Zdecydowana wi?kszo?? (79%) pracowników twierdzi, ?e marnuje przynajmniej jedn? trzeci? dnia w pracy na powtarzalne czynno?ci, wynika z bada? Kryon. Nic dziwnego, ?e a? 8 na 10 pytanych jest przekonana, ?e automatyzacja pozwoli zaoszcz?dzi? niemal 700 godzin rocznie.
Du?o mówi si? o skróceniu czasu pracy. Coraz wi?cej krajów i firm eksperymentuje z etatem, np. obcinaj?c ilo?? przepracowanych dziennie godzin lub zmniejszaj?c ilo?? dni pracuj?cych w tygodniu. Pracownicy oczywi?cie s? za, natomiast pracodawcy podchodz? ze zrozumia?? rezerw?. Pojawia si? obawa, ?e krótsza praca to mniejsza produktywno??, t?umacz? szefowie.
Jednak okazuje si?, ?e pracownicy ju? teraz marnuj? znacznie wi?cej czasu, ni? mog?yby wynie?? oszcz?dno?ci wynikaj?ce na przyk?ad ze skrócenia tygodnia czy dnia pracy. Z raportu firmy Kryon dowiadujemy si?, ?e zdecydowana wi?kszo?? pracowników (79%) deklaruje, ?e tylko ? dnia pracy jest produktywna. Trzeci? cz??? marnowana jest na monotonne i powtarzane czynno?ci, rocznie daje to niemal 700 roboczogodzin, a to oznacza prawie cztery miesi?ce! – Technologia dzisiaj jest tak rozwini?ta, ?e niemal w ka?dym zawodzie znajdziemy obszary, które mo?na automatyzowa? – mówi Wojtek Stramski z Deep Change Ventures i dodaje: – Przysz?o?? pracy to bardziej produktywne ?rodowisko, w którym ludzie mog? delegowa? procesy do botów, podczas gdy sami skupiaj? si? na tych zadaniach, które sprawiaj? im najwi?ksz? satysfakcj? i rozwijaj?.
Ogromne marnotrawstwo
Ciekawa i anga?uj?ca – taka powinna by? praca, ale rzeczywisto?? mo?e mocno odbiega? od wyobra?e?. Nic dziwnego, ?e ankietowani przez Kryon pracownicy z zadowoleniem przyj?liby technologie, pozwalaj?ce na automatyzacj? ich miejsca pracy. 78% respondentów ch?tnie przyjmie pomocn? d?o? wirtualnego asystenta. Dlaczego? Pytani s? przekonani, ?e cyfrowy pomocnik uwolni?aby ich od ?mudnych czynno?ci, które zajmuj? czas i spokojnie mo?na by?oby je delegowa? botowi. – Takie wyniki bada? oznaczaj? ni mniej, ni wi?cej, ?e ludzie wcale nie obawiaj? si? cyfrowej konkurencji na rynku pracy. W wyposa?onych w sztuczn? inteligencj? botach widz? ratunek, wybawienie od mechanicznych czynno?ci, jakie ?mudnie powtarzamy ka?dego dnia, zabijaj?c pok?ady w?asnej kreatywno?ci – mówi Wojtek Stramski. Zdaniem eksperta podzielaj? respondenci, spo?ród których a? 71% chcia?oby, aby cyfrowy wspó?pracownik pomaga?a im w rozwi?zywaniu problemów.
Mam t? moc
75% pracowników twierdzi, ?e automatyzacja mo?e zwi?kszy? ich produktywno??. Korzy?ci z inwestycji nie ograniczaj? si? wy??cznie do wydajno?ci. Niemal ? (62%) zapytanych chcia?oby zaoszcz?dzony czas wykorzysta? na rozwój zawodowy, my?l? przede wszystkim o szkoleniach i kursach podnosz?cych wiedz?. Ludzie chc?, ?eby ich praca mia?a warto??, o czym mówi dyrektor generalny Kryon Harel Tayeb – Tylko w kwietniu tego roku, w samych Stanach Zjednoczonych z dotychczasowej pracy zrezygnowa?o cztery miliony ludzi. Ta wielka rezygnacja pokazuje, ?e pracownicy ponownie analizuj? swojego pracodawc?. Chc?, aby ich zaj?cie mia?o znaczenie, a oni sami mieli realny wp?yw na firm? – zauwa?a prezes firmy realizuj?cej badania.
Wi?ksza automatyzacja i inwestycje w rozwi?zania technologiczne, chocia?by voiceboty, chatboty, czy wirtualnych asystentów mog? by? rozwi?zaniem i to nie dora?nym, dla biznesu, który boryka si? z niedoborem si?y roboczej, szczególnie na stanowiskach, które nie wymagaj? wysokich kompetencji, a zdania s? powtarzalne. – Nie ma niedoboru pracy. Mamy niedobór kandydatów. Szczególnie do prac mocno schematycznych – mówi CEO Deep Change Ventures. Podobn? optyk? maj? managerowie bior?cy udzia? w badaniu “Automation with intelligence” Deloitte. Zdecydowana wi?kszo?? z nich (90%) uwa?a, ?e inwestycje w automatyzacj? zwi?ksz? mo?liwo?ci kadrowe ich firmy w ci?gu najbli?szych trzech lat.