Obl??enie galerii handlowych, t?ok na bo?onarodzeniowych jarmarkach czy pi?knie przybrane choinki i uroczyste dekoracje w witrynach sklepów oznaczaj? jak co roku jedno – Polacy rozpocz?li ju? wielkie odliczanie do 24 grudnia. Jak jednak b?d? wygl?da? nasze ?wi?teczne zakupy w czasach prawie 18-proc. inflacji? Ile wydamy w tym roku na prezenty dla najbli?szych i czy w ogóle je kupimy? Na te i inne pytania znajdziemy odpowiedzi w wynikach najnowszego badania PAYBACK Opinion Poll.
Czas polowania na ?wi?teczne promocje – start!
Zacznijmy od tego, czego nie mo?e zabrakn?? na ?wi?ta w ka?dym polskim domu, czyli jedzenia, którym zwykle suto zastawiamy nasze sto?y. Gdzie wybierzemy si? zatem po produkty spo?ywcze na ?wi?ta? Jak wynika z badania PAYBACK, udamy si? po nie przede wszystkim do dyskontów – tak wskaza?o 67% ankietowanych lub do super- i hipermarketów, które odwiedzi 65% respondentów. Targi i bazary wybierze co pi?ty konsument, a sklepy online – 15% badanych.
Wybieraj?c sklep, w którym kupimy artyku?y spo?ywcze na ?wi?ta, najcz??ciej kierujemy si? cen?, poszukuj?c sklepów oferuj?cych niskie ceny i promocje – wynika z odpowiedzi 70% ankietowanych. Wygoda i dost?pno?? produktów w jednym miejscu jest kluczowa dla 51% respondentów, a dla 42% – ich jako??. Z kolei 40% konsumentów zwraca uwag? tak?e na lokalizacj? i wybiera sklepy, które znajduj? si? blisko domu.
A ile w tym roku wydamy na ?wi?teczne zakupy spo?ywcze? Ponad po?owa ankietowanych przeznaczy na ten cel od 101 do 500 z?, 35% respondentów planuje wyda? na takie zakupy od 501 do 1000 z?, a 8% – od 1001 do 1500 z?.
– Mimo ?e 52% badanych zadeklarowa?o, i? na ich ?wi?tecznych sto?ach nie mo?e niczego zabrakn??, to ponad 60% osób przyzna?o, ?e w tym roku ich zakupy b?d? skromniejsze. Z naszej ankiety wynika te?, ?e Polacy coraz bardziej racjonalnie podchodz? do tematu ?wi?t. Blisko 90% respondentów sfinansuje je z bie??cych dochodów lub oszcz?dno?ci, a tylko 10% skorzysta w tym celu z karty kredytowej. Jednocze?nie kredyt lub po?yczk? planuje zaci?gn?? zaledwie 1% ankietowanych – komentuje Katarzyna Grzywaczewska, Dyrektor Marketingu w PAYBACK Polska.
Czy przyjdzie do nas ?w. Miko?aj?
?wi?ta dla wi?kszo?ci to czas obdarowywania innych prezentami. Te najcz??ciej kupujemy w sklepach online, które wybiera 57% ankietowanych. Z kolei 47% osób udaje si? do galerii handlowych, a 31% z nas kupuje upominki w super- lub hipermarketach.
– Co ciekawe, 6% ankietowanych w ogóle nie planuje zakupów prezentów ?wi?tecznych. G?ównym powodem jest w tym przypadku inflacja, na któr? wskaza?o 55% respondentów z tej grupy. Warto te? podkre?li?, ?e w?ród konsumentów, którzy planuj? zakup prezentów, a? 60% przeznaczy na nie ni?sze ni? w poprzednich latach kwoty, a 16% ograniczy liczb? osób, którym sprawi podarunki – dodaje Katarzyna Grzywaczewska.
W tym roku pod naszymi choinkami najcz??ciej, podobnie jak w zesz?ym roku, znajd? si? kosmetyki i perfumy, które zamierza kupi? blisko po?owa badanych (47%). Bardzo popularn? gwiazdkow? kategori? zakupow? s? te? gry i zabawki znajduj?ce si? w koszykach co trzeciego respondenta, a tak?e ubrania czy obuwie, które sprezentuje swoim najbli?szym 27% ankietowanych. W?ród popularnych bo?onarodzeniowych prezentów s? te? s?odycze, wskazane przez co czwartego ankietowanego, ksi??ki i p?yty (21% badanych) oraz elektronika (21%).
Na prezenty przeznaczymy zwykle od 101 do 500 z? (47% ankietowanych) lub mi?dzy 501 a 1000 z? (32%)
– Skoro mowa o bud?ecie, zw?aszcza w dobie wci?? rosn?cych cen, wi?kszo?ci z nas w??cza si? syndrom szukania oszcz?dno?ci i okazji – zw?aszcza tych ?wi?tecznych, z których korzysta blisko 90% ankietowanych PAYBACK. Dodatkowo, ze wzgl?du na inflacj?, 71% respondentów robi zakupy w sklepach, które oferuj? ni?sze ceny lub regularne promocje. Równocze?nie prawie jedna trzecia ankietowanych ogranicza zakupy wy??cznie do niezb?dnych produktów – t?umaczy Katarzyna Grzywaczewska.
Czas w gronie bliskich
?wi?teczne dni zamierzamy sp?dzi? przede wszystkim we w?asnym domu, co zadeklarowa?o prawie 60% ankietowanych. Po 18% respondentów ?wi?ta b?dzie celebrowa? cz??ciowo we w?asnym zaciszu domowym i u rodziny/znajomych lub po prostu u rodziny. Jednocze?nie wyjazdy turystyczne w Polsce albo za granic? planuje w tym czasie zaledwie 3% osób.
Dla ponad po?owy respondentów (54%) ulubion? „aktywno?ci?” podczas nadchodz?cych ?wi?t b?dzie wspólne biesiadowanie z bliskimi. Co pi?ty badany postawi po prostu na odpoczynek przy dobrym filmie lub ksi??ce, a ok. 10% z nas wykorzysta ?wi?teczny czas na ró?nego rodzaju aktywno?ci sportowe.
?ród?o: Payback