Biznes i IT – co si? stanie w razie epidemii? (zestaw pyta?)

Materia? Partnera
4 Min

?wiat staje si? coraz bardziej ciasny i brudny – przybywa ludzi, ubywa l?dów, zanieczyszczenie ?rodowiska ro?nie. Otaczaj?ce nas zewsz?d bakterie i wirusy reaguj? na wszystkie zmiany najszybciej ze wszystkich stworze?, b?yskawicznie zmieniaj?c swój kod. Kolejne epidemie o globalnej skali z kolejnymi mutacjami zarazków to tylko kwestia czasu. Ich wp?yw na biznes mo?e by? gro?niejszy ni? nam si? wydaje.

Globalny biznes, jak naczynia po??czone, mocno odczuwa skutki epidemii koronawirusa. Masowo odwo?ywane imprezy, wyjazdy s?u?bowe i spotkania, przymusowe kwarantanny oraz wzrost liczby pracowników wykonuj?cych obowi?zki zdalnie i/lub ogólny spadek liczby osób pracuj?cych. Wszyscy zgodnie staraj? si? pracowa? nad tym, aby przeszkodzi? zarazkom w szybkim rozprzestrzenianiu si?.

Obecna sytuacja b?dzie si? powtarza? w mniejszej lub wi?kszej skali w przysz?o?ci, wi?c je?li Twój biznes jeszcze nie uwzgl?dni? podobnych zdarze? w strategii i dzia?aniach IT – najwy?szy czas.

Podstaw? dzia?a? prewencyjnych – utrzymania IT, na którym opiera si? biznes – jest znajomo?? swoich zasobów. Dok?adna i terminowa/powtarzalna inwentaryzacja powinna obejmowa? wszystkie krytyczne aplikacje oraz znajomo?? ?rodowiska dzia?ania (czas pracy), dost?pów (pojemno??) i sposobu udost?pniania (pomiary zasobów dost?pu zdalnego). W przypadku gdy kluczowe dla biznesu aplikacje nie s? dost?pne zdalnie lub wymagaj? szczególnych umiej?tno?ci-zasobów aby by? utrzymane w ruchu – organizacja mo?e mie? problem. Poni?ej zestaw pyta? „na epidemi?” dla biznesu i IT:

  1. Co si? stanie, gdy administrator, który zna system kluczy zachoruje?
  2. Jakiej pracy nie mo?na wykona? zdalnie i kto j? wykonuje?
  3. Czy przepustowo?? sieci, pojemno?? VPN, laptopy i adresy IP s? wystarczaj?ce do rozwi?zania dost?pu zdalnego, aby obs?u?y? wszystkich pracowników naraz?
  4. Co si? stanie, je?li masz licencj? jedynie dla 25% u?ytkowników w zakresie zdalnego dost?pu, a 40% pracowników potrzebuje pracy zdalnej?
  5. Je?li system informatyczny nie jest w stanie w pe?ni obs?u?y? ca?ej pracy zdalnej, czy istniej? wskazania priorytetowe dla organizacji w celu ustalenia, kto i kiedy mo?e mo?e korzysta? z tych zasobów?
  6. Je?li pe?na gama us?ug zdalnych jest niedost?pna, jaka cz??? us?ug jest dost?pna? Poczta internetowa?Zg?aszanie karty czasu pracy? Automatyzacja sprzeda?y? Wideokonferencje?
  7. Co musi zrobi? IT, je?li ca?e biuro wymaga zamkni?cia?
  8. Czy dysponujemy wystarczaj?cymi rozwi?zaniami uwierzytelniaj?cymi, aby mie? uzasadnione zaufanie do pracowników zdalnych (dost?p do krytycznych aplikacji i danych)?
  9. Jakie zasoby wsparcia s? dost?pne, gdy zdalni pracownicy maj? problemy techniczne?
  10. Czy istniej? mechanizmy umo?liwiaj?ce pracownikom konfigurowanie w?asnych po??cze? dost?pu zdalnego, je?li jeszcze ich nie konfigurowali?
  11. Czy istniej? niezawodne mechanizmy utrzymuj?ce kontakt z pracownikami i kontrahentami, gdy wszyscy pracownicy s? poza biurem?
  12. Kto zajmie si? komunikacj? z klientami, stronami trzecimi, partnerami biznesowymi, sprzedawcami i dostawcami? Jak powinna wygl?da? ta komunikacja?
  13. Jakie ograniczenia dotycz?ce podró?y b?d? wprowadzane, i jak to wp?ynie na dzia?ania zdalnych biur?

Oprócz zapewnienia, ?e ??systemy zdalnego dost?pu wytrzymaj? obci??enie warto przeprowadzi? szkolenie kluczowych pracowników i zadba? o personel „zapasowy” lub us?ugi zewn?trzne w tym obszarze. Osobi?cie, za ?wietny pomys? uwa?am utworzenie zespo?u ds. reagowania w takich sytuacjach, Gdy wyznaczymy podmiot odpowiedzialny, mo?emy oczekiwa? realnych dzia?a?.

Udostępnij