Blu-ray, metaverse, a mo?e telewizja 3D – o technologiach, które si? (jeszcze) nie przyj??y

Newsroom BrandsIT
4 Min

Decyduj?cym czynnikiem w popularyzacji technologii jest jej uniwersalna u?yteczno??. Niekiedy zdarza si?, ?e rozwi?zania, które na pierwszy rzut oka wydaj? si? mie? wiele zalet dla szeregu u?ytkowników, nie przechodz? próby na tzw. szerokim spektrum spo?ecze?stwa. Jakie czynniki sprawiaj?, ?e niektóre technologie staj? si? wszechobecne i rewolucjonizuj? nasz? codzienno??, podczas gdy inne zanikaj? w zapomnieniu? Czy to kwestia szcz??cia? O tym  Piotr Kawecki, Prezes Zarz?du ITBoom Sp. z o.o.

?wietnym przyk?adem rozwi?zania, które nie zyska?o szerokiego uznania jest telewizja 3D. Technologia ta istnieje na rynku od wielu lat. Jej wykorzystanie w sposobie wy?wietlania obrazu zapocz?tkowa?o kino, które dzi?ki specjalnym seansom oferowa?o co? wi?cej ni? tradycyjny pokaz. Po przebojowym wej?ciu 3D do kin, producenci telewizorów zacz?li produkowa? specjalne modele, które umo?liwia?yby odbiór takiej formy obrazu w domach. Niestety konieczno?? zak?adania specjalnych okularów oraz towarzysz?ce ogl?daniu du?e zm?czenie, uczyni?y t? technologi? ma?o przydatn? w domowych warunkach. Brak wygody w codziennym u?ytkowaniu pogrzeba? telewizory 3D na dobre.

Blu-ray, to z kolei ?wietny przyk?ad pecha. Technologia ta sama w sobie jest pozbawiona du?ych wad. Jest to nic innego jak rodzaj g?stego zapisu na p?ycie CD, który umo?liwia pomieszczenie ogromnych rozmiarów danych na jednej p?ycie. Zapisany w ten sposób obraz i d?wi?k charakteryzuje si? najwy?sz? jako?ci?. Problem w tym, ?e debiut Blu-ray zbieg? si? w czasie z upowszechnieniem szybkiego Internetu. Szybki internet wypar? tradycyjne no?niki danych i umo?liwi? powstanie serwisów streamingowych na szerok? skal?. Rynek zrozumia?, ?e nie ma sensu inwestowa? w odtwarzacze i p?yty. Przyk?adem odej?cia od tej technologii jest bran?a motoryzacyjna. Dzisiaj w nowych samochodach nie montuje ju? si? odtwarzaczy DVD, CD czy Blu-ray. Szybki Internet wypar? fizyczne no?niki danych, jako ?ród?o muzyki i video.

Sk?adane ekrany to wci?? nowa technologia. W moim odczuciu jeszcze nie mo?na wyrokowa? co do ich nietrafno?ci czy braku mo?liwo?ci ich szerokiego wykorzystania. Dzisiaj s? one stosowana g?ównie w telefonach, gdzie ju? mamy swoje przyzwyczajenia i utrwalone sposoby u?ytkowania. Ograniczeniem zatem jest ergonomia, taka jak wielko?? d?oni i sprawno?? poruszania si? po ekranie. St?d, póki co umiarkowana popularyzacja tej technologii w szerszym gronie odbiorców.

Druk 3D to technologia, która przyjmuje si? coraz szerzej. Rozwija si? w swoich sektorach i zyskuje coraz to nowsze zastosowanie, a czas potwierdza, ?e jest to technologia z przysz?o?ci?. Nie jest jednak, jak pocz?tkowo prognozowano, technologi? popularn? czy powszechn? w warunkach domowych. Dobrym przyk?adem wykorzystania druku 3D, jako technologii przysz?o?ci, mo?e by? polski startup LabFarm, który pracuje nad wdro?eniem tej technologii w procesie produkcji mi?sa komórkowego.

Co wi?cej, stosowanie drukarek 3D w motoryzacji (Formu?a 1), wykorzystanie tej technologii w medycynie, produkcji narz?dów, sztucznych ko?ci czy innych wa?nych elementów z dziedziny transplantologii, pokazuje jak du?y potencja? drzemie w druku 3D.

Metaverse to moim zdaniem przedwczesna próba stworzenia alternatywnego ?wiata na bazie filmu Matrix. Chyba ?e, ?yjemy w metaversie od lat, tylko zwyczajnie o tym nie wiemy? Mo?e ta ?y?ka faktycznie nie istnieje – There is no spoon!

SOURCES:ITBoom
Udostępnij