Biznes oszala? na punkcie SI, jednak potrzebuje wsparcia

Newsroom BrandsIT
7 Min
ai, sztuczna inteligencja, technologia, biznes, Pentagon

Ka?dy chce skorzysta? z rewolucji algorytmów, jednak ? projektów R&D ko?czy si? niepowodzeniem, wynika z raportu Rackspace Technology. Powód? Brak dost?pu do danych wysokiej jako?ci. Obecnie mniej ni? 20% badanych uwa?a, ?e ich organizacja jest wystarczaj?co dojrza?a w obszarze IT – wdro?enia i rozwoju technologii.

Ikona i gwiazda ?wiatowego biznesu, kiedy? przedsi?biorca, a dzi? filantrop Bill Gates, powiedzia?: Nie ma nic z?ego w ?wi?towaniu sukcesu, ale wa?niejsze jest wyci?gni?cie nauki z pora?ki. To zdanie jest idealnym podsumowaniem najnowszych wyników raportu firmy Rackspace Technology. Spó?ka notowana na Wall Street opublikowa?a szerok? analiz?, z której wynika, ?e istnieje przepa?? mi?dzy tym czego firmy spodziewaj? si? osi?gn?? po wdro?eniu Sztucznej Inteligencji (SI) a swoimi realnymi mo?liwo?ciami.

Chcie?, to nie znaczy móc

W grudniu 2020 i styczniu 2021 eksperci z firmy Rackspace Technology zebrali odpowiedzi od 1870 liderów IT z wielu bran?, od produkcji, przez finanse, handel detaliczny, na administracji i opiece zdrowotnej sko?czywszy. Tak szeroko zakrojone badania mia?y da? odpowied? na pytanie: jaki jest obecny stan wdro?enia i wykorzystania sztucznej inteligencji i uczenia maszynowego oraz czego w zwi?zku z tym oczekuj? organizacje. W badaniu: Are Organizations Succeeding at AI and ML?, udzia? brali przedstawiciele biznesu z obu Ameryk, Europy, Azji i Bliskiego Wschodu. Podstawowy wniosek z raportu brzmi: pod ka?d? szeroko?ci? geograficzn? biznes sk?ania si? ku SI i uczeniu maszynowemu, ale brakuje mu specjalistycznej wiedzy i infrastruktury, a te s? niezb?dne do wdro?enia dojrza?ych i udanych programów ze wspomnianych obszarów.

Ma?o tego, firmy, które zda?y “cyfrowy egzamin dojrza?o?ci” s? w zdecydowanej mniejszo?ci. Tylko 17% reprezentantów badanych uwa?a, ?e s? na tyle zaawansowani cyfrowo, ?e mog? z powodzeniem realizowa? projekty z zakresu SI i uczenia maszynowego. Przyt?aczaj?ca wi?kszo?? respondentów (82%) wci?? bada sposoby wdro?enia tych technologii lub ma trudno?ci z ich obs?ug?.

Ad imageAd image

– Nie tylko sztuczna inteligencja, ale tak?e inne dzia?ania ukierunkowane na rozwój cyfrowych kompetencji w przedsi?biorstwach sta?y si? priorytetem w pandemicznej rzeczywisto?ci. Jak wynika z bada? zrealizowanych przez Amplitude i Harvard Business Review, 97% dyrektorów globalnych firm, uwa?a ?e epidemia COVID-19 przyspieszy?a ich migracj? w kierunku technologii cyfrowych, a co jeszcze ciekawsze, 92% z nich zapowiada, ?e chce t? okazj? wykorzysta?! – mówi Grzegorz Kosi?ski, CEO Audience Network, a nast?pnie dodaje: – Bardzo wa?nym elementem nowej cyfrowej strategii jest dzi? reklama w sieci. Komunikacja z otoczeniem od zawsze stanowi?a podstaw? sukcesu jakiegokolwiek przedsi?wzi?cia o charakterze biznesowym. Obecnie, gdy wiele aktywno?ci przenie?li?my do internetu, reklamodawcy chc?c dotrze? do konsumentów, wybieraj? w?a?nie kana? online, który jest odporny na lockdown, a jego efektywno?? mo?e by? dok?adnie zmierzona.  Jako agencja zauwa?amy wzrost zainteresowania cyfrowym marketingiem, a w szczególno?ci reklam? wykorzystuj?c? wielkie zbiory danych i algorytmy sztucznej inteligencji, które pomagaj? w profilowaniu danych o internautach z ca?ego ?wiata. Dzi?ki tej formie promocji jeste?my w stanie tak kierowa? komunikacj?, ?e b?dzie ona precyzyjna i mierzalna.

Lista ?ycze? do SI

Przedstawiciele firm, którzy brali udzia? w badaniu Rackspace Technology maj? ju? za sob? pierwsze wdro?enia rozwi?za? z zakresu SI i machine learning, wskazali najistotniejsze ich zdaniem zastosowania dla tych technologii: rozwój kompetencji analitycznych (40%), wsparcie dla innowacji (38%) oraz uzupe?nienie ju? istniej?cych systemów wewn?trz firmy (35%).

A czego oczekuj? firmy znajduj?ce si? w trakcie wdra?ania sztucznej inteligencji? Najpopularniejsze odpowiedzi to: poprawa szybko?ci i efektywno?ci ju? istniej?cych procesów (46%), zwi?kszenie przychodów (40%) i oferowanie nowych us?ug i produktów (38%).

Pora?k? mi?dzy danymi

W kultowej ju? polskiej komedii z 2001 roku “Poranek Kojota” padaj? s?owa: Nie daj si? wyprowadzi? z równowagi. Pami?taj, ?e ka?da kl?ska jest nawozem sukcesu. Nie pozwól, by zaw?adn??y tob? drobiazgi. Te trzy zdania bohatera filmu mog? by? dewiz? dla firm my?l?cych o SI. Bo przedsi?biorcom nie mo?na odmówi? ch?ci ani entuzjazmu, ale co si? dzieje, gdy oczekiwania i nadzieje spotykaj? si? z rzeczywisto?ci?? Okazuje si?, ?e ponad ? projektów R&D, zwi?zanych z wykorzystaniem SI ko?czy si? pora?k?. Co ciekawe, pytani s? w stanie wskaza? ?ród?o kl?ski. Respondenci uwa?aj?, ?e przyczyn? s? dane, a dok?adnie ich niska jako?? (34%) oraz poziom specjalistycznej wiedzy, który ich zdaniem jest zbyt niski (34%). – Zaawansowane technologie ?yj? z danych – podkre?la dr Stanis?aw Drosio, Dyrektor Pionu Us?ug i Utrzymania Oprogramowania z BPSC i dodaje – Istnieje wspó?zale?no?? mi?dzy dobrej jako?ci danymi a udanym procesem technologicznym. Dane s? jak pod?o?e, je?eli jest ono bogate w sk?adniki i mikroelementy, plon b?dzie obfity. Je?eli natomiast baza w postaci danych i wiedzy b?dzie kiepskiej jako?ci, o satysfakcjonuj?ce efekty b?dzie ci??ko – mówi ekspert ze ?l?skiej spó?ki dostarczaj?cej zaawansowane systemy IT dla biznesu.

34% projektów idzie do kosza

Mimo ?e 34% projektów R&D, zwi?zanych z wykorzystaniem SI w organizacji zosta?o porzucone, to jednocze?nie 44% zako?czy?o si? sukcesem, a 22% wci?? znajduje si? na etapie testowania. – Wska?nik sukcesu b?dzie systematycznie rós?, g?ównie ze wzgl?du na to, ?e firmy otrzyma?y dost?p do danych wysokiej jako?ci, które mog? wzbogaci? ju? zebrane przez biznes informacje, dzi?ki czemu zbiór, na jakim operuje przedsi?biorstwo, jest wi?kszy i co za tym idzie, bardziej precyzyjny. Równie? systemy zyskuj? na funkcjonalno?ci, uzupe?niaj?c wyrwy kompetencyjne. Wiele narz?dzi dzi? to prawdziwe kombajny, naszpikowane topow? technologi?, która pozwala na automatyzacj? ca?ych procesów – mówi dr Stanis?aw Drosio z BPSC, rodzimego dostawcy oprogramowania ERP.

W niedawno opublikowanym na ?amach Financial Times materiale Johna Thornhilla zatytu?owanym “Wchodzimy w er? e-globalizacji”, pojawi?o si? poj?cie e-globalizacji. Autor uwa?a, ?e obecnie przyjmuje si? za pewnik, ?e ?wiat wkroczy? w er? deglobalizacji. Gdy rosn? napi?cia narodowe, a globalne ?a?cuchy dostaw ulegaj? fragmentacji, przynajmniej w cz??ci cyfrowego ?wiata jest dok?adnie odwrotnie: jeste?my ?wiadkami gwa?townego przyspieszenia e-globalizacji. A to oznacza, ?e inwestycja w nowoczesne rozwi?zania wspieraj?ce biznes, wydaje si? dzi? jedyn? s?uszn? drog?.

Udostępnij