Wprowadzenie Google Analytics 4, korzystanie ze sztucznej inteligencji i oczekiwanie zmian w plikach cookie – to tylko niektóre najwa?niejsze zmiany jakie czekaj? na marketingowców i u?ytkowników w sieci. Jakie s? internetowe trendy na 2023 rok? Co si? zmieni i na co zwróci? uwag?, wymienia ?ukasz Iwanek, CEO Agencji Internetica.pl oraz wyk?adowca akademicki.
Wprowadzenie Google Analytics 4
Firmy, które nie wdro?? na czas Google Analytics 4 (czyli do 1 lipca 2023, kiedy to Universal Analytics przestanie zbiera? dane), praktycznie utrac? mo?liwo?? analizowania ruchu na swojej stronie internetowej. Dobrze jest wdro?y? now? wersj? Analytics z wyprzedzeniem, tak, ?eby?my mogli oceni?, czy sposób zbierania danych przez GA4 nam odpowiada i zostawi? sobie czas na wprowadzenie odpowiednich korekt. Niestety, wiele firm jeszcze si? za to nie zabra?o, mimo ?e u?ywaj? internetu do prowadzenia marketingu – mówi ?ukasz Iwanek.
Dalszy rozwój sztucznej inteligencji
Obserwuj?c rozwój sztucznej inteligencji mo?na ?mia?o stwierdzi?, ?e rozwija si? ona dynamicznie i skokowo. Ju? nied?ugo stanie si? zagro?eniem dla pewnych zawodów i nie mówi? tu jedynie o kasjerach. Przyk?adowo, AI ju? teraz potrafi napisa? prawid?owy kod we wskazanym j?zyku programowania. Wystarczy napisa? czego potrzebujemy, a za chwil? dostajemy gotowy, dzia?aj?cy skrypt dodatkowo opatrzony ?wietnymi komentarzami, które pokazuj? alternatywy dla danego rozwi?zania. Na co dzie? ju? dzisiaj wykorzystuje si? AI np. do sprzeda?y w call center, gdzie do potencjalnych klientów dzwoni bot. Cz??? osób (tych mniej wyrobionych) na pocz?tku nie jest ?wiadoma, ?e rozmawia z nimi sztuczna inteligencja, a nie cz?owiek. AI pisze równie? artyku?y na zadane tematy i s? one naprawd? coraz lepsze, jest to jako??, której nie powstydzi?oby si? wielu copywriterów. Potrafi stworzy? grafiki na ?yczenie czy obrobi? za nas zdj?cia, a co jest chyba najwa?niejsze w tym aspekcie, to fakt, ?e AI tworzy te tre?ci niejednokrotnie za darmo. Sztuczna inteligencja ju? dzisiaj w coraz wi?kszym stopniu podejmuje decyzje o nast?pnych krokach w kampaniach marketingowych bazuj?c na zebranych danych. To samo potrafi zrobi? cz?owiek, ale AI mo?e dzia?a? na gigantyczn? skal?, w odniesieniu do tysi?cy prospektów. Nie jest to w ?aden sposób porównywalne do wydajno?ci nawet najlepiej przeszkolonego pracownika. AI powoli zaczyna by? wsparciem równie? w medycynie wspomagaj?c lekarzy, diagnozuj?c pacjenta na podstawie objawów i wyników bada?. Wracaj?c do marketingu, sami mo?emy zauwa?y? o ile bardziej trafne s? reklamy, które wy?wietlaj? nam si? obecnie w internecie w porównaniu do tych sprzed 10 lat – jest to w coraz wi?kszym stopniu zas?uga w?a?nie AI, która w ostatnich latach ulepsza si? skokowo. Z ca?? pewno?ci? w tym roku rozwój b?dzie ci?gle przyspiesza?. Z punktu widzenia marketingowca, ta sytuacja wp?ywa dobrze na obie strony – reklamodawc? chc?cego dotrze? do konkretnych osób oraz odbiorców, którzy np. lubi? dan? firm?/produkt. System uczy si? naszego zachowania i naszych preferencji, analizuje je i finalnie my?li za nas i podsuwa nam najlepsze rozwi?zania i produkty. Je?eli od?o?ymy na bok l?ki zwi?zane z AI, to my?l?, ?e mo?e ona by? naprawd? du?ym u?atwieniem i uproszczeniem dla ?wiata – prognozuje ?ukasz Iwanek.
Trendy w social mediach – co si? zmieni?
Przede wszystkim, wbrew licznym plotkom o rzekomym rych?ym upadku facebooka, b?dzie on nadal liderem pod wzgl?dem liczby u?ytkowników. Z ca?? pewno?ci? w dalszym ci?gu b?d? si? rozwija?y krótkie formy video, które w ?lad za tiktokiem z sukcesem zaimplementowa?y inne serwisy spo?eczno?ciowe. Podobnie jak w ca?ym internecie, i tutaj mo?emy spodziewa? si? coraz lepiej stargetowanej reklamy. Przy okazji warto zauwa?y?, ?e w 2023 roku mo?liwe jest ograniczenie bud?etów marketingowych, co mo?e otworzy? ciekawe mo?liwo?ci przed mniejszymi markami – mówi ?ukasz Iwanek.
Internet bez ciasteczek
Powoli zmierzamy w stron? internetu bez cookies, ale to jeszcze nie teraz. Google opó?ni? a? do ko?ca 2024 roku wycofanie wsparcia dla tzw. third-party-cookies. Z ca?? pewno?ci? fakt, ?e to w ko?cu nast?pi stawia liczne wyzwania przed marketerami, ale z drugiej strony daje wi?cej prywatno?ci i poprawia bezpiecze?stwo u?ytkownikom internetu – przewiduje CEO Internetica.
Jak wypromowa? biznes w internecie w 2023 roku?
Tu jak zwykle nie ma prostej recepty. Jedno na pewno si? nie zmieni – aby wypromowa? w internecie jakikolwiek biznes czy stron? potrzeba odpowiedniego nak?adu pracy, jak równie? odpowiednich nak?adów finansowych i czasowych. To, co trzeba zrobi? zawsze, je?eli chcemy odnie?? sukces marketingowy, to nastawi? si? na pewn? ilo?? pracy do wykonania oraz by? otwartym na nowo?ci marketingowe. Nasz? rol? jako marketingowców jest cz?sto edukowanie klienta, nawet w zakresie tak podstawowych koncepcji jak etapy lejka sprzeda?owego, dzi?ki czemu s? oni potem w stanie lepiej zrozumie? nasze propozycje – mówi ?ukasz Iwanek.