projektów o niskiej stopie zwrotu, np. nieprzemy?lanych wdro?e? Gen AI.

Kluczowe znaczenie strategii

Rozwi?zanie istnieje – kluczem jest stworzenie strategii dostosowanej do konkretnych potrzeb firmy oraz jej poziomu dojrza?o?ci w obszarze danych. Dla jednych b?dzie to wdro?enie Data Lake, dla innych modernizacja Data Warehouse, a dla kolejnych – wdro?enie frameworków kontroli jako?ci danych czy katalogów danych.

“Czy jest sposób na to, by rozwi?za? problemy zwi?zane z w?a?ciwym korzystaniem z danych? Oczywi?cie! Dobra wiadomo?? jest taka, ?e przemy?lana strategia dotycz?ca danych mo?e da? nam pewno??, ?e s? one wykorzystywane w sposób optymalny i zgodny z celem biznesowym. Jest te? jednak z?a wiadomo?? – nie ma uniwersalnej strategii. Wszystko zale?y od potrzeb firmy oraz jej aktualnego poziomu dojrza?o?ci w zarz?dzaniu danymi. Niektóre podmioty mog? potrzebowa? odpowiedniej infrastruktury danych, jak np. wdro?enie Data Lake albo modernizacja Data Warehouse. Inne – frameworku dla kontroli jako?ci danych, wdro?enia katalogu danych czy Master Data Management itp. Stworzenie w?a?ciwej strategii danych to sztuka, która wymaga zrozumienia zarówno aspektów biznesowych, jak i technologicznych w danej organizacji.”

Rodion Myronov z SoftServe

Co zyskujemy dzi?ki dobrym danym?

Firmy, które z sukcesem wdro?y?y solidne podstawy zarz?dzania danymi, ju? odczuwaj? pozytywne skutki. W?ród najwi?kszych korzy?ci wymieniaj?:

  • Wzrost produktywno?ci i efektywno?ci (54%)
  • Lepsze podejmowanie decyzji i dok?adniejsze prognozy (49%)
  • Generowanie nowych ?róde? przychodów (44%)
  • Monetyzacj? posiadanych zasobów danych (38%)

Co ciekawe, a? 85% przedsi?biorstw planuje zwi?kszy? swoje inwestycje w zarz?dzanie danymi, co pokazuje, ?e ?wiadomo?? problemu ro?nie.

Udostępnij
Redaktor Brandsit