W tym roku zainteresowanie promocjami z okazji Black Friday i Cyber Monday mo?e by? wyj?tkowo du?e. Klienci szukaj? oszcz?dno?ci, a w zakupowym szale ?atwo o roztargnienie. Jak podkre?laj? specjali?ci Asseco, cyberprzest?pcy tylko na to czekaj?. Co zrobi?, aby nie pa?? ofiar? oszustwa?
Tradycja przecen z okazji Black Friday i Cyber Monday wywodzi si? ze Stanów Zjednoczonych. Ameryka?scy konsumenci wyczekuj? okazji, aby taniej zrobi? przed?wi?teczne zakupy. Chc?c upolowa? najatrakcyjniejsz? ofert?, s? sk?onni po?wi?ci? swoje bezpiecze?stwo. Jak wynika z badania „2022 Norton Cyber Safety Insights Report: Special Release – Holiday” a? 34 proc. doros?ych Amerykanów podejmuje wi?ksze ryzyko dokonuj?c zakupów online w okresie oko?o?wi?tecznym ni? w pozosta?ych momentach roku. Zdaniem ekspertów Asseco, w Polsce mo?e by? podobnie ze wzgl?du na trudn? sytuacj? finansow? kupuj?cych nad Wis??.
W pierwszym pó?roczu 2022 r. warto?? aktywów finansowych polskich gospodarstw domowych zmniejszy?a si? o 65,6 mld z?. Oszcz?dno?ci przeznaczamy na bie??ce wydatki lub sp?at? zad?u?enia np. kredytów hipotecznych. Dlatego wizja tegorocznych przecen, które pojawi? si? przy okazji Black Friday i Cyber Monday, wydaje si? by? dla kupuj?cych bardziej atrakcyjna ni? w poprzednich latach.
5 rad ekspertów Asseco jak nie da? si? oszuka? podczas Black Friday i Cyber Monday
Oferta zbyt dobra, aby by?a prawdziwa – Podstawow? zasad? bezpiecznych zakupów internetowych jest zdrowy rozs?dek. Je?eli dany produkt kosztuje np. 1000 z?, a kto? oferuje go za 200 z? to istnieje niewielka szansa, ?e jest to prawdziwa oferta. Oczywi?cie, sklepy przygotowuj? specjalne promocje m.in. z okazji Black Friday czy Cyber Monday. Mog? równie? zrezygnowa? z cz??ci mar?y czy zaoferowa? lepsz? cen? dzi?ki umowom z danym producentem. Nie zapominajmy jednak, ?e obni?ki te s? realne tylko do pewnego poziomu i nie da si? prowadzi? biznesu oferuj?c produkty zdecydowanie poni?ej ceny rynkowej.
Porównaj ceny w innych sklepach – Je?eli nie jeste?my pewni czy napotkana w sieci okazja nie jest oszustwem, sprawd?my ceny danego produktu w innych sklepach. Je?eli s? one zbli?one, szansa, ?e nie padniemy ofiar? naci?gaczy znacznie wzrasta.
Sprawdzaj opinie o sklepie / sprzedawcy – Zanim zdecydujemy si? na zakup, warto zweryfikowa? czy dany sklep lub sprzedawca nie dokonywali oszustw w przesz?o?ci. Mo?na to sprawdzi? czytaj?c opinie na forach czy w mediach spo?eczno?ciowych. Eksperci Asseco przestrzegaj? przed ograniczaniem si? do sprawdzania opinii jedynie na stronie danego sklepu. Mo?e to okaza? si? niewystarczaj?ce, gdy? cyberprzest?pcy niekiedy sami je preparuj?. Warto równie? zwraca? uwag? na jakie kwoty dokonano zakupów, które otrzyma?y przys?owiowe „5 gwiazdek”. Je?eli s? to przedmioty za 1 gr lub inn? bardzo nisk? kwot?, najprawdopodobniej transakcji dokonano tylko po to, ?eby móc wystawi? spreparowan? przez cyberprzest?pców pozytywn? opini?.
Cyberprzest?pcy zniech?caj? do p?atno?ci za pobraniem – Brak mo?liwo?ci p?atno?ci za pobraniem powinien zapali? w naszej g?owie czerwon? lampk?. Nieuczciwym u?ytkownikom sieci zale?y na tym, aby otrzyma? ?rodki jak najszybciej. Dlatego, jak podkre?laj? eksperci Asseco, na spreparowanych przez nich stronach p?atno?? za pobraniem jest zwykle bardzo droga, aby zniech?ci? u?ytkownika do wyboru tej opcji.
Mocne has?o – Nie tylko przy okazji zakupów internetowych, ale zawsze, gdy tworzymy konto na jakiejkolwiek platformie warto zadba? o odpowiednio mocne has?o. Ekspert Asseco radzi, aby mia?o one nie mniej ni? 8 znaków. Im d?u?sze has?o, tym wi?cej czasu trzeba po?wi?ci? na jego z?amanie, co w praktyce mo?e oznacza?, ?e cyberprzest?pcom nie b?dzie si? to op?aca?o.
„Unikajmy hase? s?ownikowych, czyli takich, które zawieraj? konkretne s?owa. Du?o lepiej sprawdza si? ci?g przypadkowych znaków, które tylko dla nas maj? jakie? znaczenie np. s? to pierwsze litery poszczególnych s?ów w zdaniu, które wymy?limy. Nie nale?y równie? nawi?zywa? do osób, rzeczy czy wydarze? zwi?zanych z naszym ?yciem osobistym. Imi? dziecka, data urodzin, nazwa firmy, w której pracujemy to has?a bardzo ?atwe do z?amania. Cyberprzest?pcy wyszukuj? takie informacje m.in. w mediach spo?eczno?ciowych, gdzie dzielimy si? zdj?ciami z rodzin? dodaj?c opis zawieraj?cy imiona osób znajduj?cych si? na fotografii” – mówi Cyprian Gutkowski, Specjalista ds. bezpiecze?stwa procesów IT w Comcert z grupy Asseco.Â
Black Friday i Cyber Monday wyzwaniem dla banków
Oszustwo dokonane przy okazji zakupów internetowych to k?opot dla u?ytkownika, ale równie? banku. Organizacje z bran?y finansowej prowadz? regularne kampanie informacyjne, maj?ce na celu zwi?kszenie ?wiadomo?ci zagro?e?. Mimo to kupuj?cy, którzy padn? ofiar? oszustów maj? niekiedy pretensje do placówki i oskar?aj? jej pracowników o brak nale?ytych zabezpiecze?. Niestety, jak podkre?laj? eksperci Asseco, u?ytkownicy cz?sto przek?adaj? wygod? nad w?asne bezpiecze?stwo. Potwierdzaj? to wyniki badania Norton „2022 Cyber Safety Insights Report”, w którym 61 proc. respondentów przyzna?o, ?e jest sk?onna podj?? pewne ryzyko i narazi? swoj? prywatno?? w Internecie w zamian za wy?szy komfort korzystania z us?ug cyfrowych.
„Uwierzytelnianie w bankach mog?oby by? nie dwuetapowe, a np. czteroetapowe co znacznie utrudni?oby dokonywanie cyberataków. Niestety, wtedy do?wiadczenia u?ytkownika uleg?by znacznemu pogorszeniu, co w efekcie zniech?ci?oby go do korzystania z us?ug danej firmy. Klienci oczekuj? przede wszystkim wygody i to sprawia, ?e firmy musz? i?? na kompromis w obszarze bezpiecze?stwa” – t?umaczy Cyprian Gutkowski.Â